Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
NRK TV 2 kl. 21.00 i dag tirsdag 13. november 2007.

Why Democracy?

Kortfilm: Gamle Peter

Gamle Peter er sjaman og bor på taigaen i Sibir. Han lever slik fangstfolk alltid har gjort. Men oljebrønnene blir stadig flere, og oljeselskapene kjøper enorme områder. Han håper at demokratiske valg kan bidra til å bevare naturen for kommende slekter. Blir han den siste sjamanen i dette området?

Filmen vil senere kunne sees i NRK Nett-TV.
GjenopprettetMedlem
Takk Passopp!  :)
GjenopprettetMedlem
Filmen kan også ses på nettet, fant jeg ut:

http://www.whydemocracy.net/film/15

About this film:

Producer: Andrei Golovnev
Director: Ivan Golovnev
Editor: Yuri Yatsencko
Country: Russia

The Film
The dialogue between people, nature and gods is based upon a sacred knowledge and mythology. In the modern world only a few cultures based on myth survive. This film takes us into the word of Old Peter, the last surviving Shaman of the Kazym River. We see Old Peter surviving on the Siberian taiga and follow him going to cast his vote.

The region of the Khanty people is the basic source of oil recovery in Russia. About 70 percent of all Russian oil is extracted here. The oil companies actively buy huge territories in the North of Siberia. Indigenous people are compelled to leave these places, their own patrimonial territories, and so a modern civilization gradually absorbs an ancient culture.

Old Peter votes in every election but this has not helped to stop the destruction of his culture through massive oil extraction.

About the Director
Ivan Graduated from the Omsk State University, history department. In 2002 finished college at the Sverdlovsk Film Studio. In 2002 entered the Highest Courses of Film Writers and Directors in Moscow.

Filmography
2004 Tiny Katerina
2004 Guest
2006 Crossroads
GjenopprettetMedlem
Takk Passopp  :eusa_dance:

RITA
GjenopprettetMedlem
..vel jeg synes ikke at denne kortfilmen var så spennende. Foreslår at dere ser på denne :

"7 YEARS WITH SIBERIAN SHAMANS"
http://www.siberianshamanism.com/indexing.html

Det er en flott dokumentar fra Sibir. Handler om sjamanisme selvsagt  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Kjempemessig - støtter siste taler  :respect:
GjenopprettetMedlem
jadda. Bedre å stikke hodet i sanden. kjøpe bensin.
slik man alltid har gjort. sjamanisme er kult...
siste taler har alltid rett...
GjenopprettetMedlem
Eppleedikkeppleedikkeppleedikk. :innocent2:

Makta te folket.....makta te folket.....krafta te folket...folket te krafta.....krafta..
GjenopprettetMedlem
din neofytt!
GjenopprettetMedlem
Kanskje?
Ein neofytt er i grunn teken i mot av nokon..
Eg inviterte meg no i grunn meg sjølv.
Slik sett bør eg kanskje revurdere heile betegnelsen.
Beklager villfarelsen.
GjenopprettetMedlem
det var nytt for meg at

neofytt (av gr. neo-, ny, og fyteuein, plante), eg. nyplantet; oppr. bet. på nydøpt kristen, senere om person som nylig er opptatt som medl. av et hemmelig el. religiøst selskap, særlig av en munkeorden. -caplex-

men om det er sant, så gratulerer jeg!
jeg kommer gjerne etter en dag...
GjenopprettetMedlem
Tenkte meg det.
Forøvrig forstår eg at det kan ta på at folk stikk hovudet i sanden.
Men har me noko valg,eigentleg,så lenge me ikkje er ein del av eit etterlengta demokrati på teigaen?
Korleis gjenomføre noko slags bevarande tiltak så lenge det ikkje fins demokrati,ikkje gangsyn og det er
pengane som rår?
Har høyrt at det er vanvittig forunrensing og forsøpling der borte også.

Når eg va liten,kasta ein masse boss i Norge også,berre tippa bilbatteri,komfyrar,malingsspann  og anna trash rett utanfor nåva,omtrent. Alle gjorde det.Digre fjell som løvet dekka om hausten vis ein var heldig..
Det berre var slik,sjølv om me budde i verdas vakraste land..
Dette var i den tida lettstelt respatex gav husmødrene dei våtaste draumane,måneferdene tok av og Familien Flint
eller Jetsons var det mest jordnære ein kunne sysle med.

Forrige helg kunne ein framleis finne spor etter det på ein runde i "barndomsløypa".
Alle har ei tid med mykje svin på skogen,før det kanskje betrar seg??
GjenopprettetMedlem
...kunne vi ha gått inn for å danne et lite demokrati på taigaen...?