Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg hører på Mari Boines cd "Eight Seasons". Det er noe sjamanistisk over den musikken der. Utrolig flott å høre på

Andre som har sjamanistisk musikk å anbefale?
Francis [Bot]
Mari Boine er en kjempeflott musiker!
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Shamansk musik:
Medwyn Goodall og han har lavet tonsvis af musik en af dem jeg holder mest af er
Eye of the wolf
Og er du til trommerejse har en af verdens største shamaner
Michael Harner lavet en cd'er til trommerejse...
James Ashner har skevet flere musik cd'er bla. a.
Shaman Drums
derud over er der cd'er til "healing"
Music for wellbeing 1-3
Shamanic dreams 1-3
Hilsen shamanen

Francis [Bot]
Takk! Så bra Thomas!

Anonymous
Bare hyggeli!

Anonymous
Takk Thomas for linkene, mye interessant! Selv er jeg glad i Oliver Shanti & The Friends... Mari Boine, har jo hørt dama på tv, og nå skal jeg jakte på litt mer musikk!!

Francis [Bot]
Noen tips om samisk sjamanmusikk? Med tromming og joik...
Anonymous
jeg bare elsker Oliver shanti. bare helt fantastisk musikk.
jeg lurer på om noen vet av noe musikk som har didji (eller kosn no det skrives) tromme og sang i seg. hadde en cd, men den er nok desverre godt av med pansjon. og huser jo heller ikke ka den heter... kan noen hjelpe?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Oliver Shanti er også en favorit til musik for shamaner, han er også fantastisk, ham kan jeg også godt lide.
Og en mere... Aeoliah.... WOW det er toner fra himmelen..
og en mere.... Anugama... hvis man kan lide hvis man kan lide rythmisk musik
og en mere.... en kvinde..Lisa Thiel...WOW hun er speciel alternativ musik
og en mere.... Osho.....Viunderligt meditations musik
Sacred Spirit.... hvis du kan lide indianer musik
Phil Thornton & Steven Cragg - Tibetan Horn Meditation Music
Åh jeg kan blive ved... der er så meget smukt og spændende musik
Hilsen shamanen

Anonymous
Gandalf er også fin synes jeg,
om man får tak i den 'ordentlige' Gandalf.
Er visst flere som kaller seg det nå, etter Ringenes Herre filmene.
Og selvfølgelig Oliver Shanti.....
Sensis [Crawler]
Når det er snakk om sjamanmusikk, er det naturlig for meg å dele den opp i to kategorier, den man bruker for å gjøre reiser til og så den man kan lytte til, henføres av og glede seg over i andre våkne sammenhenger, f. eks. mens man hviler seg, når man koser seg, kjører bil eller lager middag.
Tromming brukes som hjelper til reiser, man kan også bruke rasler eller stemmen for den saks skyld. Det viktigste er det monotone preget, minst mulig tonesprang og fiksfakserier. Fra gamle dager ble det sagt at sjamanjoiken i minst mulig grad skulle skifte toneleie.
De fleste joiker har utspring i sjamanisme. Jeg sier det fordi er er vanlig å hevde at man ikke joiker om personer, landskap eller dyr, men man joiker personene, landskapene eller dyrene. Og man må være en ganske god sjaman for først å bli ett med det man skal uttrykke, og så uttrykke det.
Jeg er svak for uttrykk, tror det er en viktig side ved sjamankunsten. Etter mitt skjønn er alle sjamaner kunstnere, og kunstnere i denne forstanden, sjamaner er de opprinnelige kunstnere.
Det finnes en joiketradisjon som kalles levd, som består i lange, manende joiker, joiker som skapes i øyeblikket fordi de trenges. Levd kalles også åndejoik, dvs. at de gis fra åndene der og da.Det er ikke mange i dag som er bevisst at de joiker åndejoiker. Jeg har prøvd å få noen av de eminente joikerne til å lagen en slik CD til bruk for sjamanreiser, men har ennå ikke hatt hellet med meg.
For i samisk tradisjon var joik et trancemiddel i seg selv. Noaidiens hjelper kunne komme i den situasjonen at vedkommende måtte joike i timevis. Det sies at hvis joiken sluttet, kunne noaidiens frisjel gå seg fast i fjellhulen eller under en trerot, og ikke finne veien hjem. Den joiken som ble brukt til å reise på, var manende, monoton og ensformig, som tranceskapende musikk er det i de fleste tradisjoner.
Et annet forhold kan også bidra til trancen. Det er at joiken eller musikken faller ut av det monotone. Gjennom det kan den som reiser bryte ut av logikken og forventningene, faktorer som kan stå i veien for den dypre mytologiopplevelsen og trancen.Dere som har hørt på joik "live" kan ha lagt merke til at den kan slutte brått og uventet, så at man som tilhører nærmest blir skutt ut i løse luften og blir hengende som mellom himmel og jord.
Det at joiken ble forbudt av kirke og myndigheter, henger også sammen med den sjamanistiske tilknytning, at joiken var veien inn i kraften og mytologien og skapte den identiteten som finnes utenfor det språklige.
At Mari Boine er en artist med røtter i sjamanisme er tydelig for de fleste. Nils Aslak Valkeapaa, som var den store stjernen før henne, dyrket kanskje i ennå større grad denne arven som sitt særpreg. Jeg vet ikke om en samisk artist i dag som ikke er klar over denne forbindelsen til sjamanismen og som henter inspirasjon i fra disse kildene.
Musikken og bøkene til Aillohas, som Nils Aslak Valkepaa kalles, kan kjøpes gjennom forlaget DAT, 9520 Guovdageaidnu/Kautokeino.
For den som er interessert i tradisjonell og vokal joik, henviser jeg til Sveriges Radios forlag Caprice records. De gav i 1969 ut 195 joiker og en fet bok om temaet. Dette kom i nytt opplag i 1997, denne gangen med musikken på CD..
Caprice records CAP 21544.
Forøvrig har Tre bjørner forlag nylig gitt ut en tromme-CD, til bruk for sjamanreiser....
God fornøyelse.
Ailo Gaup
psbot [Picsearch]
Har du, Ailo, opplevd at folk synes det forstyrrer når man joiker under en reise.
Hos meg kommer joiken av seg sjøl når æ begynner å tromme, men æ e redd for å forstyrre.
joiken e ganske monoton og stille, men den e der. En æ tromma og joika for, mene ho hadde hørt flere som joiket sammen med meg. Veldig spennende.
Sensis [Crawler]
Til Ædni.
Nei, ikke hvis de du jobber med vet det på forhånd. Hvis hvis du sier du kommer til å joike så gir det ekstra kraft til reisen. Men joiken må være monoton. Du kan også prøve å joike dem på reise, uten å tromme
Ailo
Yahoo Slurp [Bot]
Hej
Nu må jeg spørge: er der nogen der kan fortælle mig hvad
JOIKE betyder, er der en der kan oversætte til dansk???
På forhånd tak, det er svært at følge en debat, når man ikke ved hvad der bliver talt om... :whatthef:
Hilsen Shamanen

