Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ønsket bare å dele link til noen bilder jeg tok i Polar Zoo hvis noen vil se.
http://bj-wildpics.blogspot.com/Anonymous
Flotte bilder! Takk for at du deler. Jeg elsker å se på dyrebilder

Francis [Bot]
Fine bilder. Har selv masse bilder som jeg tok på polar zoo i fjor... Men var nok første og siste gangen jeg var innom en dyrehage. Har ikke sansen for å se vill dyr inne i fangenskap. Selv om dem har rimelig god tumleplass, er ikke dette det rette miljøet for dem å være i. Mye stress blandt dem, unaturlig føde, den får ikke leve slik som er naturlig for dem; streife over store områder, fange maten selv osv... Da jeg var der i fjor hadde elgen der daua, rett og slett for di den stressa seg i hjel!

GjenopprettetMedlem
Jeg kan ikke annet enn være enig med Ulva. Nå har jeg aldri vært i Polar Zoo, og har heller ikke tenkt å dra dit, men synet av en stresset fjellrev som hadde mistet halve pelsen sin i et forsøk på å grave seg ut av innhegningen i en dyrepark i Sverige kommer alltid til å stå spikret i minnet mitt. En helt anne ting er jo at dyreparker er eneste mulighet for oss som ikke har mulighet til å leve som Lars Monsen til å se noen av disse fantastiske dyrene i levende live.
Men for alt i verden: Flotte bilder Johannessen!
GjenopprettetMedlem
Jeg er heller ikke for dyr i fangenskap, men som en det kan være en måte å komme i kontakt med dyr man ellers ikke har mulighet å se (bortsett fra tv) på kloss hold. Jeg hadde aldri vært så nær enkelte dyr før. Var en fin opplevelse, og dyrene så friske og raske ut og så ikke ut som noen led (bortsett fra at de da er innesperret og kansje for det meste alt for små bur i tillegg).
Men det var en fin opplevelse, må bare få sagt det. Angrer ikke jeg dro. Men skriver gjerne under på oppfordringe tel større bur.
Synd elgen i fjor døde. Virket som nåværende elg så rolig og fin ut, og som du kan se på et av bildene har denne nå en kalv. Jeg er ikke sikker, men tok det som en selvfølge at den var født der, men vet ikke. Men synes det er positivt at folk får sett dyra på kloss hold. Når vi kom til ulve-buret, kom vi akkurat samtidig med et utenlandsk følge og noen norske som hadde guide. Folk ble helt stille når guiden låste opp buret, og gikk inn og lukket døra. Sekunder senere kommer 2 ulver småløpende i syne, men stoppet opp på 5 meters avstand. Guiden kastet noe matbiter på bakken et par meter foran han, og ulvene så litt underlegne ut før de snappet byttet og rygget på sikker avstand igjen. Når da en av de norske spør guiden "Ka, e de dær underkua?" og guiden forklarer det er deres væremåte synes jeg det er bra folk får sett selv de ikke er kjøttetende beist som de blir beskrevet som i eventyr.
Så hvis gammel og ung kan få oppleve sånt å bli overraska over dyran ikke oppføre sæ sånn som man trodde man visste. Og hvis de da innser de tar feil av et dyr, kansje de da innser de har tatt feil av flere dyr? Jeg kan ikke forstå enkelte som mener vi skal drepe alt av rovdyr i landet straks det skaper litt problemer for oss mennesker. Vi er bra bortskjemte, generelt har vi det ganske godt i Norge i forhold til andre land.Synd vi ikke klarer å dele den norske skogen med dyra som alltid har vært hær. Da hadde vi for eksempel ikke trengt zoo lenger.