Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
...en ting er ihvertfall sikkert og det er at våre politikere ikke vil oss det beste med tanke på vår helse. Politikerne lar seg dessverre styre av EU og de store supergigantene innen legemiddelindustrien, sukkerindustrien og matindustrien etc. De bryr seg bekymringsverdig lite om hva som er best for deg og meg. Midt oppe i all likegyldigheten nekter de oss det som er best for vår helse. Vi får ikke kjøpe sukkerplanten Stevia (som har vært brukt av indianerne i over 1500 år, av japanerne i over 40 år, som viser seg å være bra for helsen (senker høyt blodtrykk etc)) men staten sier at bruk av sukkerindustriens søtningsmidler sukralose (kun testet på dyr med dårlig resultat) og aspartam/nutrasweet er bra (som har påviste 92 bivirkninger - deriblant kreft). Personlig er jeg dritt lei den likegyldigheten og inkompetansen de høyere makter har i dette landet på dette området. Gå inn på  http://www.fritthelsevalg.org/   og bedøm selv. Det store spørsmålet blir vel : hvor lenge skal vi egentlig finne oss i dette ?   :moreevil: :moreevil: :moreevil:
GjenopprettetMedlem
Bra tema du tek opp,Geronimo!
Ja,markedskreftene styrer,men dei er også sårbare.
Frå min ståstad ser eg klart ein oppgradring av bevisstheten hos menigmann om kva me inntek av sunne el. usunne ting. Folk les meir,orienterer seg meir og spør meir enn før,det er sikkert.
Den bølga bør me ri på,for større bevisstgjering.
Stevia er spennande og utgjer over halvparten av søtningskjelder i td. japan.
Her i landet inntil nyleg forbode som næringsmiddel pga påstander om m.a ufruktbarhet som ikkje er meir forskningsmessig sikre enn at aspartam er ufarleg...
Kan opplyse at av helsedirektoratet blir me no gjort oppmerksomme på at aspartam ikkje skal anbefalast spebarn og opp til 3 år pga fare for fenylketonuri som kan vere svært alvorleg.
Det er også mykje diskusjon om andre søtningsmiddel i såkalte "sunne" leskedrikkar med vandig karakter...Og i saft.

Erfaringar har lært meg at det er ein "viss" spenning i dette markedet no,og fortvila forsøk på å finne opp ulike alternativ til sukker og aspartam.Sunnare alternativ,fordi konkurransen om slike produkt byrjar å bli hard...
Fordi forbrukarane er blitt meir bevisste og helsearbeidarar også ser meir alternativ.
Så ikkje fortvil,men spre budskapa og be om alternativa!
(eg vil)
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":

Det store spørsmålet blir vel : hvor lenge skal vi egentlig finne oss i dette ?   :moreevil: :moreevil: :moreevil:

"Final Tribe":

Bra tema du tek opp,Geronimo!
Så ikkje fortvil,men spre budskapa.

Hooka-hey Geronimo og Final Tribe
Vi kan ikke lenger finne oss i dette
og vi må spre budskapa.
Makta sitt "egentlig" hos folket men vi lar oss styre av markedskreftene som også styrer politikere og andre besluttningstakere,
det må massemønstring til:

"Do you hear the people sing?
Singing a song of angry men?
It is the music of a people
Who will not be slaves again!
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes!"

