Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
TÀnkte ta upp ett Àmne som jag tror passar i samfunnskategorin. Det Àr ett Àmne som jag har en del upplevelser av men som jag gÀrna hade sluppit. Det handlar om generaliseringar eller "dra alla över en kam" som man sÀger i sverige.

Till exempel: PÄ en större arbetsplats sÄ leser noen i avisen om en invandrare som har stulit en cykel och sÀger dÄ till sina arbetskamrater dom dÀr j*vla invandrarna bara stjÀl hela tiden! Han har med det utalandet gjort to ting, han har stÀmplat alla invandrare som tjuvar och han har skapat ett VI och DOM. Det rör sig ju inte bara om invandrare utan alla grupper som kan klassas som DOM. Svenskar kan ju tex anvÀnda sig av liknande termer nÀr man pratar om norrmÀn, samer och tyskar, och var sÄ sÀker samer, norrmÀn och tyskar anvÀnder sig av samma slags sÀtt att prata om "dom andra".

Det Àr ju tyvÀrr inte bara otrevligt och j*vligt inskrÀnkt att döma en hel grupp mÀnniskor efter nÄgra fÄ individers handlingar. I förlÀngningen sÄ Àr det ju tex mye lÀttare att gÄ ut i krig mot noen som man betraktar som tillhörande DOM och inte nÄn som Àr som jag sjÀlv... och det hÀr med att dela upp oss i ett vi och dom Àr nÄgot som vi mÀnniskor alltd har gjort och gör Àn idag.

Det underlÀttar och underblÄser en del ganska ubehagelige ting sÄsom rasism och diskriminering. Att samarbeta med nÄgon blir ocksÄ pÄvirket av den hÀr mekanismen. Samarbete stater emellan om tex miljöhÀnsyn eller klimakonventioner blir kanske ocksÄ nÄgot av en kompromiss sett i ljuset av det hÀr.. förhandlarna frÄn sina respektive lÀnder ser ju kanske efter SITT och de SINA i första hand och det gemensamma intresset om att rÀdda miljön i andra hand.

Det börjar ju i det lilla dÀr vi delar upp oss i smÄ grupper som vi betraktar som vi och dom men ju fler mÀnniskor det rör sig om desto större blir vi och dom, och konsekvenserna blir ocksÄ större... Vad har dÄ nu detta med sjamanisme att göra? Jo mitt spörsmÄl Àr om man ur ett sjamanistiskt synspunkt kan göra nÄgot för att förÀndra dem hÀr attityderna och tankesÀtten hos sina medmÀnniskor? Vad syns ni?
GjenopprettetMedlem
Vi kan be  :eusa_pray: og hÄpe pÄ et mirakel  :eusa_pray:
for jeg tror det mÄ et mirakel til  :innocent2:

Det tema som du tar opp her  ;D det er gjennomsyret i vÄrt samfunn desverre - pÄ alle plan  :w00t:
og det begynner i det smÄ - og det gÄr i arv i generasjoner.

Jeg kan ta et eksempel : Jeg har en sÞster - og fordi jeg er litt "rar" og hun ikke, sÄ har vi hatt vÄre diskusjoner  :biggrin:
PÄ et tidspunkt var min nevÞ - 19 Är - tilstede og overhÞrte en liten disputt mellom oss - og han gikk inn for Ä forsvare sin mor  :biggrin:

Han sa: "Se pÄ deg selv da tante - du er jo sÄ anderledes" - ogsÄ mÄlte han meg opp og ned -
Jeg svarte : "Anderledes ja Chriss - kan vÊre enig i det, men det gjÞr meg ikke dermed til noe dÄrligere menneske."
"Jo" - svarte han - "for du er ikke som oss".

SÄ du vet  ;D det starter i det smÄ som mye annet  ;D og fÄr uanede konsekvenser.  :eusa_pray:

Sticks and stones my hurt my bones,
but words can never harm me.

