Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
På tv3 igår viste de filmen Instinct, med Anthony Hopkins i hovedrollen. Noen andre som så den?
Det var andre gangen jeg fikk gleden av å se den, den er for meg en nytelse - ikke bare pga Hopkins' fantastiske prestasjon, men for innholdet og budskapet i filmen....som jeg nesten vil kalle sjamanistisk.

Aner ikke om den finnes på video eller på nettet, men vil gi noen vink om innholdet for nysgjerrige.

Det er om en mann som forsker på gorillaer, og som ender opp med å leve hos dem i lengre tid. Han blir arrestert da han dreper et par jegere som jakter på flokken. Selve storyen utspilles i fengselet for psykotiske, hvor en psykiater skal prøve å få han i tale, for evt å kunne hjelpe han ut..

Det vakre er perspektivet som etterhvert rulles frem...om menneskene som "the takers" - de som tar. Om behovet for kontroll og frihet, og hvordan dette er illusjoner...

Det fantastiske i forskerens oppdagelser og erfaringer om å bli akseptert i gorillaflokken...dette er selve kjernen, og antyder mye om hvordan menneskene har forlatt sin kontakt med hva livet på jorda egentlig er, og kan være.

Dette er i mine øyne en original film, en perle, en klassiker. Nøktern/realistisk, dyptpløyende og med en stor visdom og kjærlighet til naturen og dyrene. Og enda litt til..

Noen filmer gjør inntrykk på en slik måte at jeg føler trang til å dele, og dette er en sånn film.