Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I dagens A-magasin er det et intervju med filmskaperen Ellen Astri Lundby i forbindelse med lansering av dokumentaren
Min mors hemmelighet:
http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2881555.ece.
Det er også lagt ut en videosnutt fra filmen, som skal vises på TV2 i februar.
psbot [Picsearch]
Skal på premieren på mandag. Gleder meg veldig til det.
Kommer tilbake med terningkast
Egentlig har æ vel mest lyst å grine
av hele greia. Tenk at man ikke tør eller vil erkjenne at man e same.
Det e så trist.
GjenopprettetMedlem
Jeg gleder meg til å se den - og om å høre om terningkastet

GjenopprettetMedlem
Ja heididi, det er trist. Min farmor var likedan og jeg har noen tanter som fortsatt blir sinte hvis noen spør om de er samer. Min farmor ble riktig sint - hun var ingen "lapp" sa hun - hun begrunnet det m at hun var bofast.
RITA

psbot [Picsearch]
Filmen anbefales på det varmeste.
Det ble både latter og gråt for min del.
Mye humor, aha opplevelser og gjennkjennelse.
Likte at filmen ikke romantiserer, men forteller ting som de virkelig e.
Æ må iallfall se den engang til.
TV2
22:30 Reflektor: Min Mors hemmelighet
Norsk dokumentar. Midtveis i livet oppdager Ellen Lundby fra Oslo at hun er same. En hemmelighet moren har holdt skjult for henne hele livet. «Min mors hemmelighet» er en dokumentarfilm om søken etter røtter og identitet. Da hennes mor kom på sykehjem fant Ellen-Astri Lundby som er oppvokst på Lambertseter i Oslo, en samelue på loftet. Hadde moren som kom fra Finnmark samiske aner? Og i så fall, hvorfor hadde hun holdt det skjult? Gjennom dokumentaren får vi også del i andre skapsamers fortellinger, også med et glimt i øyet. Regi:Ellen-Astri Lundby. Programmet slutter kl. 23:30
GjenopprettetMedlem
Takk for film-tipset.
Det er trist når ein må fremmandgjere sin eigen, litt usynlege identitet.
Det er trist når det skjer, enten det er bevisst eller ubevisst.
Kva med andre folkegrupper i landet vårt i dag, er dei i ein liknande situsjon om nokre år?
Eller nett no?
Og korleis vil det påvirke dei å undertrykke sitt opphav?