Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har vi som sjamaner et spirituelt samfunnsansvar i vårt virke?
Hvilket samfunn vil vi være en del av?
Det med kun healere og alternative, eller har vi et ansvar i vårt nære samfunn?
http://www.shamanism.org/articles/article07.htmlGjenopprettetMedlem
Vi har helt klart et ansvar - og vi må ta det. Hos hverandre kan vi søke hjelp, støtte, råd, utveksle erfaringer. All den kunnskapen vi sitter på skal brukes til å hjelpe andre - ikke bare unggdomsgjengen i gata, men hvem som helst.
Det er jo derfor vi er her - for å hjelpe!
Blondie... c",)
GjenopprettetMedlem
Ja, helt riktig. Vi lever jo nå.
Det er respektløst ovenfor kraften/ forfedre / hjelpere å ikke bringe kunnskapen
videre ut i samfunnet.
Kan ikke bare låse oss inne, eller rømme bort alene i skogen....hva er vitsen da?
Jeg sier sjamanisere så mye som mulig, på alle vis ...
GjenopprettetMedlem
Har vi som sjamaner et spirituelt samfunnsansvar i vårt virke?
Det syns jeg. Sjamaner kan opprette/opprettholde balansen ved å være i kontakt med den åndelige verden. Ved å heale planter, skog, vann, fjell, moder jord osv....gir vi ut en positiv energi som spres ut i både næromgivelser og verden generelt. Ved å ha kontakt med åndeverden får man også kunnskaper og lære om hvordan først og fremst heale seg selv og sine sår, for så å helae det/de som er rundt.
Hvilket samfunn vil vi være en del av?
Her tror jeg erfaringene kommer litt inn på banen. Alle som går sjamanveien jobber med sine erfaringer på godt og vondt ved hjelp av sjamansistiske metoder og hver og en har sine unike erfaringer. Jeg tror det er viktig at vi ikke setter oss opp en mening om hvilken del av samfunnet vi vil være en del av. For innen sjamanisme er det egentlig ikke noe som settes i bås. Der er alt i ett og ett i alt. Men erfaringsmessig er vi forskjellige og har alle forskjellige måter å bidra på. Jeg har aldri vært med i noen gjeng eller har noen som helst erfaring med det, og føler jeg ikke kan bidra så mye der. Men når det kommer til f.eks de mer ensomme eller missforståtte, kan jeg bidra mer....pga erfaringer.
Det med kun healere og alternative, eller har vi et ansvar i vårt nære samfunn?
Vi har alle et ansvar...sjamaner eller ikke. Alle har et ansvar i samfunnet. Sjamaner kan hjelpe til med healing, balansering og annet sjamanistisk arbeid....men ved å tørre stå frem, dele med seg hva man har lært, vise at det går fint å *være sin egen*....holdning, adferd, respekt, vennlighet, godhet, forståelse......det man viser av seg ute blandt andre. Ved å *gå frem som et godt eksempel* på positiv adferd, vise den styrken, vise de følelsene, vise det man har lært, gjør noe med andre og samfunnet. Og man sender ut positiv energi!
Det er respektløst ovenfor kraften/ forfedre / hjelpere å ikke bringe kunnskapen
videre ut i samfunnet.
Helt enig Malaika!