- fra Les Miserables
GjenopprettetMedlem
Yes... vakker mobilisering Wolf!
Eg vil gjerne tilføye at mange burde sette seg inn/delta i folke helse arbeid her til lands.
Utruleg mykje rigide holdningar der,men ikkje hos alle.
Mange fleire  ville faktisk ha noko å bidra med der vis ein ikkje opptrer for kontroversiellt og lovstridig.
Bevisstgjering er eit tema.
Innen kropp, sinn og samfunn.
Og markedskreftene  må faktisk vere med på tangoen...
Ein må tåle å bli både utledd og kritisert,men etter noko vondt,kjem gjerne ofte godt.
GjenopprettetMedlem
...dere sier veldig mye bra Wolf og Final Tribe men jeg blir så inn i helv... forbanna ! Føler meg maktesløs...jepp...jeg prøver å spre budskapet i så "milde former" som mulig...problemet er at det er så gærnt at folk i gata tror nesten ikke på meg  :shyone:  Helse er da noe av det viktigste vi har og jeg blir fortvilet pga et sentralt hold som overhodet ikke har peiling på hva de gjør med folket...og så har vi han der idi.... fra statens legemiddeltilsyn som er etter alt som er alternativt og som kun støtter piller, piller, piller og piller (man kan jo virkelig lure på om det er korrupsjon ute og går her ?)...les f.eks. om hvordan man dytter ritalin inn i barn som har ADHD (med påviste farlige bivirkninger)...har du astma eller allergi blir du anbefalt å ta ventoline spray etc men aldri anbefalt å ta akupunktur selvom man har kjemperesultater (ble kvitt astma og allergi selv med akupunktur + min sønn)...det er forsket på og bevist (med placemetoden etc) at reikihealing hjelper...det er lagt frem dokumentasjon på dette...tror dere at leger bryr seg om dette ? ...hos legen får man antibiotika hos legen for urinveisinfeksjon selvom det er bedre med tranebærjuice...slik jeg opplever det med helse så er det fra statens side lagt opp til det slik at det er legemiddelindustrien som skal ha profitten på vår helse - og jeg håper at det er slik fordi politikerne som har lite kunnskap og at det dermed ikke ligger noe annet bak...håper at alle her på sonen forstår alvoret i dette og tar helsen i egne hender. :razz:

Er det noen her som har hatt kreft, har kreft eller kjenner noen som har kreft så anbefaler jeg dere å gå inn på www.fritthelsevalg.org og leser artikkelen der det står om B17 (aprikoskjerner)...dette stoffet er helt unikt i forhold til kreft...let også videre på nettet og les om "apricot kernels" (apriskoskjerner) på engelske / amerikanske nettsider. Der står det side opp og side ned om hvor bra dette er... :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Et ran av menneskers helse pågår nå - du har et valg!

Aloe Vera blir nå kategorisert som et legemiddel og stoppes i tollen, dette har vi skriftlig fra tollen på mail. Ikke nok med det, Stevia er forbudt å selge til mennesker, men til dyr er det lov å selge til, derfor er det akkurat det vi gjør, vi selger den som dyrefor så klart!
Så du kan velge, det er ikke ulovlig å konsumere dyrefor, det bare anses som "usmakelig."

Les mer; http://www.networkmarketing.no/content/view/940/34/
GjenopprettetMedlem
Her ein artikkel frå i dag om Stevia og markedskreftene.http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=544802
Det er noko urovekkande,ja.
Sjølv for ein raffinadeslave.
GjenopprettetMedlem
hmmm - ja urovekkende var jo et svært mildt uttrykk i denne sammenheng kjære - for meg som har lang "innside" erfaring med kynisk "såpesalg" e dette bare heilt "normalt" om man velge å ikkje bruke vett og forstand!

Du skal se vi ende opp som nån gamle "grisa" hele gjengen, hvis et av målene er å bli noe eldre enn det vi er.
GjenopprettetMedlem
Dette er helt sjukt!

Fritt helsevalg my ass! Er så forbanna på alle (leger og helsesøstre og svigermødre) som alltid vet besst. Vi skal tydeligvis ikke velge selv, men heller bli overtalt og rundsnakket til å bøye oss for de "store" maktene.

Synes det er viktig å ta fram vaksinasjon av barn først og frems i  dette også. Ingen får nokk informasjon om de negative og de uvisse sidene ved en vaksine. Folkehelseinstituttet lyger med sine statistikker og nekter å innse at det de gjør er feil! Det er jo nå blitt vist at vaksiner har jo ingen effekt, (grovt sagt) og at alle nyfødte likevell skal utsettes for dette, og alle bivirkningene vi vet og ikke vet om. Det er jo helt forjæ****.

Man trenger ikke å reise lnger enn til sverige, der er de mye flinkere enn her. Norge henger alltid etter.

