Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Sykdom skyldes uflaks

- Livet ditt avgjøres ikke av om du spiser kneip eller Fedon-brød. Uflaks er den viktigste årsak til nesten all sykdom, hevder legen Ståle Fredriksen.  Les hele art. her: http://www.forskning.no/Artikler/2005/juni/1119602671.77
GjenopprettetMedlem
He  he  Tror ikke han har så mange tilhengere.....! :icon_rolleyes:
Anonymous
Etter min mening inneholder denne artikkelen endel interessante ting, selv om den kan virke litt far off.  :w00t:

Forskeren peker på det sykelige helsehysteriet vedr. livsstilen vår, noe jeg har stor sans for. ;D
Selvfølgelig har vi selv ansvar for hvordan vi lever, spiser, stresser osv., men vi bekymrer oss trolig mer for dette (hva er riktig og hva er galt for helsa) enn hva sunt er. :razz:

Dette kan bli en fin debatt.  8)
GjenopprettetMedlem
Ja, vi blir nok mer syke av bekymringene....
Det har jeg erfart på kroppen!
Anonymous
Takk for en interessant artikkel.
Jeg selv bruker uflaks-metaforen mye i forbindelse med sykdom, særlig liker jeg tankegangen at bevisstheten om urettferdighet leder oss mot barmhjertigheten.

Men som vanlig, kommer det an på utgangspunktet til det perspektivet man inntar.
Tar man et radikalt syn, er alle sykdommer uflaks og begreper som ansvar og psykosomatiske reaksjoner blir da  nesten tømt for mening. Er vi tjent med det synet?
Med tanke på healing er vi kanskje tjent med det i den grad at healing opererer ut fra saivo-tilstanden, mens psykosomatisk anlyse er allerede for mye på tankeparti med
sykdommen.
Gustav Jung sa engang noe veldig klokt om at diagnosen hjelper legen, men ikke pasienten. Den helbredende får hjelp av å vite hvilket område han skal fokusere på.
Pasientens lidelse blir ikke lindret av en diagnose.
Mye mer å si om dette, må dessverre gå nå! See you later!
Den
Anonymous
En vismann fra Kina sa dette som jeg mener er uhyre viktig ang hvordan en skal angripe sykdommer o.l.:

"Den beste legen er ikke den som leger et sår eller gir medisin, men den som forebygger."  8)

Det er iallefall forskjell på å være bekymret over sin egen helse og andre ting i livet enn å være bevisst på å forebygge. For meg er det utenkelig å tenke på sykdom som uflaks. Det er tegn på at en trenger forandringer i livet sitt - en gave til seg selv fra sitt høyere selv eller hva man skal kalle det for å utvikle seg som person. Komme seg videre i livet. Å se på sykdom og lidelser o.l. som personlig vekst er veldig sunt etter min mening.

Men det beste er å forebygge. Og der er alternativ medisin og terapi milevis foran skolemedisinen. Men kombinasjonen av disse 2 er jo viktig - men hovedsaklig skal grunnmuren være holistisk. 8)

Hvordan skal man forebygge? Hva skal innholdet være?Det er klart at flere sykdommer her i Vesten skyldes livsstil. Så det er klart at kosthold,trening(kan også være yoga o.l. ) mm er noe man kan være bevisste på for å unngå livsstilsykdommer blant annet. Uansett det blir veldig individuelt hva man skal være bevisst på ang forebygging av god helse, men det finnes sikkert grunnleggende ting da. Og se livet med holistisk grunnmur - det åndelige/spirituelle inkludert er veldig sunt etter min mening. Men kropp og sjel er like viktig 8) En kan ikke bare gi føde til sjelen da ;D

Å være bevisst på forebygging av god helse er noe jeg skulle ønske var eget fag allerede på barneskolen. Men det må vel være et fag som legemiddelindustrien ville ha hatet ekstremt siden de tjener enormt mye på livsstilsykdommer.....Å starte med det allerede i barneårene med litt input er viktig,fordi vi er jo ganske sårbare i barndommen og det setter endel spor og sår som vi tar med oss i det voksne liv som en må bearbeide.

Personlig synes jeg det blir for lettvint å se på sykdommer og sånt som uflaks. Det hjelper ikke etter min mening. Se det på som en gave til seg selv ang personlig vekst. Eller et klart tegn på at en må gjøre noe forandringer i livet ang livsstil. Forandringer er uungåelig. Uflaks er noe jeg forbinder med idrett heller eller på andre områder i livet.
Anonymous
Livet ditt avgjøres ikke av om du spiser kneip eller Fedon-brød. Du gjør klokt i å se litt større på det. Har du tid sammen med barna dine? Trives du på jobben? Jobber du for mye? Treffer du venner?

Jeg synes ordet uflaks er et feil ord som han bruker i artikkelen sin. Burde ha brukt et annet ord,fordi han er inne på visse ting og tang som en bør være bevisst på da.  :respect:
Anonymous
Ja David, jeg er enig i at uflaks ikke er riktig ord, men når den åndelige bevisstheten mangler, har han vel ingen annen forklaring. :P
En annen ting er de arvelige trekk, som jeg setter i sammenheng med karma, eller at det kan være endel av en større plan,  - men dette er følsomme ting. Uflaks og flaks er begreper som overlater oss til tilfeldighetene, og det blir umulig for meg.

Men hva munner artikkelen ut i? Et helhetlig verdisyn (som riktignok mangler ene halvdelen ;D), ta vare på hverandre og tiden vi har. Mye bedre enn den nærmest moralistiske ansvars og konsekvenstenkningen rundt helse, som gir folk masse dårlig samvittighet og utilstrekkelighetsfølelse i tillegg. :razz:
GjenopprettetMedlem
Gustav Jung sa engang noe veldig klokt om at diagnosen hjelper legen, men ikke pasienten.

Dette vil jeg si meg enig i. Når man da kun får får medikamenter for sykdommen er det ren "flaks" hvis den virker slik det håpes på og direkte "uflaks" hvis den ikke gjør det, dette fordi pasienten da har fått en forverring av lidelsen. Sansyneligvis pådrar pasienten seg flere andre problemer
Ja, vi blir nok mer syke av bekymringene....
i kjølvannet av dette "lotteriet". Er dette ufalks?... Nei etter min mening er det kun snakk om at det utføres et for dårlig hjelpearbeid.