Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Söndag 10 februari kl 20.00 pÄ sveriges tv 2
"Sami nieida jojk"
Jeg siterer Andreas Rosander tt-spektra:
"Liselotte Wajstedt sökte sin samiska identitet. Resultatet blev en roadmovie genom sameland och den samiska kulturen.
Det var fult att vara same. Man skulle vara svensk.(...) Liselottes mammma kunde tala samiska men förde inte vidare sprÄket till sina barn.
-SÄ var det nÀr man kom i tonÄren. Man fick höra att man var en lappjÀvel och dÄ blev det inte att man lÀrde sina barn, sÀger mamman
(...)
Inte var det bĂ€ttre i skolan. Den samiska kulturen nĂ€mndes inte med ett ord.Liselotte Wajstedt vĂ€xte upp utan den samiska kulturen. Fast den fanns Ă€ndĂ„ i nĂ€rheten i form av kusinerna som var renĂ€gare och talade samiska. NĂ€r Liselotte Wajstedt ble Ă€ldre vĂ€cktes en lĂ€ngtan efter att vara same. Den personliga dokumentĂ€ren "Sami nieida jojk" berĂ€ttar om hennes sökande efter en samisk identitet. Hon lĂ€ser en sprĂ„kkurs i samiska, lĂ„ter sy upp sin första kolt (kofte) besöker samiska festivaler och offerplatser. Framförallt funderar hon kringhur en kultur som man inte haft tilltrĂ€de till kan bli till sin egen. "Â
GjenopprettetMedlem
Mange takk for tips - klarer ikke sjÞl Ä holde meg oppdatert pÄ all verdens TV-kanaler (har faktisk ikke TV-apparat som sÄdan). Men her skal jeg prÞve Ä holde meg pÄ plass ett eller annet sted hvor denne kanalen kan tas inn. Kan du se nÄr det kommer reprise, i tilfelle det ikke klaffer i morgen?
Takk igjen, P.
GjenopprettetMedlem
Det er repris 14/2 og 16/2 men det stÄr ingen tid i avisen idag.
SÞnn min er hjemme nÄ og vi skal prÞve Ä finne nett-stedet hvis der er noet.
Ă
tekommer med det hvis det er mulig.
GjenopprettetMedlem
Det programmet skulle jeg likt Ă„ se, men har dessverre ikke den kanalenÂ

GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke tv. Men vi skal prÞve Ä fÄ noen Ä spille av det Ät oss.
Og kansje kommer det et netsted hvor en kan se.
GjenopprettetMedlem
Jeg gikk inn pÄ
http://svt.se
SÄ klickade (tastet?) jag pÄ 2 (symbolen for tv2)
Da kom alle dagens programmer opp.
Og der var et symbol for en kamera, der kan en se programmet etter at det er sendt.
Sitat fra svt:
"DokumentÀren Sami nieida jojk Àr en roadmovie om Såpmi, Sameland, och den samiska kulturen.
Rustad till tÀnderna i ny kolt och med en sommarkurs i samiska i bagaget Àr regissören Liselotte Wajstedt fast besluten att ta sig in i den vÀrld hon lÀngtar till och vill tillhöra.
Hon Àr sjÀlv same men har varken fÄtt lÀra sig sprÄket eller vuxit upp i den samiska gemenskapen. Det Àr en resa fylld av hopp och förvÀntningar om nya och berikande upplevelser, men runt hörnet lurar ocksÄ rÀdslan för avvisning och utanförskap.
- Detta Àr sett ur mina ögon, berört av min hud, förmedlat med mina bilder ut tillbaka till vÀrlden. Jag har i och med denna film bestÀmt mig för att lÀra kÀnna mina rötter, dÄ fÄr jag ju för sjutton se till att vÄga se, berÀttar Liselott Wajstedt.
- Visar det sig att jag inte trivs med det jag möter fÄr det ju vara sÄ. Jag kan ju finna ut att jag kan vara same pÄ mitt eget sÀtt utan att vara beroende av att bli accepterad av dem.
SĂ€ndningstider: Sami nieida jojk
SVT2 Söndag 10 feb 2008 kl 20.00
SVT2 Torsdag 14 feb 2008 kl 15.55
SVT24 Lördag 16 feb 2008 kl 21.30
SVT HD Lördag 16 feb 2008 kl 21.30"