:icon_cool:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
TrÄkig episode med din nevö Hexedoktorn :sad2:  jag hÄper att det inte bara Àr att be och hÄpe pÄ ett mirakel som gÀller... det kÀnns ju selfölgeligt som ett overmektigt uppdrag Ä forendre sÄ utbredda och djupgÄende attityder, man kan kanske försöka i det lilla. Men det gör mig alltid lika frustrerad varje gÄng jag hör ett slikt uttalande som d du nÀmnde :( som jag ser d sÄ Àr det ju dom annorlunda och inte sÄ likriktade som sÀtter fÀrg pÄ tillvaron :) man ska inte behöva anstrÀnga sig för att var precis som alla andra.
GjenopprettetMedlem
Enig i, at det er de anderledes og ikke sĂ„ rigtige, der sĂŠtter kulĂžr pĂ„ tilvĂŠrelsen, Rincewind. Og som du fortĂŠller, Hexedoktor, er familien en sand kampplads udi dette! Jeg ser ogsĂ„ en masse frustrationer, komme frem dĂ©r, end ikke pĂ„ grund af anderledeshed i personlighed, livsstil etc., men pĂ„ grund simpel frygt for forandring. Nogle er klar til det nye, der sker i de enkelte familiemedlemmers liv, andre er ikke – nogle har traditioner de gerne vil bevare og har fĂžlelser i klemme, nĂ„r andre bevĂŠger sig videre. Og fĂžr vi ved af det, stĂ„r vi midt i en »dem og os« og en interessekonflikt.

Til dit spÞrgmÄl om at arbejde shamanistisk med dette, tÊnker jeg, at det mÄ blive et spÞrgsmÄl mellem den enkelte og Änderne. ForstÄet pÄ den mÄde, at opgaven mÄ starte med at arbejde for stÞrre healing af sig selv, for derigennem bedre at kunne hjÊlp sig selv og sine nÊrmeste ud over denne triste reaktion pÄ »det anderledes«. Og for nogle er vejen mÄske ogsÄ at arbejde med det i en endnu stÞrre kreds pÄ samfundsmÊssigt niveau, i form af kunst, politisk engagement, som personalechef og sÄ videre.

Og sĂ„ er jeg bekendt med en enkelt shamanistisk ceremoni, hvor man fortĂŠller Ă„nderne sine Ăžnsker om healing og kraft til navngivne personer eller grupper. Det er lĂŠnge siden, jeg har lavet den, sĂ„ jeg husker den desvĂŠrre ikke i detaljer. – Det er i hvertfald vigtigt, at det alene er et Ăžnske, man udtaler og ikke mere, af respekt for andres grĂŠnser. MĂ„ske er der andre sonemedlemmer som kender ceremonien eller en lignende.

:wub:
GjenopprettetMedlem
Interessant tema!  :)

Vi og dem! Vel...det jeg tenker i fĂžrste omgang er fordommer og uvitenhet.

Dette her som du nevner...at noen utenlandske stjeler og herjer...da setter man dem alle automatisk i bÄsen som tyver.

Det samme har du med oss alternative...noen har vÊrt for hÞytflyvende eller gÄtt ut for Ä lure folk, ved Ä pÄstÄ at de kan det de driver med...noe som viser seg Ä vÊre svada. Ergo...da fÄr vi mange som mener at ALLE vi alternative folk driver pÄ med humbug.

Det kan virke som at mange mennesker ikke klarer Ă„ skille enkeltindivider fra grupper.

Hvordan hÄndtere dette sjamanistisk?

Å gĂ„ foran med et godt eksempel mener nĂ„ jeg. Vise at man kan snakke med alle...enten de er utenlandske, alternative, narkomane, fylliker, uteliggere, bankmenn, fine fruer, *harry* damer...alle.

Snakke med, lytte til...respektere og akseptere...uansett livsstil og utseende.

Jeg har fÄtt mange rare blikk av andre som kjenner til meg...Ä ser meg sitte i parken og snakke med folk som er pÄ kjÞret. Blikkene da viser at de plutselig blir usikker pÄ meg. Man kan nesten hÞre at de tenker* jÞss, hvordan kjenner hun de personene der...og hvorfor snakker hun med dem*

Folk er redd for folk som tÞrr skille seg ut. Som tÞrr vÊre seg selv. De fÄr sperrer. Og her kommer fordommer inn. Istedet for Ä vÄge bli kjent med de som skiller seg ut, finne ut hvorfor man reagerer som man gjÞr...Ä kanskje finne ut at bak den fasaden sÄ skjuler det seg et fantastisk menneske...selv om dette mennesket kanskje raver rundt i gata mer eller mindre dritings flere dager i uka. Eller er utenlandsk...eller er fillete kledd.

Jeg tror det er viktig Ä huske pÄ at vÄr egen holdning til dette...til samfunnet...viser andre at det gÄr ann. Det gÄr fint ann Ä snakke med en utlending pÄ gata, selv om en av hans landsmenn har blitt arrestert for Ä stjele biler. Det gÄr fint ann Ä snakke med en healer selv om en av hans kollegaer later som han kan dette og tar seg svindyrt betalt.
Det gÄr fint ann Ä snakke med en alkoholiker selv om en av hans drikkekompiser blir klin gÊÊrn i fylla og slÄr i stykker det han kommer over.

