Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jag såg en fantastisk film igår.
Mangafilmen PRINCESS MONONOKE av Miyazaki.
Jag tror den taler til alle som er intressert i sjamanisme, myter, eventyr, samfunn og ökologi.
Min dotter har den som DVD.
Gunilla
Ahrefs [Bot]
Dette er også min yndlingsanime fra japan. Den burde vært obligatorisk for alle barnesinn fra 12-120! Hayao Miyazaki og hans Studio Ghibli er for meg det ypperste av japansk anime.

En virkelig sjamanfilm som beretter myten om syndefallet så vakkert og presist... Vil også anbefale de andre filmene til Miyazaki, spesielt klassikerne Castle Cagliostro, Nausicaa og Laputa: Castle in the Sky. De to sistnevnte er også virkelige sjamanfilmer i mine nærsynte øyne. Vakre, poetiske og med en melding til dagens vanstyrte verden. To av hans siste filmer er forresten vist på norske kinoer. Det er Chihiro og heksene og det Levende Slottet, begge sterkt mytiske filmer med mange sjamaniske og magiske referanser. Katteprinsen som nylig ble vist i Norge er også laget av Studio Ghibli. Sjekk ut nausicaa.net og ghibli.jp.
Best av alt: Studio Ghibli holder på å kreere en animeversjon av min barndoms yndlingsbøker: Trollmannen fra Jordsjø (Wizard of Earthsea)-trilogien av Ursula K. Le Guin. Den blir hetende Gedo Senki (Tales from Earthsea) og kommer til sommeren. Takk, Miyazaki!!! Jeg bøyer meg i tryllestøvet...
Dette er blant de beste sjamanbøker noen sinne og Le Guins øvrige forfatterskap er også verdt å utforske nærmere. Jeg glemmer aldri dagene i barndommen da jeg som 12-åring oppdaget disse bøkene og Black Sabbath samtidig. Heaven and Hell og Ged tok meg igjennom trivialiteten og lærte meg å drømme! Det var noen sterke måneder i mitt liv... Foruten JRR Tolkiens bøker har nok disse bøkene gitt meg mest innen fantastisk litteratur.
lasse
Miyazaki
http://www.nausicaa.net/miyazaki/icons/portrait_new.jpg[/img]