En ting til i utsetter oss selv og barna for er såpe og kremer for ditt og datt, leser man bak så står de kansje "inneholder bensin og alkohol og syrer", dette er eksem og allergi fremkallende stoffer å ha på et lite barn. Natusan er versting den inneholder så mye dritt at... er forbudt i danmark tror jeg det var. Men her i norge så vakses jo den lille med såper å harr på fuktihetskrem me engang den kommer ut av mors liv! Hva er vitsen med det da, det fettlaget bebisen har nårn kommer ut er jo beskyttende og bra og ha, selv om det ikke ser så pent ut.  :moreevil:

Nei, nå må jeg ta en pause og roe meg ned, blir så eitranes forbanna!  :moreevil:

Hva kan vi gjøre med dette???
GjenopprettetMedlem
"Ranja":

Det er jo nå blitt vist at vaksiner har jo ingen effekt, (grovt sagt) ...

Og hvor er dette blitt vist da? Da jeg var barn døde folk i nabolaget av poliomyelitt og tuberkulose. TAKKET VÆRE vaksiner så døde ikke jeg, og nordmenn flest dør ikke lenger av disse sykdommene. Unntaket er innvandrere som har sykdommene med seg fra hjemland uten vaksineringsprogrammer.

Jeg blir like sint som du allerede synes å være når jeg leser sånne påstander som du kommer med. Hadde din tankegang vært herskende rundt 1950 så ville titusener, kanskje hundretusener av mennesker som ennå lever i beste velgående etter all sannsynlighet vært døde, etter store og langvarige lidelser.

Dette som i begynnelsen av denne tråden kalles "Fritt helsevalg" vil jeg heller kalle "Fritt valg til å dø av dumhet".
GjenopprettetMedlem
Jeg skrev grovt sagt ingen effekt ja. Skal man gå helt innpå det så er sikkert noen vaksiner bra mens andre igjen har ingen effekt. Da snakker jeg nå om hvordan det vaksineres IDAG.

Les boka Hva er sannheten om vaksiner, der er det en som har forsket på dette i 20 år og lett etter dokumentasjon om at vaksiner har effekt. Slik som vaksinasjonsprogrammet var da jeg fikk barn nå, var det jo en helt ny vaksine på programmet, som ikke hadde vært prøvd ut i norge før, og mange bivirkninger hadde vært i usa der vaksinen ble utprøvd. Men på helsestasjonen kunne de ikke si noe om vaksinen, bare at den var jo tross alt mot hjernehinnebetennelse. Men uten bivirkninger å dømme mot, så vet man jo ikke om den er bare bra!

Ta Trippelvaksinen nå da, den kikkhosten det vaksineres mot er jo ikke den samme som er ut og går, dermed er vaksinen bortkastet. BORTKASTET! mens bivirkningene derimot er gjeldende!

Men du må no bare gå å vaksinere deg mot forkjølelse og hva det enn måtte være du, om du er så gla i å sette "dritt" i kroppen din. Men det er ikke jeg!

"Passopp":

"Ranja":

Det er jo nå blitt vist at vaksiner har jo ingen effekt, (grovt sagt) ...

Og hvor er dette blitt vist da? Da jeg var barn døde folk i nabolaget av poliomyelitt og tuberkulose. TAKKET VÆRE vaksiner så døde ikke jeg, og nordmenn flest dør ikke lenger av disse sykdommene. Unntaket er innvandrere som har sykdommene med seg fra hjemland uten vaksineringsprogrammer.

Jeg blir like sint som du allerede synes å være når jeg leser sånne påstander som du kommer med. Hadde din tankegang vært herskende rundt 1950 så ville titusener, kanskje hundretusener av mennesker som ennå lever i beste velgående etter all sannsynlighet vært døde, etter store og langvarige lidelser.

Dette som i begynnelsen av denne tråden kalles "Fritt helsevalg" vil jeg heller kalle "Fritt valg til å dø av dumhet".
GjenopprettetMedlem
"fritt valg til å dø av dummhet" som du mener passopp. si det til de som har fått varige men av vaksiner.

man skal liksom ha frihet til å velge om man vil vaksinere eller dø av dummhet som du skriver, men når det ikke fungerer slik, og man blir nermest tvunget til å vaksinere sine barn. Da er det ikke lenger "fritt helsevalg" som det startet med her i tråden.
GjenopprettetMedlem
"Ranja":

"fritt valg til å dø av dummhet" som du mener passopp. si det til de som har fått varige men av vaksiner.

