Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
se her:

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2001/3/sjamaner
GjenopprettetMedlem
Ja dette var interessant torstein.
Takk for link  :biggrin:
Anonymous
Kjempeinteressant, og ikke minst gledelig lesning!  :icon_biggrin:
Takker og bukker for denne linken. Hurra!!
GjenopprettetMedlem
Spennende og morsomt lesestoff ,Torbein den store. Takk for den. :respect:
GjenopprettetMedlem
Dette gleder meg stort  :biggrin:

Takk for den  :wub:
Bing [Bot]
Den likte jeg! Spennende og vekker nysgjerrighet på å vite mer.
:)
Anonymous
Jeg foreslår en sjamantur til Ryukyu-øyene neste år...

Kunne hjelpe med organisasjonen pga språkkunnskaper.

Jeg levde i Japan samtidig med den norske antropologen på syttitallet - aldri hørte vi snakk om Rykyu-øyenes kulturelle arv mens jeg levde i Tokyo. Som artikkelen sier, selv de fleste Japanerne vet lite om øyenes kultur.

Dobbeltmonarkiet med yppersteprestinne som kongens søster og åndelig overhode - jeg vil vite mer...

Tusen takk, torstein, dette betyr mye.
GjenopprettetMedlem
Takk for denne linken,
spennende å lese :w00t:
GjenopprettetMedlem
Ja, det var en interessant artikkel!

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Her er en link om sjamanisme i Japan.

Det finnes også sjamanisme i nord, men tradisjonene er nokså forskjellig fra Ryukyu-øyene i sør.

En grunn at sjamanisme har overlevd i Japan ligger i de tildels uklare grensene mellom shinto-religionen og buddhismen. Shinto, den opprinnelige japanske religionen, har forresten matriarkalske trekk. Mange Japanere praktiserer idag ritualer av begge religionene, slik opplevde jeg det i Tokyo på syttitallet. Man gifter seg f.eks. etter shinto-tradisjonen, og begravelse skjer gjerne ifølge buddhistiske ritualer- fordi buddhistene skjønner seg visst bedre på det som skjer rundt og etter døden.
Selvfølgelig finnes også rene former, men jeg tror at sameksistensen av begge religionene skapte en toleranse og åpenhet for mange forskjellige former for religiøs utøvelse, deriblant sjamanistisk praksis.

http://psychology.rutgers.edu/~eklypse/ ... mPaper.pdf

Det er forresten den dag i dag en stor amerikansk militærbase på Okinawa, som er den største av Ryukyu-øyene helt sør-vest i Japan. Med tanke på atombombene som gikk ned i Hiroshima og Nagasaki (hvilke begge ligger litt lengre nord,på Kyushu og sør på Honshu), så er det/har vært mye ubalanse å rette opp for sjamanene spesielt i det sørlige Japan.
På Ryukyu-øyene finner man det høyeste levealder for mennesker av begge kjønn.
Spesielt lovende ser det ut for utøverne av Okinawa-karate. (Hvilket er spennende for karate-entusiastene blant oss)
Karate ble opprinnelig utviklet på Okinawa. En sammensmelting av Kung-Fu og rituelle lokale martial arts.
Utviklingen ble fremskyndet da lokalbefolkningen under en okkupasjonsfase ble fratatt retten til å bære våpen tidlig på 1600-tallet.
GjenopprettetMedlem
Takk for linken ja, dette var kjempe spennende... :wub: