Riding Windhorses fant jeg i Det ukendstes bokhandel i Danmark.
Jeg hadde lenge vært interessert i strubesang fra Tuva og søkte derfor etter mer informasjon om dette stedet. På Tanum leste jeg i Reisebok fra Russland - Sibir og fant landet Tuva. Det ligger i det sørlige Sibir/ nordlige Mongolia. Det er nå en del av Sovjett, men har en lang tradisjon for sjamanisme, som etter å ha vært forbudt i en periode nå blomstrer opp igjen. I Reiseboken var nevnt boken "Riding windhorses" av forfatteren Sarangarel. Men den hadde de ikke på Tanum og fant ei heller på nettet. 2 dager etter var jeg i København av andre årsaker, men siden jeg hadde en liten stund i byen spurte jeg på en bokhandel der. Nei de hadde ikke den boken, men fant den på nettet og mente at de hadde den i De ukendtes bokhandel i Løvstræde. Jeg løp dit og ganske riktig, jeg fant den + 2 andre spennende bøker om sjamanisme. ( Mayaerne og på Hawai).
"Riding Windhorses" handler on sjamanisme i det indre Mongolia blant folkeslag som lever på taigaen mellom Altai fjellene i vest og Baikalsøen i øst.
Folkeslag som f.eks mongoler, Evenker, Tuviner,Tatarer, altai folk, Yakut m.fl. Forfatteren Sharangerel ( Månestråle) har røtter herfra, men vokste opp i USA, da hennes foreldre flyktet under sovjettstyret hvor sjamanismen var forbudr. Sharangerel flyttet tilbake i 1991 for å gjenoppdage sine forfedres viten og bor nå dels i Ulanbaatar ( Mongolia) og Ulan Ude ( Sibir). Av og til holder hun work-shops i USA.
Sjamantyradisjonen i dette området går tilbake til gamle mongolske sjamantradisjoner.
Det er utrolig interessant å se likheter til mange andre steder, f.eks.de nordamerikanske indianere. Mongolene som lever av jakt og dyrehold på den endeløse taiga har stor respekt for naturen og vet at den er befoket med ånder. De lever i naturen ofte i jurt eller telt, hvis åpning vender mot syd. De viktigste eksistenser er Fader Himmel og Moder Jord. Mongolene mener at målet her i livet er å leve i balanse " tegsh" med omgivelsene. Den som gjør det vil oppleve større personlig/ psykisk kraft "hi" =vind eller Windhorse. Og det er med windhorses at sjamanen drar på sine sjelereiser for å hente inn sjelebiter og hjelpe andre med å få balanse i livet. Mongolene taler også om sjakraerne og mener at mennesket har tre sjele: suld, ami og suns.
De to av disse reinkarnerer i nye mennesker og den tredje sjelen "suld" blir til en hjelpeånd i naturen. Det er en veldig levende og smukk beskrivelse i boken av hvordan disse sjele. Øverst i kronesjakraet SULd sjelen med kontakt til Fader himmel AMI sjelen og SUN sjelen og roterer i bølgebevegelse runt en linje son inneholder de 7 sjakraerne. AMI sjelen vender etter døden tilbake til verdenstreet , hvor den sitter som en fugl inntill denreinkarnerer i kommende slektledd, slik at genene føres videre gjennom dette og SUN sjelen går etter døden til underverdenen og reinkarnerer etter tid i nye skapninger og bærer med seg viten om tidligere liv.
Boken er veldig spennende med mange forslag til Ritualer og kan varmt anbefales.
Boken kan også bestilles via www.InnerTraditions.com
Hvis noen har vært i det område boken beskriver eller har kontakt med sjamaner herfra vil jeg gjerne høre om det.
Biri