Jeg sier det til f. eks. de som hoppet på Laetrile-svindelen, som ble anbefalt av "Fritt helsevalg". Se tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,7021.0
GjenopprettetMedlem
Myndighetene bruker nye momsregler som pressmiddel for å få alternative behandlere til å melde seg inn i et frivillig register. Dette kan gjøre det dyrere å ivareta egen helse.
Limt inn fra: http://www.alternativ.no/art/?id=134
GjenopprettetMedlem
Vedr. vaksinasjon
...vel, når det gjelder vakineringsprogram så får man jo følge magefølelsen. Skjønner ikke helt vitsen med at de vaksinene må inneholde så mye kvikksølv egentlig...mine barn på 8 og 10 år startet med vaksiner men er nå tatt av vaksinasjonsprogrammet etter at jeg føler at jeg har fått mer info. Min sønn på 4 mnd skal ikke få vaksiner. Selv folk innen legemiddelindustrien rister på hodet når det gjelder vaksinasjon. En gigantisk bløff kaller de det. Det er vanvittig med penger inne i bildet. Forundrer meg ikke om mange av dagens "folkesykdommer" (som depresjoner, nerveproblemer o.l.) opprinnelig skyldes diss vaksinene. Folkegrupper uten vaksinasjon unngår f.eks. autisme så det er tydelig at det skjer ting og tang i forhold til hjernen.

Vitenskaplig bevist eller ei...
Det er mange som er opptatt om ting er vitenskapelig bevist (som f.eks. offentlig helsepersonell osv) og følgende er ikke vitenskapelig bevist:
1) Fluoren i tannpastaen. Det ikke vitenskapelig bevist at det fungerer - men det er pokker så skadelig over tid. Kjenner mange, inkl.
    min familie, som har fått bedre tenner med å kutte ut tannkremer m/fluor kjøpt på vanlig butikk og gått over til fluorfri kjøpt i
    "alternative" butikker...null hull uten fluortull !!!

2) Lykkepiller. Amerikanske og engelske forskere mener at det ikke er vitenskapelig bevist at disse fungerer. De mener at det er ren
    placebo. Man har ikke bevist at man får tilført seretonin i stedene i hjernen der man trenger det for å bli mer happy.
    NB! Flott med placebo men det er ganske drøyt å tilføre kjemikalier for å få det til å fungere.

3) Det er ikke vitenskapelig bevist at juleøl er bra for helsen men nå skal jeg ta meg en  :beer:   fortsatt god jul alle sammen... :P
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":

Folkegrupper uten vaksinasjon unngår f.eks. autisme så det er tydelig at det skjer ting og tang i forhold til hjernen.

Det du påstår her er en utbredt moderne myte som er blitt en "vedtatt sannhet" i hva man kan kalle "autisme-miljøer". Her skriver en ung norsk mann som vet hva han snakker om når han imøtegår slike påstander:

http://ivarjarlsby.com/blog/?p=6

Jeg anbefaler også disse artiklene:

http://www.skepsis.no/blog/antivaksinasjon/
GjenopprettetMedlem
Middelaldersk og pompøs
Landets befolkning må være sykere på sinnet enn noen gang før. Faktum er at det hvert år foretas ca. 10.000 tvangsinnleggelser i Norge. Dette framkom i NRKs «Brennpunkt: Tvang i psykiatrien», den 9. desember. I samme program ble det hevdet at bare en av ti slike innleggelser er nødvendig. Hvis dette er tilfellet, hvorfor mases det da stadig om bevilgninger til flere psykiatriske sengeplasser?

For de 9000 som ikke skulle vært tvangsinnlagt, må saken i tilfelle være klar: Dette er overgrep mot uskyldige mennesker, og misbruk av sengeplasser. At noe er riv ruskende galt i psykiatrien, har mange, også fagfolk, påpekt i lang tid. Men noen form for dyptgripende endring ser ikke ut til å komme på tale. Vi går inn i et valgår. Vil problemet bli tatt opp som en viktig valgsak? Eller vil våre politikere fortsette å skjule seg bak legestanden, mens man gladelig sper på med nye bevilgninger? Til flere unødvendige sengeplasser i fengselsliknende bygninger, hvor beboerne når som helst kan legges i remmer, og elektrosjokk og tvangsmedisinering er anerkjente midler. Man skulle virkelig ikke tro at det var sant!

