Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Da kommunistene kom til tuva ,de begynnte en dødsjakt på sjamaner.
I nord tuva ble det samlet ved en elv tre hundre sjamaner og skutt beint ned,denne elven heter nå for Hamnaryhem-Sjamanelven.
På alle hellige steder bygde de danse plasser,slik at folk kunne tråke over sine hellige steder.
I sør tuva mange sjamaner ble bundet til sengene sine og brent levende.
Mange sjamaner gikk opp i fjellene og skulte sine trommer og utstyr i grotter, i de grottene finnes fortsatt det utstyret.
Russland meldte i fra at den siste ekte sjaman døde ut i 1930årene.
Det finnes en mytologi om, at når budda arrangerte fest det kom 600 sjamaner og tok alle de beste plassene.Da budda dukket opp så han at sjamaner har tatt plassen hans,han blir sint å gjorde en energi utladning og alle 600 sjamaner ble kastet vekk fra sine plasser.Sjamaner trodde at budda spøker og vil måle styrke med dem. Fra den tiden det er en kamp mellom sjamaner og buddismen,enkelte påstår at buddismen vinner.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Hvem var det? Hvor? Når? Vite mer, vite mer!!
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Da kommunistene kom til tuva ,de begynnte en dødsjakt på sjamaner.
I nord tuva ble det samlet ved en elv tre hundre sjamaner og skutt beint ned,denne elven heter nå for Hamnaryhem-Sjamanelven.
På alle hellige steder bygde de danse plasser,slik at folk kunne tråke over sine hellige steder.
I sør tuva mange sjamaner ble bundet til sengene sine og brent levende.
Mange sjamaner gikk opp i fjellene og skulte sine trommer og utstyr i grotter, i de grottene finnes fortsatt det utstyret.

Forferdelig å lese om forfølgelsen av sjamaner i Tuva. Vet du eller dine kolleger om det finnes noen bøker om dette? Har du mulighet for å ta med til Norge til meg? (Du kommer vel tilbake til oss?) Eller sende meg titlene på PM eller epost? Meget interessert — meget takknemlig!
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Det finnes en mytologi om, at når budda arrangerte fest det kom 600 sjamaner og tok alle de beste plassene.Da budda dukket opp så han at sjamaner har tatt plassen hans,han blir sint å gjorde en energi utladning og alle 600 sjamaner ble kastet vekk fra sine plasser.Sjamaner trodde at budda spøker og vil måle styrke med dem. Fra den tiden det er en kamp mellom sjamaner og buddismen,enkelte påstår at buddismen vinner.

Interessant, finnes noen litteratur om dette? En kan vel si at i Tibet så vant buddhismen, men sjamanismen lever videre i den tibetanske Bön-religionen, som jeg har skrevet mye om før i dette forumet.

Tuva er kjent i religionshistorien som det landet hvor buddhisme (i litteraturen kalt lamaisme) og sjamanisme finnes side om side, av og til i èn og samme person. Slik skal det ha vært for 100 år siden, ifølge bøkene. Hvordan er det nå, Dimi?
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"dimi":

Interessant, finnes noen litteratur om dette? En kan vel si at i Tibet så vant buddhismen, men sjamanismen lever videre i den tibetanske Bön-religionen, som jeg har skrevet mye om før i dette forumet.

Tuva er kjent i religionshistorien som det landet hvor buddhisme (i litteraturen kalt lamaisme) og sjamanisme finnes side om side, av og til i èn og samme person. Slik skal det ha vært for 100 år siden, ifølge bøkene. Hvordan er det nå, Dimi?

mange sjamaner i tuva bruker atributiken i fra buddisme,men det er ikke dems opprinelige kraft.buddistke kloster får støtte av regjeringen ,lamaer er feite og kjører i fete japaske biler,sjamankliniker som gjør en reell jobb på å hjelpe mennesker,får ingen økonomisk støtte av regjeringen. og sjamaner har ikke biler,de lever i fattigdom,mange av dem har ingen sans for økonomien.det er sant ,at lamaer tar på seg det i å kalle seg sjaman og det er jo ikke riktig synes jeg. min sjef fortallte til meg at bestefaren hans var en lama og kunne levitere under meditasjoner,men han understrekket, at han var ikke sjaman,bestemoren hans var en sjaman. det er forskjell mellom lamaer og sjamaner.
Anonymous
Da jeg leste det velklingende navnet Hamnaryhem ante jeg lite om forbrytelsene som ble begått på stedet.

Et nærgående tema.

Du sier den siste sjamanen ble drept i 1930.
Var det virkelig mulig å finne frem til alle sjamaner?  Jeg har hørt mye om Stasi-infiltreringen av alle samfunnslag i det tidligere DDR ... ved hjelp av etteretningsvesenet kommer man ganske langt. Men jeg lurer på subkulturer som må ha overlevd ...

Hvordan overlevde kunnskapene?

Merkelig, da jeg leste innlegget ditt for første gang, leste jeg "sjamaner skjulte drømmer og utstyr" i grottene. Nå ser jeg at det heter "trommer".
Det kunne jo vært en forklaring ... drømmene hang igjen i hulene og ventet på å bli tatt i bruk ...
GjenopprettetMedlem
"susy guts":

Da jeg leste det velklingende navnet Hamnaryhem ante jeg lite om forbrytelsene som ble begått på stedet.

Et nærgående tema.

Du sier den siste sjamanen ble drept i 1930.
Var det virkelig mulig å finne frem til alle sjamaner?  Jeg har hørt mye om Stasi-infiltreringen av alle samfunnslag i det tidligere DDR ... ved hjelp av etteretningsvesenet kommer man ganske langt. Men jeg lurer på subkulturer som må ha overlevd ...

Hvordan overlevde kunnskapene?

Merkelig, da jeg leste innlegget ditt for første gang, leste jeg "sjamaner skjulte drømmer og utstyr" i grottene. Nå ser jeg at det heter "trommer".
Det kunne jo vært en forklaring ... drømmene hang igjen i hulene og ventet på å bli tatt i bruk ...

de sjamanene som kunne skytte seg selv med gevær og spasere videre er ikke lenger,i følge de sjamanene som er nå.vi har en sjaman som kan forvandle seg til en ulv,men det har jeg ikke sett enda.sjamaner som er nå, arver sin kunnskap fra forfedrene,men de sier de kan ikke stikke kniv i seg og være likegyldig slik som det gjorde dems forfedre.