Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Et hjertesukk fra Alternativmessa i Drammen;
"hva har jeg å gjøre her? spør en frustrert sjaman idet han går trommende forbi meg på standen." Ikke får jeg bruke tromma mi og røkelse er forbudt - hva kan jeg bidra med? sukker han og går videre trommende i protest.  Lyden dør hen, og jeg sitter igjen i stillhet - og tenker motsatt: hva vil en Alternativmesse være uten sjamanens nærvær?

:razz: moskus
GjenopprettetMedlem
Fikk han ikkje bruk TROMMA si? det er det rareste eg har hørt, det er nesten så det gjør meg sint...... :exclaim: :razz:

Kanskje det er noen som er redde, at trommelyden vekker opp gamle minner????
GjenopprettetMedlem
Av egen erfaring, er det delte reaksjoner når jeg bruker tromma. Men stort sett går det bra. Negative reaksjoner får jeg hvis lydnivået hindrer "naboene" i sin virksomhet, så det er greit å føle seg fram slik at alle får gjort sitt. Nevnte sjaman hadde kanskje andre reaksjoner eller andre behov for å bruke tromma si mht lydnivå mm.
For min del savner jeg å få bruke salvie-røkelsen, fordi jeg bruker den til å rense aura og krystallene.
Ellers vet jeg at tromme-healing også blir brukt som workshop og forelesning mht å hente kraftdyr. Noen ganger blir det også reaksjoner på dette fra tilstøtende rom. Så sjamanene må "ta mer hensyn" enn andre mht lydnivå osv. Likevel mener jeg at vi har livets rett på Alternativmessene, som blir fattigere uten sjamanene.

Flere meninger der ute?

:shyone:moskus
GjenopprettetMedlem
Helt enig. Hva er vel en alternativmesse uten sjamaner. Synes egentlig det er for få som deltar.. :)

Hvis det er et problem med trommingen på messer, så kan det kanskje tas hensyn til at sjamaner trenger et litt mere beskyttet eller lydisolert rom? Men for all del, naturlig lyd er herlig, og bør tåles i en sådan anledning. Men vi mennesker er jo så forskjellige på mange områder...
GjenopprettetMedlem
Jeg var på en messe i går og gikk ditt med et håp og et ønske om å treffe en helt spesiell sjaman. Til min overraskelse var denne sjamanen der. Jeg fikk en seanse som var til god hjelp for meg....selv mitt i blandt en gjeng mennesker som vandret rundt. Det var som om de ikke var tilstede så lenge sjamanen jobbet med meg. Denne sjamanen har lang erfaring og jobber på skikkelig godt vis. Selv med rasler, sang, kommunikasjon mellom verdnene, sjamanen og meg, så var det som om vi fikk være helt i fred. Jeg tror den sjamanen sørget for det ;)

Jeg er glad  :wub:
GjenopprettetMedlem
Is it not good to get new experiences.

I believe its a good way of exposing shamanism through such a forum.

Peace to you and the shaman you shared your soul with.
GjenopprettetMedlem
Takk for at det er rom for sjamanen - også på Alternativmessene.

Takk for at du delte Ulvemor.

Jeg praktiserer mer og mer sjamanisme på standene, spesielt på Lillehammer og i Bergen sist helg. Ingen klager - og det var gode erfaringer, både for de som reiste og meg. Helt hærlig --- vi skal være der, og kanskje bare det å være tilstede gjør noe med messene? Det er jo ikke alltid de kraftfulle trommevirvlene som gir det beste resultatene. Ailo snakket på Saivo om stille sjamanisme ....... :respect:

moskus
GjenopprettetMedlem
Spør du meg, så spør jeg deg.. hva er en alternativmesse uten? For min del er den da ikke verdt et besøk engang.. Ser ut som slike påbud og forbud bunner i frykt, i den forstand at folk frykter det de ikke forstår. Trommas sang er kraftfull uansett om man slår på den så det drønner i lokalet eller om man stryker den forsiktig som en mor stryker sitt barn varsomt over kinnet. Dessuten kan man også bruke den indre tromma, eller som du selv sier, praktisere stille sjamanisme.
GjenopprettetMedlem
Min erfaring er at det går som regel greit så lenge man bruker trommen stille. Jobber også mye uten tromma på alternativmesser. Desverre er det noen som blir litt sure, kanskje fordi tromma tiltrekker seg oppmerksomhet?
GjenopprettetMedlem
"whitecougar":

Desverre er det noen som blir litt sure, kanskje fordi tromma tiltrekker seg oppmerksomhet?

Husker at da jeg begynte å intressere meg for sjamanisme, så var det tromma og kraftdyrarbeid som tiltrakk meg. Var jo
hovedsakelig intressert i å utvikle meg åndelig, men det var nettopp dette med å reise med tromme som gjorde
sjamanisme tiltrekkende. Veien starter ofte med diverse "fetisjer".
Så da ville nok jeg også blitt litt skuffet om ikke tromma hadde vært tilstede første gang
jeg deltok i sirkel.
Men det har også vært bra i ettertid å være med på å erfare andre måter å jobbe på. Så kanskje det også er bra, selv
om noen blir litt sure, å vise frem noe nytt og uventet. Kanskje noen også kan oppdage at de ikke trenger å måtte
skaffe seg tromme med det første, men at de kan få gjort mye uten.

Så er det kanskje også bra å få frem at tromma på en måte er en "forlengelse" av hjertet, eller hva jeg nå
skal kalle det. Vi kan lære å reise på hjertet.

Synes også at det skulle vært plass til tromma på messe. Det gjør noe fint med atmosfæren der. På alternativmessa i Oslo
er det mye lyder, ståk og støy og stress. Kunne kanskje vært bra med lyden av en tromme i den store salen der.
GjenopprettetMedlem
Ja, Kristin - Tromma kommer til å være på plass i Oslo - også, som på Lillehammer, Bergen, Tønsberg og Stiklestad. Tromma får en større og større plass for hver gang - enten stille, romlende eller ljomende - alt ettersom hva det er bruk for.

la tromma føre deg dit du skal -  :wub:

moskus
GjenopprettetMedlem
Jeg elsker lyden av tromma på messer som ellers. Det bringer meg i større harmoni og jeg blir glad. I alt ståket som det er på messene, syns jeg tromma har en beroligende virkning. Synd ikke alle er mottagelig for det.