Les mer her: http://www.dagbladet.no/kultur/2009/01/03/560496.html
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

[color=blue]Middelaldersk og pompøs
[....]

En velskrevet og interessant artikkel av forfatter og psykolog Eva Ramm.

Her er hennes hjemmeside: http://home.online.no/~eramm/

Så interessant det enn er, dette temaeet har vel likevel ikke så mye med "Fritt helsevalg" å gjøre, Cenobit?
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

[color=blue]Middelaldersk og pompøs

”Psykiateren i rollen som «Store far» må ned av pidestallen. «Sinnssykehusene» må erstattes av mindre avdelinger, inkl. ambulerende og nattåpne,
med mange former for seriøse behandlere. De gamle diagnosene må bort, og nøktern beskrivelse innføres. Når folk er så friske som man med rimelighet
kan forlange, må dette framgå av journalen.”

Det høres fornuftig ut at psykiateren må ned av pidestallen. Pidestallen er ikke et sted noen bør oppholde seg. Diagnoser kan ha sin fordel fordi de grovt
sett kan forenkle kommunikasjon mellom fagfolk, men det blir feil når de nærmest blir et stigma. Er det virkelig en så statisk oppfatning av psykiske problemer
pr i dag at man ser på en diagnoser nærmest som karaktertrekk eller organisk vedvarende tilstander hos personer? Trodde at man vurderte problemer i et
sårbarhetsperspektiv, for eksempel at personer har ulike sårbarhet og kompensatoriske faktorer som bestemmer om man får psykiske problemer. Og at sårbarhet
ofte utløses av vanskelige situasjoner, og situasjoner kan jo endres. Noen tilstander er helt klart også styrt av biologi, men situasjoners betydning er ofte undervurdert.

Hva man trenger for å klare seg er sikkert ulikt fra person til person, men forutsigbarhet, trygghet, omsorg, respekt, venner og noe å se frem til er det bra å starte med.
Jeg synes forresten at Kongen holdt en fin nyttårstale i år, og ba oss slutte å fokusere på ytre ting og utseende. I dag er det mye som motvirker elementære behov for trivsel.
Ikke bare er samfunnet generelt preget av markedsøkonomisk instabilitet, men også helsevesenet er preget av denne bølgen av nedskjæringer, innskrenking av personell,
besparing, for å lette overgangen til et bedre helsevesen for de få og et sterkt nedprioritert og dyrere helsevesen for de fleste. Dette gjør sikkert ikke hverdagen lettere
verken for behandlere eller pasienter.

Er helt enig i at det høres, om ikke middelaldersk, så gammeldags å anta at en tilstand ikke kan endres og at problemer kan løses. Enkelte folk må jo kunne friskemeldes
også etter å ha hatt psykiske problemer, etter flere ulike fagfolks vurderinger enn psykiaterens. Det er mulig at psykiaterne forsøker å beskytte sin egen maktposisjon innen
systemet med å forfekte foreldede oppfatninger. Det er mulig at det som trengs er generasjonsskifte før endringer vil komme. Å lytte til pasienten er dessverre ikke alle legers
styrke, men noen er gode på det. Helsvart er det derfor ikke. Mye bestemmes av de personene vi møter, det er viktig å huske fordi i det ligger at vi alle trenger å ta et
tak med oss selv for å forsøke å gjøre det gode.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Her er en fint foredrag som belyser flere sider av dette tema: Om "en medisin som kontinuerlig står i fare
for å svikte sine grunnleggende forpliktelser"

Hvit magi. Om medisinens symbolske og religiøse betydning
Edvin Schei, Førsteamanuensis dr. med., Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen

http://www.uib.no/isf/filpol/hvitmagi.htm

Les spesielt godt "Medisinen som religion"

Dessuten finnes det en interessant bok som jeg anbefaler, selv om det er lenge siden den er lest:
Ivan Illlich: "Medisinsk nemesis", 1975.

