Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
http://web.mac.com/spiritsforsale/iWeb/ ... lcome.html

Inormasjon om en ny svensk-produsert dokumentarfilm om nordamerikanske indianeres religioner, samt om europeisk dumhet og uvitenhet.

Filmen vises i Sverige denne uke (Stockholm i dag 10/10; Göteborg lÞrdag 13/10), og en av deltagerne i filmen, Chief Arvol Looking Horse, holder foredrag.

Jeg Þnsker virkelig at noen tar denne filmen, og denne mannen, til Norge! Jeg vil trygt pÄsto at det trenges, ikke minst etter gjennom flere Är Ä ha sett hvordan Sjamansonen infiltreres av oppdiktet og falsk New Age "Native American Spirituality". Du kan se en tre minutter lang "trailer" for filmen her:

http://web.mac.com/spiritsforsale/iWeb/ ... /Film.html

Spirits for sale - the awardwinning documentary.

When Annika got a sacred eagle feather from a Native American visiting Sweden she realized that it was a very sacred object which should probably not be in her  hands. What was she supposed to do with it? Should she return it and if so, to whom?

Her quest to find the right owner took her deep into Indian communities, where she learned about the anger and sadness of traditional Natives.

”First they killed our people. Then they took our land. Now they steal our faith.”

But the indians are fighting back. This time the fight is not mainly about protecting life and land. Instead theyÂŽre fighting to protect their culture.

But would the feather find an owner?

Jeg tar med ett sitat til, og for en gangs skyld skal jeg ogsÄ bruke feit skrift:

About protection of ceremonies

The information in Europe about Native Americans and Native Canadians is most often full of fantasies and lies. People in general know very little about American Indians and their general view is based on stereotypes, mascots and film clichĂ©s. In some cases the belief is that “Indians do not exist.” Europe has also seen a growing interest in so called Native American spirituality. Ceremonies and rituals together with sacred objects are being sold on websites and in papers. Cults and organisations offer people to become “an Indian shaman” or a medicine man during a weekend course. Seldom or never do Native voices get heard and because of the lack of information, con-men make a considerable amount of money while they violate the spirituality of mostly Plains Indians.

This film will address the issue of spiritual exploiters and the harm they do towards Native cultures but also to followers who, in many cases, “don®t have a clue”.

P.S.
Jeg fant denne informasjonen ved Ă„ fĂžlge en link herfra:
http://www.norrshaman.net/arvolsverige.htm
SÄ takk skal du ha for det, Jörgen I. Eriksson!
Anonymous
Jag önskar att jag hade kunnat Äka och se filmen och lyssna till Chief Arvol Looking Horse's föredrag (tvÄ av mina vÀninnor Äker till Göteborg till helgen för att se pÄ filmen och lyssna till honom).

Det Ă€r SÅ viktigt det du skriver och citerar!  :respect:
SEO Crawler
Det er interessant, og et viktig perspektiv Ä fÄ med

Likevel skal en vokte seg for ensidig og enkelt falle i en "enten-eller-gruve".
Integrering av virksomme Ändelige teknikker og metoder for fokus er ikke av det vonde.
Jeg har selv vÊrt med i svettehytteseremoni ledet av en hvit nordmann som hadde lÊrt av en amerikansk indianer. 
EtterpÄ rullet torden over skyfri himmel. Jeg tÞr pÄstÄ at ingen indianere over there, tok skade av dette.
Urfolkene har god grunn til Ä fÞle seg utnyttet, pÄ mange vis, men sannheten er vel at de fleste av dem i likhet med oss andre er kommet vekk fra naturen. Forhekset av den moderne verden og dens komfortjag

NÄr urfolksinspirert spiritualitet (i dens uendelig mange varianter) kommer pÄ banen, vekkes en Ändelig praksis i folk som gir fokus pÄ det hellige i naturen.

En gjenopplivelse av forstÄelsen av naturens hellighet er bra for menneskene, og for miljÞet. Det trengs mer enn noen gang

SĂ„ alt dette dreier seg om historie, og om uendelige nyanser i alle retninger.
Det kan fort virke komisk hvis noen "leker" indianere, men for andre igjen kan det vÊre vakkert og kanskje gi hjelp. 
Hvem kan fortelle hva som er ekte og nyttig for andre, og hva som er tĂžv?
Noen ting skal innrÞmmes Ä virke opplagt i bullshitkategorien, men sÄ fins det de som trenger det og.
(Jeg venter pÄ den fÞrste beretningen om en vei til nirvana gjennom lysmesterdelfinenes lÊre..)
Noen trenger det andre syns er tÞv, slik er det bÄde med Ändelighet og andre produkter. (For alt er til salgs)