(Dette var bare eksempler)

Jeg tror her at vÄr adferd i samfunnet...det Ä vise respekt og aksept for alt det som lever...er med pÄ Ä sende ut positiv energi...som jeg velger Ä kalle en form for healing. Vi tiltrekker oss folk ogsÄ...som blir nysgjerrige...vi fremkaller mye fÞlelser i folk...bÄde positivt og negativt...ved Ä vÊre oss selv...Ä den biten mÄ de nok jobbe med selv.
GjenopprettetMedlem
riktig! jeg som trodde ,at jeg skal holde meg unna alle sammen.
GjenopprettetMedlem
Ja familjen mÄ ju vara en av dom allra minsta bestÄndsdelarna i den hÀr vi och dom-kampen. Ja man kan nog lage seremonier för sina nÀrmaste och omgivningen dÀr ber om forandring i attityder, det Àr ju en vÀg.

AngÄende att genom konst förÀndra attityder sÄ kom jag att tÀnka pÄ Pablo Picassos "Guernica" http://sv.wikipedia.org/wiki/Guernica_% ... A5lning%29 en mÄlning han gjorde för att sÀtta vÀrldens ögon pÄ en avskyvÀrd bombning som nazisterna gjorde av den av det Baskiska samhÀllet Guernica.

En mÄlning som det hÀnger en reproduktion av i United nations-huset i New York. Den blev Äterigen politiskt brÀnnande het i 2003 dÄ USAs utrikesminister Colin Powell skulle tillkÀnnage invasionen av Irak. I det rum dÀr man hade kallat till presskonferens sÄ hÀngde den 3,5 meter * 7,7 meter stora reproduktionen av Guernica... sÄ dom fick i all hast tÀcka över den med ett blÄtt tyg http://www.internationalen.se/content.php?insandare.159

Ja Silva jag tror ocksÄ det handlar om hur vi bemöter folk och att vi inte dömmer dom pÄ förhand dÄ kanske nÄn annan ocksÄ vÄgar gÄ utnaför ramarna. Att vÄga inkludera alla och att inte bara följa strömmen Àr nog viktigt, men rÀdslan för att sjÀlv bli sedd som annerledes och pÄ sÄ sÀtt hamna utanför Àr stor hos mÄnga.
GjenopprettetMedlem
Spennende dilemma du tar opp Rincewind

Jeg ser at vi elsker Ă„ konkurrere om seiersplassen nr.1 ingen over Ă„ ingen under (syndromet?)
Janteloven er snekret av en sportsmann som visste Ä ta innersvingen pÄ hele norges befolkning,
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Spennende dilemma du tar opp Rincewind

Jeg ser at vi elsker Ă„ konkurrere om seiersplassen nr.1 ingen over Ă„ ingen under (syndromet?)
Janteloven er snekret av en sportsmann som visste Ä ta innersvingen pÄ hele norges befolkning.

Er det blitt en konkurranse? Jeg trodde slikt kom fra hjertet...Ă„ ikke er et syndrom...men empati! :)
GjenopprettetMedlem
Hörde att jantelagen hade blitt begravd... men den har ÄteruppstÄtt isÄnafall. Tror mye av dom hÀr attityderna och mekanismerna sorterar under just jantelagen. Du ska inte tro att du Àr nÄt.. Du ska inte tro att du vet nÄt.. Du ska inte tro att du kan nÄt som vi inte kan osv. :eusa_doh: vi mÄ snarast begrava den igen och ordentligt den hÀr gÄngen
GjenopprettetMedlem
"Rincewind":

Hörde att jantelagen hade blitt begravd... men den har ÄteruppstÄtt isÄnafall. Tror mye av dom hÀr attityderna och mekanismerna sorterar under just jantelagen. Du ska inte tro att du Àr nÄt.. Du ska inte tro att du vet nÄt.. Du ska inte tro att du kan nÄt som vi inte kan osv. :eusa_doh: vi mÄ snarast begrava den igen och ordentligt den hÀr gÄngen