Den største trussel for vår helse er skapt av helsevesenet
GjenopprettetMedlem
"Tengil":

Ikke bare er samfunnet generelt preget av markedsøkonomisk instabilitet, men også helsevesenet er preget av denne bølgen av nedskjæringer, innskrenking av personell, besparing, for å lette overgangen til et bedre helsevesen for de få og et sterkt nedprioritert og dyrere helsevesen for de fleste. Dette gjør sikkert ikke hverdagen lettere verken for behandlere eller pasienter.

Jeg synes det er mye viktigere å prøve å stoppe denne utviklingen enn konstant å dømme helsevesenet nord og ned.

Den organisasjonen som ble anbefalt i begynnelsen av denne tråden bidrar IKKE til å motvirke utviklingen.
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

Jeg synes det er mye viktigere å prøve å stoppe denne utviklingen enn konstant å dømme helsevesenet nord og ned.

Den organisasjonen som ble anbefalt i begynnelsen av denne tråden bidrar IKKE til å motvirke utviklingen.

Hvilken organisasjon mente du?

Ja, det er helt klart viktig å prøve å stoppe utviklingen av et helsevesen som blir dårligere og dyrere for de fleste av oss, det er ikke til å komme forbi
at det er viktig for oss alle og også samtidig tjener en ”misjon” i vårt samfunn.

Likevel er det viktig å ta opp problemer og å være kritisk til helsesystemet på mer enn et nivå. Kritikk kan være konstruktiv på flere måter, man kan
bruke den kritikken man får til å forbedre systemet / seg istedenfor å forsvare systemet/ seg. Det krever blant annet modne ledere antar jeg. Men i
dag er ikke modenhet så viktig som fortjeneste, derfor er det uklart om kritikk har noe for seg, dersom den ikke kan forbedre profitten for den som får den.

Kritikk er ikke bare urettferdig, det er for eksempel helt naturlig å kritisere monopol og restriksjoner på produkter som neppe er farlige, kun fordi de konkurrerer
med legemiddelindustrien. Det er kynisk å nekte folk å kjøpe Stevia eller Aloe Vera fritt, det vet alle.  Det er vel ingen tvil om at legemiddelindustrien har
bedrevet korrupt virksomhet også i forhold til sponsing av leger som foreskriver deres medikamenter. Å kritisere som dette er ikke å dømme helsesystemet nord
og ned, men å påpeke urimelighet. Det endrer ingenting om alle reagerer som nikkedukker. Problemet med det åpne samfunn i dag er vel at åpenhet, kritikk og
diskusjon ikke endrer på slike ubalanser og urimeligheter fordi makten finnes på lukkede arenaer. Da kan vi rope, og rope og rope så høyt og lenge som vi vil
uten å få svar. Antar at det ikke kommer endring før profittjegerne anser sin formue for å være i fare eller før det kommer kraftige sosiale opprør.
Jeg er ganske pessimistisk på dette feltet.
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":

Er det noen her som har hatt kreft, har kreft eller kjenner noen som har kreft så anbefaler jeg dere å gå inn på www.fritthelsevalg.org og leser artikkelen der det står om B17 (aprikoskjerner)...dette stoffet er helt unikt i forhold til kreft...let også videre på nettet og les om "apricot kernels" (apriskoskjerner) på engelske / amerikanske nettsider. Der står det side opp og side ned om hvor bra dette er... :innocent2:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 4#msg67184
GjenopprettetMedlem
"Tengil":

"Passopp":

Hvilken organisasjon mente du?

Jeg mente denne, som til tider anbefaler saker og ting som er mye verre enn hva "helsevesenet" kan finne på:

"Geronimo":

Gå inn på  http://www.fritthelsevalg.org/   og bedøm selv.

Den står for hva jeg tidligere i denne tråden har kalt "Fritt valg til å dø av dumhet."
GjenopprettetMedlem
Der var den jo, kronikken til Eva. Jeg hadde tenkt å starte en tråd med den.
Takk også til Tengil for link og reflekterte innlegg!