Sinnet produserer assosiasjoner og for/mot-reaksjoner.
Persepsjon er styrt av automatiserte, ubevisste prosesser.
Det er ikke uten grunn at saligheten i noen orientalske tradisjoner kalles "no-mind"
("no-mind" er vanskelig Ä tenke seg  :eusa_liar:)

I alt vrÞvlet som finnes i new-age, sÄ mÄ vi bare erkjenne at dette er en del av vÄr (gjennomkommersialiserte) tid.
Å sette sammen biter av ulike ting til en slags helhet, en ny tradisjon, blir ofte grundig latterliggjort.
Men slik har det alltid vÊrt. Slik har tibetanernes egenartede buddhisme oppstÄtt (riktignok en viss tid tilbake), og en rekke andre Ändelige tradisjoner. (kanskje alle, eller de fleste? Kanskje ville noe annet vÊre Ä pÄstÄ at et menneske mÄtte nÞye seg med Ä ha kun en mor, eller en far, og ikke begge deler..)

Alle perspektiver trengs, alle synspunkt er nyttige.
Jeg tror den filmen er viktig, og at ikke minst de som fĂžler seg truffet trenger Ă„ se den.
Kanskje er den spesielt viktig for de amerikanske indianerne. 
De omfattende kollektive sjelssÄrene er ikke pÄ langt nÊr leget hos hverken indianere eller samer. For ikke Ä snakke om afro-amerikanerne
Det som provoserer kan vÊre at den samme mentaliteten som invaderte, fornedret og utnyttet dem, nÄ selger spiritualiteten deres. Fort-fort, og med vinning. VÄr tids rÄdende kultur er overfladiskhet. (men det orker jeg ikke skrive noe mer om, her nÄ, liksom  :icon_lol:)
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med ,at det burdes settes fokus pÄ hvor hellig disse seremoniene er .

Seremoniene til de infÞdte indianerne , er hellig for dem. Det vil de gjerne beholde, nÄr de fÞler de har mistet alt annet.

Det er viktig og holde ved at Moder Jord er hellig, alt som er skapt i dens like holdes hellig .( inkl. oss mennesker.)

Dette kan fÞre til at flere setter spÞrsmÄlstegn ved sin Ändelige praksis, hva driver jeg egentlig med , hva betyr dette for meg ?! hva er hellig for meg ? osv...

Det er et viktig fokus.

Videre mener jeg fortsatt at Moder Jord tilhÞrer alle , at Ändeverden  ogsÄ tillhÞrer alle.

Det at sÄ mange er intressert i de infÞdtes seremonier og levemÄte, kan vel ogsÄ oppleves som en slags
 aksept fra omverden ogsÄ ? Det at de settes veldig hÞyt, og blir mer og mer dratt frem i lyset, som en
 " sann " levemÄte/ religion ?
Men skal selvfĂžlgelig ikke misbrukes .

De mener jorda ikke tilhÞrer noen , at det var feil at de hvite drev dem bort....
 Ja !!! det var feil .

Jorda tilhÞrer ikke noen.

Jeg tror alle har tilgang pÄ samme kunnskap. At vi alle har hatt flere liv. Jeg mener selv og fÞle en tilknytning til de
 innfÞdte indianernes levemÄte , og tankemÄte. Det er fordi jeg tror jeg har hatt flere liv som indianer, og ogsÄ som annet
 urfolk.

Jeg mener  at det ikke er riktig og bruke disse seremoniene som levebrÞd.Men som en lÊringsprosess, oppvÄkningsprosess
  for mange, som vi skal dele mest mulig av.

Men at det skal vises respekt mot Moder Jord og alt som lever her

Ja.

GjenopprettetMedlem
Jeg hÄper ikke denne filmen setter urbefolkningsgrupper i fare for Ä fremstÄ som en slags "hellige kyr" med enerett pÄ deres nedarvede form for Ändelighet, men at den fremmer innsikt og forstÄelse for at Ändelige seremonier ikke er en "salgsvare" gitt enhver selger Ä ha i "hyllen".

Jeg lurer pÄ om det i dagens samfunn er mulig Ä bevege seg inn pÄ Ändelige veier uten Ä havne pÄ sidespor med oppdiktet og falsk New Age spirituality

Til dine pÄstander passopp om hvordan du ser sjamansonen over Är infiltreres av
oppdiktet og falsk New Age "Native American Spirituality" dukker fÞlgende spÞrsmÄl opp hos meg.

Hva er grunnlaget for Ä bedÞmme hvilken Ändelig utviklingsvei "den og den" har rett til Ä gÄ pÄ? - De nedstammer jo ikke fra fremtiden...

