Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Frokost tv2 akkurat nå - blodstemming og SJAMAN på direkten!

:biggrin:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Og til alt overmål så var det Eirik Myrhaug.  :biggrin:

Jeg er så glad for at jeg ble introdusert for han ved en tilfeldighet.

Jeg er så glad for at jeg valgte denne reinkarnasjonen.

Jeg er så glad for at jeg lever - her og nå - og får være en del av tiden som kommer.

Også er jeg glad i dere... ;)

Frokost-tv går i reprise - så de av dere som ikke fikk sett får ny sjanse om 1,5 time eller no'.

:wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Tror du kommer til innslaget gjennom denne linken.

http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?treeId=16&progId=285096

Hvis du får hele frokost TV, er det helt i slutten av sendinga. :)
GjenopprettetMedlem
Takk for lenken Rani. På meg virker det som om Ørjasæter roter sammen hva folk har sagt på en slik måte at det passer med hennes egne fordommer. Hun sier: ” Det er ikke sånn at alle i Nord-Norge går rundt å gander og holder på, det er stort sett akkurat like rasjonelle mennesker som alle andre, men det som er sant er at særlig i Finnmark så er det en tradisjon fra en samisk overlevering som er noe mer kan du si tro på det overnaturlige og sånn, men jeg syns ikke at det er noe som våre myndigheter skal gå ut å reklamere for….. ”

Det virker meget merkelig og tåpelig å generalisere på den måten og å slenge ut fordommer på en slik måte som hun gjør.

Folk er vel like forskjellige når det kommer til tro på healing eller overtro uansett hvor de holder til. Det viser jo etterspørselen etter healere. Dessuten er det ganske overtroisk eller fordomsfullt å tro at folk ”fra Nord-Norge eller Finnmark” (der er visst en forskjell i følge de to som intervjues) gander? Hva er å gande? Jeg er selv fra Finnmark, og er blitt spurt om jeg driver med gand. Synes det virker tullete, det sier vel mer om tenkningen til den som kommenterer enn den som blir kommentert. En slags overføring av sine egne spøkelser om man vil bruke et slikt bilde. Og ”tanke spøkelsene” til folk de skal man ta på alvor, det har vi jo fått erfare ganske grundig i noen hundre år.

Dessuten så hadde ikke markedet for healere vært så stort som det faktisk, spesielt i Sør-Norge, hvis det kun var folk fra Nord-Norge som brukte healere. Det er jo noe hun ser ut til å ha glemt. Det hadde vært fint om folk brukte hodet før de snakket og tenkte over hvilke budskap de faktisk kommer med.