Janteloven er et godt eksempel pÄ kunst, der gÞr en forskel :). Den gÞr mig opmÊrksom pÄ problemet og mine skyggereaktioner. MÄske er opmÊrksomhed den vigtigste del af lÞsningen?
Anonymous
Bare det at en benevnelse som "janteloven"  kommer opp, fÄr meg til Ä grÞsse.
Er forÞvrig enig med Silva her. Tror det som skal til er at vi har et medmenneskelig og naturlig forhold til ALLE. Og ogsÄ viser det nÄr det oppstÄr negative samtaler rundt en person som ikke er der og kan forsvare seg. Man kan selvfÞlgelig holde kjeft og ikke blande seg opp i det, og dermed tenke at man har sitt pÄ det tÞrre. Men for Ä i det hele tatt kunne pÄvirke til en endring nÄr det gjelder dette, er det utrolig viktig at man uttaler seg. Og jo flere som viser denne innstillingen og jo oftere den blir vist, jo stÞrre sjanser er det vel for at problemet kan lÞses.
Man kan nok bÄde holde sermonier og be i hytt og vÊr og pÄ denne mÄten sende ut positive signal, som kan vÊre til hjelp...sÄnn energimessig sett. Men den verdenen vi nÄ lever i er sÄ overveldende fysisk at jeg tror nok det mÄ mer konkrete, fysiske, verbale handlinger til for Ä fÄ bukt med en slik problemstilling.
SÄ det er bare Ä gĚut, snakk hÞyt, rett fra levra og spre det ditt hjerte er fyllt med.
Jeg er bombesikker pÄ at det fÄr ringvirkninger!
GjenopprettetMedlem
Jeg ogsÄ grÞsser av ordet *jantelov*

Veldig bra skrevet Kira!  :)

For noen Är siden var jeg pÄ byn. Edru. PÄ vei hjem traff jeg en gammel kompis...som for Ún gang skyld pÄ lenge ogsÄ var edru. Men i byen var han kjent som *en av de pÄ kjÞret* Jeg ble glad over Ä se at han sÄ sÄ fin ut...Ä vi ble sittende Ä prate utenfor en resturang.

En gjeng med *kule* gutter var pÄ vei mot oss. Noen andre sÄkalte barnebekjente jeg hadde. Den ene av dem ble sÄ tÞff. Begynte Ä slenge spydige kommentarer fordi jeg satt og snakket med denne personen. Jeg oversÄ dette fullstendig. Han jeg pratet med sank sammen...og sa han forsto om jeg ikke ville prate med ham lengre. Jeg fikk sÄ vondt.

Denne gutten i gjengen ga seg ikke. Da han kom med en av de vĂŠrste og spydigste kommentarer jeg har hĂžrt...reiste jeg meg opp...stille og rolig...gikk helt bort til ham og sa:

*Om jeg hadde fÄtt valget om Ä mÄtte tilbringe resten av min tid med Ún av dere to...hadde det blitt han...for han har iallefall noe vettug oppi hodet sitt. Deg hadde jeg ikke tatt i med ildtang en gang.

Resultatet var at gjengen lo. Han ble sÄ snurt...og skamfull. Jeg var kanskje slem...men nÄr jeg sÄ hvordan min gamle kamerat lyste opp...over Ä bli stÞttet opp om...var det verdt det.

Og det er en sabla deilig fÞlelse Ä stÄ opp for noen som trenger det...selv om det resulterer i at andre ser pÄ meg som rar. Men min erfaring er vel heller at jeg blir mÞtt med respekt. Folk vet hvor de har meg hen. De vet jeg er Êrlig. Og de vet at jeg slenger ikke slike kommentarer...kun nÄr noen oppfÞrer seg dÄrlig mot andre.

Jeg har selv blitt behandlet opp igjennom som om jeg var en ting...eller en filledokke man kunne ta frem Ä leke med nÄr det ikke var annet Ä gjÞre...jeg vet hvordan det er Ä bli sett ned pÄ. Og jeg vet hvordan det er Ä ikke fÄ stÞtte av andre...fordi de ikke tÞrr.

Jeg tenker pĂ„ en setning som har grodd fast i meg.....Ă„ det er *Å ta grepet*
GjenopprettetMedlem
Silva:*Om jeg hadde fÄtt valget om Ä mÄtte tilbringe resten av min tid med Ún av dere to...hadde det blitt han...for han har iallefall noe vettug oppi hodet sitt. Deg hadde jeg ikke tatt i med ildtang en gang. :eusa_clap: Ja d var litt elakt men han skjönte nog att han hade betett sig dumt iaf ;D
Ja det Àr nog stark medicin Ä Äpne kjeften nÄr man föler att samtalen och tonen blir usaklig. Det i kombination med positive energier mÄ ju vare en ganske bra och verkningsfull kombinasjon. Och bare det att vi diskuterer det pÄ den hÀr trÄden ger ju ringar pÄ vattnet och lyfter upp problemet i ljuset.
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap:  La oss kaste flere steiner ut i vannet - store steiner - som lager mange, mange, ringer...  :eusa_clap:

:eusa_dance:  ogsÄ kan vi holde en sermoni - hvor vi begraver janteloven en gang for alle!  :eusa_dance:

:eusa_pray:  La oss ta grepet.  :eusa_pray:

Hexedoktor'n  ;D