Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
inspirert av tråden "usunn kropp og det å gi healing", oppretter jeg her min egen helsetråd. Mange i tråden om healing mener at usunne folk som røyker og drikker osv kan gi healing. Dette er sikkert riktig. På den annen side vil jeg gjerne understreke at jeg er utrolig uening i den utbredte oppfatningen om at ingen tar skade av at "jeg putter i kroppen min det jeg vil, og koser meg med det". Om man røyker, så lærer man barna sine at det er naturlig å røyke. Da vil de trolig begynne med dette, uten å tenke nærmere over konsekvensene av det. Om man drikker, så skal man vite at der ligger usenvis av falne alkoholikere og deres skadeskutte familier igjen i rødvinsflekkene som man så ubekymret skvetter ut av glasset. På denne måten er det ikke bare ens egen business, at man velger å innta det usunne. Som menneske er man et forbilde for andre, og de som er nær deg, vil ta etter deg i det som du gjør.
Av denne grunn er man ansvarlig. Det er ikke alle mennesker som har ressurser nok til å tåle sykdom. Det er ikke alle som er så sterke og robuste som deg. Om du røyker, og poden får ørebetennelse, så skal du bare tenke "pytt sann, poden har visst svake ører han". Det er egoistisk. De som vokser opp i røykskyen din får lide med sykdom på kroppen, og psykiske problemer, fordi humøret ditt blir ustabilt idet du har nikotinabstinenser. Og da rammer du dine nærmeste, med humøret ditt.
Dette var dagens utburdd.
Nå stikker jegherifran før noen går til motangrep.
Hej så lenge

GjenopprettetMedlem
Du har mange gode poeng, brukernavn.
En av de grunnene jeg brukte til å slutte å røyke var med tanke for mine barn. Som forbilde ikke minst. Helsemessig både for meg selv og for mine barn. At jeg har fått luktesansen tilbake er en bieffekt og det er deilig - bortsett fra når jeg lukter at min samboer røyker da...hehe, den lukta kunne jeg klart meg uten

Drikker heller ikke, men det er fordi jeg har "utviklet" meg til å ikke tåle alkohol...Og trenger det heller ikke.

Drikker kaffe så det holder da

GjenopprettetMedlem
Jeg skal ikke gå til motangrep
Du har mye rett i det du sier. Jeg drikker svært sjelden, men røyker. Ja, jeg skjemmes

GjenopprettetMedlem
Skjemmes? er skam noe lurt da?
Tror det ligger en del skam i oss. Hmmmm...
Skam = selvgand?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke man skal dra alle og alt over èn kam!
Jeg kjenner flere som vokste opp med røykende foreldre. Noen av oss ble røykere selv,
noen ikke. Jeg tror ikke det er bare foreldre eller den nære familien rundt oss, men også miljøet påvirker oss.
Jeg hadde nok startet å røyke uansett om mine foreldre ikke hadde gjort det. For jeg var en av de siste som startet i min gjeng. Jeg tok lenge avstand, men tilslutt var jeg den eneste som ikke røyket, å startet da for å bli like kul...slik man tenker og gjør i ung alder.
Når det gjelder å drikke.....jeg har ikke dårlig samvittighet over å ta meg et glass vin eller en kaffe og baylies. Det er så sjeldent, og det blir lengre mellom hver gang. Og dette til tross for at jeg har vokst opp med alkoholproblemer i nær familie, samt at jeg var gift med en.
For jeg tror det skal mer til å angripe alkoholproblematikken rundt forbi, enn at jeg slutter å ta meg et glass vin. De burde heller bruke mer penger på sette opp skikkelige hjelpeapparater rundt de som oppsøker hjelp for sin avhengighet. Dette har jeg fått erfaringer med på både godt og vondt.
Som Bjørnedanser sier: Hvorfor skal jeg slutte å gjøre ting jeg liker? Tror ikke jeg er en forfallen person av den grunn. Klart jeg gjerne skulle sluttet å røyke, det skal jeg også....med tiden.
Jeg syns heller man skal se seg selv nærmere i sømmene både når det gjelder det fysiske og det psykiske. Vi har alle noe å jobbe med. Og jeg syns ikke det er riktig å *dømme* noen som ikke er av de sunneste....hverken når det gjelder healing eller det å oppdra barn eller som et *samfunnsmedlem*.
Og jeg kan egentlig bare si en ting om de virkelige usunne...de alkoholiserte eller de virkelige *fete*....de orginale...uansett hvordan de lever, skal man lete lenge etter folk som er seg selv og som har et stooooort hjerte, slik som mange av dem har. De har virkelig fått kjenne livet på kroppen.
Jeg har også blitt healet av både *sunne* og *Usunne* og jeg kan ikke si noe annet enn at det virker uansett.
det er ikke gjennom fedmen, røyken eller vina man healer. Det er gjennom kraften!
GjenopprettetMedlem
Såg forleden noen bilder fra 70-tallet.. Syv voksne, alle med røyk i kjeften og et aksebeger fylt opp sneiper. Der var også flere unger som sprang rundt...
Slikt ser man ikke i dag. Isåfall ikke det jeg vet.
Har ikke dårlig samvittighet for at jeg røykte, men har god samvittighet for at jeg sluttet med det. GOde tanker rundt det, og det virker vel inn på barna mine? Ja, det velger jeg og tro. :w00t:
Det er meg og mitt valg.
Kjenner til flere "eldre" -fra 55 og opp, som har sluttet og røyke. Det synes jeg er tøfft! Da de begynte og røyke i sin tid var det ikke det gram informasjon som pekte mot at røyking var helseskadelig... Tidene endrer seg og det gjør folk og

GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
inspirert av tråden "usunn kropp og det å gi healing", oppretter jeg her min egen helsetråd. Mange i tråden om healing mener at usunne folk som røyker og drikker osv kan gi healing. Dette er sikkert riktig. På den annen side vil jeg gjerne understreke at jeg er utrolig uening i den utbredte oppfatningen om at ingen tar skade av at "jeg putter i kroppen min det jeg vil, og koser meg med det". Om man røyker, så lærer man barna sine at det er naturlig å røyke. Da vil de trolig begynne med dette, uten å tenke nærmere over konsekvensene av det. Om man drikker, så skal man vite at der ligger usenvis av falne alkoholikere og deres skadeskutte familier igjen i rødvinsflekkene som man så ubekymret skvetter ut av glasset. På denne måten er det ikke bare ens egen business, at man velger å innta det usunne. Som menneske er man et forbilde for andre, og de som er nær deg, vil ta etter deg i det som du gjør.
Av denne grunn er man ansvarlig. Det er ikke alle mennesker som har ressurser nok til å tåle sykdom. Det er ikke alle som er så sterke og robuste som deg. Om du røyker, og poden får ørebetennelse, så skal du bare tenke "pytt sann, poden har visst svake ører han". Det er egoistisk. De som vokser opp i røykskyen din får lide med sykdom på kroppen, og psykiske problemer, fordi humøret ditt blir ustabilt idet du har nikotinabstinenser. Og da rammer du dine nærmeste, med humøret ditt.
Dette var dagens utburdd.
Nå stikker jegherifran før noen går til motangrep.
Hej så lenge
Her er jeg "utrolig enig" med deg, gode Brukernavn. Så
du får ikke mitt "motangrep". La nettopp inn en melding i den tråden du henviser til, som jeg nå ser kunne passet bedre her, så jeg tillater meg å linke til den:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 4#msg76164GjenopprettetMedlem
Å skjemmes gagner da ingen, aller minst en selv

Når det gjelder innlegget til brukernavn, så var det riktige ord på rett tid. Det trengs sånne drypp av og til, for at en skal våkne opp og tenke over hva det er en utsetter kroppen sin for. Takk for nok en tankevekker, den legger seg fint til rette i rekken som vil ha Viljesterk til å handle.

GjenopprettetMedlem
"Bjørnedanser":
Skjemmes? er skam noe lurt da?
Tror det ligger en del skam i oss. Hmmmm...
Skam = selvgand?
Du sier noe.
GjenopprettetMedlem
Så et herlig program av Oprah’s show i kveld! Med gjest Dr. Christiane Northrup, som er kjent for sitt holistiske syn. Hun strålte av livsglede!
Hovedbudskapet for en god helse var;
Viktigheten å ta seg tid til gleder. Gjør minst tre ting hver dag som virkelig gleder deg.
Og øk ditt velbefinnende med beta-edorfiner ”naturlig morfin” ved hjelp av de tre mest virksomme aktiviteter; Morsjon, meditasjon og sex!
Dette vil senke behovet for sløvende stoffer som dop, alkohol og sukker betraktelig!
Programmet var mest rettet til kvinner, men tror det virker like godt for menn...
Ending on a good note, Dr. Northrup suggests three great ways for women to get healthy doses of pleasure:
Exercise, Meditation and Sex!
"Those things increase beta-endorphin in the brain," Dr. Northrup says. "It's the natural morphine-like substance and you absolutely need it for mood modulation. And if you don't get it naturally through meditation, exercise or sex, you will get it abnormally through drugs and alcohol and sugar. You're going to go for pleasure because your body needs to have pleasure. You need it. But I'd much rather have you get it deliberately in healthy doses."