Hvem har kunnskap til Ă„ si at "den og den" ikke er i ferd med Ă„ utvikle seg som sjaman men som sjarlatan?

Hvor gÄr den sjamanistiske utviklingsvei for de som ikke fÄr slippe inn i "varmen" hos en urbefolkning?

Skal man ikke kunne bevege pÄ en urbefolknings Ändelig vei uten Ä bli dÞmt for Ä bedrive en oppdiktet og falsk New Age virksomhet med mindre man beviselig er X antall % urmenneske og til enhver tid gjÞr alt riktig "etter boka"?
Anonymous
HÀr skriver Jörgen I Eriksson om sina tankar, efter att ha lyssnat till Arvol Looking Horse:

http://www.norrshaman.net/arvolbudskap.htm
GjenopprettetMedlem
"cenobit":

Jeg hÄper ikke denne filmen setter urbefolkningsgrupper i fare for Ä fremstÄ som en slags "hellige kyr" med enerett pÄ deres nedarvede form for Ändelighet, men at den fremmer innsikt og forstÄelse for at Ändelige seremonier ikke er en "salgsvare" gitt enhver selger Ä ha i "hyllen".

Jeg lurer pÄ om det i dagens samfunn er mulig Ä bevege seg inn pÄ Ändelige veier uten Ä havne pÄ sidespor med oppdiktet og falsk New Age spirituality

Til dine pÄstander passopp om hvordan du ser sjamansonen over Är infiltreres av
oppdiktet og falsk New Age "Native American Spirituality" dukker fÞlgende spÞrsmÄl opp hos meg.

Hva er grunnlaget for Ä bedÞmme hvilken Ändelig utviklingsvei "den og den" har rett til Ä gÄ pÄ? - De nedstammer jo ikke fra fremtiden...

Hvem har kunnskap til Ă„ si at "den og den" ikke er i ferd med Ă„ utvikle seg som sjaman men som sjarlatan?

Hvor gÄr den sjamanistiske utviklingsvei for de som ikke fÄr slippe inn i "varmen" hos en urbefolkning?

Skal man ikke kunne bevege pÄ en urbefolknings Ändelig vei uten Ä bli dÞmt for Ä bedrive en oppdiktet og falsk New Age virksomhet med mindre man beviselig er X antall % urmenneske og til enhver tid gjÞr alt riktig "etter boka"?

...mye av dette kunne jeg ha skrevet selv ogsÄ Cenobit. Samtidig forstÄr jeg at de nordamerikanske indianerne Þnsker mange av seremoniene for seg selv.Det er jo faktisk det eneste som ikke er blitt fratatt dem. Mye av deres egenart ligger i disse seremoniene og ritualene som er deres kontakt med forfedre og egen identitet.
NÄr det gjelder sjamanismen, som ogsÄ indianerne (nordamerikanerne) praktiserer, sÄ er jo den rimelig universell sÄ der er det vel ingen som kan pÄta seg noen form for "copyright" ?
Anonymous
men hvor kan man fÄ tak i hele filmen?

Herr bibliotek?
Anonymous
Det kan ju vara litt vanskelig att se var grÀnserna skal dras... Sjamanisme Àr for alla, ja... och vi lÀr oss tekniker fra hÀr och dÀr, men ett folks hellige ritualer er DERAS hellige ritualer. Hva er hellig ritual og hva er teknikker? Det kan vaere vanskelig, ja...

Men en sak jag, som jag har funderat en del pÄ:
Jag har flera vÀnner som Àr vÀldigt fokuserade pÄ nordamerikanska indianer. De vill hjÀrna ha avater med indianer och skaffar indian-attributter, de sier att de har varit indian i sitt tidigare liv. VÀldigt mÄnga! Och jag ser ocksÄ hÀr pÄ sjamansonen att det finns ett tydligt fokus, mot nordamerikanska indianer, som hos sÄ mÄnga andra andligt intresserade.
Jag kÀnner nÄgra fÄ, som Àr inriktade pÄ sydamerikanska indianer och dÄ Àr det frÀmst vÀnner som gÄr i lÀra hos Queros o.s.v.

Jag kÀnner nog ingen som skaffat tibetanska, afrikanska eller samiska attributter, om de icke er född dÀr...
Noen enkelte har sametromme, men...

Hvorfor er det sÄnt fokus pÄ nordamerikanska indianer?
Anonymous
Kanskje fordi de hadde et av de mer harmoniske samfunn, men som ogsÄ er mulig for oss vestlige Ä forstÄ, spesielt nordmenn og svensker med vÄrt forhold til naturen gjennom generasjoner....