psbot [Picsearch]
Å joike for å sende folk ut på reise, høres spennende ut.... men da må æ nok over en STOR terskel først.
Får vel prøve å sette "dommeren" bort først. Men, æ skal definitivt prøve.
joik e samisk måte å synge på.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ædni
Mange tak for din oversætning, så jeg kan følge med, selv om jeg ikke er samisk shaman
Hilsen Shamanen
Sensis [Crawler]
Joik er samisk musikk, du må ha hørt den for å forstå hva det er. I tidlige tider var den rent vokal og ble sunget i naturen og teltet, nå synges den til moderne instrumenter og på scenen. Om man parrer dyrelyder og åndespråk får man joik i sin opprinnelige form.
Jeg har forresten skrevet om joik og joikens stil og funksjon i boken min...
Med hilsen Ailo
Anonymous
Indianere og andre urbefolkingsgrupper bruker chanting ofte i sine sanger. Det er også monotont og fører til transcenderende vei. Og det ligner på samisk joik. Så hvilket engelsk ord skal en bruke for joik - er det chanting? Eller finnes det bedre ord?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alle
Hvor er I bare søde, jeg er ikke så kendt med samisk musik men er begyndt at høre Marie Boine, for at kunne vide hvad det var I talte om, det er meget anderledes og spændende musik hun levere... Så man lærer så længe vi lever
Tak for hjælpen
Hilsen shamanen
Hvad hedder din bog Ailo?
Anonymous
Boka til Ailo Gaup som det står om på forsiden av Sjamansonen - heter nettopp
SJAMANSONEN.Yahoo Slurp [Bot]
Hej Alle
Hvor bliver man dog klog i dette forum og tak for hjælpen
Hilsen Shamanen

Anonymous
Men... Kan man joike på norsk? Eller på dansk for den saks skyld???
Sensis [Crawler]
Det kan man godt. Jeg gjør det ofte. Om jeg gjør det blant samer, hender det at de får en skeptisk rynke i pannen. Det fordi det er uvant. Men joiking er først og fremst tonene, ordene er ord og for meg er det ikke farlig om de er samiske, norske eller hvilket språk man nå snakker. Selvfølgelig blir det mer identitet i det for en same om det foregår på samisk. Men kanskje kan det blir mer identitet i det for en kineser, om man kunne bruke kinesiske ord. Ord i joik er sjelden faste, for joiken lever, forandrer seg og vokser med personen og tiden.
Mvh. Ailo