Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"Tilfeldig" kom eg over ei nettside laga av Johan Pourbaix som lever og åndar for den vitale sjamanismen i Nepal.
Den inneheld ein del fantastisk flotte fotografi og dessuten live-opptak av åndeutdrivelsar og ekstraksjonar med sjamanar.
Ein lengre beskrivelse av sjamanismen er diverre(for meg) på fransk,men eg deler likevel denne fine linken med dykk. :wub:(det var det visuelle eg hefta meg ved)

http://home.scarlet.be/~tsi79970/jhankri/index.htm

Fekk også lyst å legge ved ein interessant,informativ og ganske ny artikkel/avhandling av ei tysk kvinne
om  sjamanismen i Nepal sine kår.(Nei,ho er ikkje sjaman)
http://www.musictherapyworld.de/modules/mmmagazine/issues/20060929134150/20060929134533/MTT7_3_Carolin.pdf
(eg må innrømme at Nepal stjal ein liten hjertebit hos meg)
GjenopprettetMedlem
Fillern at man ikke kan fransk  :exclaim:

Men takk for linken Final Tribe  :wub:
GjenopprettetMedlem
interessant . exorsisme,extraksjon,
trommer med håndtak på siden.
:eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Ein lengre beskrivelse av sjamanismen er diverre (for meg) på fransk,men eg deler likevel denne fine linken med dykk. :wub: (det var det visuelle eg hefta meg ved)

http://home.scarlet.be/~tsi79970/jhankri/index.htm

"Inger Lise":

Fillern at man ikke kan fransk  :exclaim:

Jeg kan knote meg igjennom med en slags artiums-fransk (til tross for at jeg valgte russisk istedenfor; i 1970).

Men nødhjelp finnes! Henled Eders nettleser hit:

http://babel.altavista.com/

Lim inn hele URL-en der det står: "Oversett en nettside". Pass på å få med http:// (men ikke to ganger; siden den biten er forhåndsutfylt), velg deretter "fransk til engelsk" i rullemenyen, klikk på "oversett", og voilà: Hele siden, med bilder og alt, framstår plutselig på relativt brukbart, om ikke helt idiomatisk, engelsk!
GjenopprettetMedlem
HVA skulle vi gjort uten deg Passopp  :respect: :respect:
GjenopprettetMedlem
Dette er så interessant at jeg valgte å oversette deler av den franske teksten:
Jeg hopper over innledningen og begynner ved tredje avsnitt:

" Ban Jhankri ", " Den ville sjamanen ", er sjamananes gud, han opptrer i skikkelse av en liten mann eller dverg som er uhøvlet, vill og meget mektig. En av manifestasjonene til Ban er "Yeti".
Mange barn som skulle forbli sjamaner har blitt bortført av Ban Jhankri og var borte i flere timer eller dager. Etter tilbakekomsten hadde de mottatt sine første mantraer og var nå bevisst på at de skulle fortsette sin utdannelse på sjamanveien. Nå må de lete etter en " Guru", en mester som kan formidle den nødvendige utdannelsen.

Mer sjeldent forekommer det at en fremtidig Jankhri blir utelukkende innviet av åndene eller en forfeder som formidler mantraer, viten og nødvendige ritualer gjennom drømmer, der han også viser hvordan vedkommende kan finne frem til de rituelle objektene.
For alle Jhankri er drømmene kilde til viten og alle må motta sine egne mantraer i drømme.

... (utelater et avsnitt)

Så snart man er anerkjent som fremtidig sjaman, blir ens evne til å gå i transe satt på prøve av guruen: Under ritualer tilkaller guruen guder som skal entre lærlingens kropp,når lærlingen begynner å riste og går inn i transen, roper guruen og dens assistenter forskjellige gudenavn for å se om vedkommende reagerer på noen. Under slike ritualer henvender guruen seg direkte til gudene som er tilstede i lærlingens kropp... I seremoni etter seremoni blir lærlingen hensatt i transe, til han kan motta alle gudene i sin kropp og fremfor alt inntil alle gudene snakker gjennom hans stemme.

Denne type trening er veldig utfordrende for kandidaten, da hans motstand kan være stor, og sålenge han ikke har lært den perfekte kanaliseringen av de kreftene som gjennomstrømmer ham, blir han hjemsøkt av konvulsiviske anfall, skjelvinger og andre ukontrollerbare kroppslige reaksjoner. De første lydene fra munnen hans ligner på brøl, siden gudene liker å gi seg tilkjenne med makt ... etterhvert, mens mestringen av transene øker, får disse et mildere utslag, og lærlingen blir i stand til å kontrollere kanaliseringene. Nå lar han gudene snakke gjennom seg idet han svarer på spørsmål fremlagt av assistentene - først og fremst i øyemedet å finne ut årsaker til sykdom og hvordan den kan helbredes.

Når lærlingen er beredt, skal han testes ved hjelp av fyr. Så snart guruen kan kommunisere direkte med gudene som er tilstede i lærlingenes kropp, spør han dem om de er villige å bli med ham inn i flammene ... hvis svaret er positivt, beroliger mesteren fyret ved hjelp av mantraer før han sender eleven i transe. Målet med denne øvelsen er å bevise at transen er autentisk og at kandidaten virkelig huser gudene i sin kropp. Ingen blir brent til tross for at de sitter på glødende vedkuber med bena på kors mens de snur seg rundt i transe.
Dag for dag må lærlingen studere mantraer han mottar fra sin guru, han må være istand til å praktisere teknikker som divinasjon, diagnostikk og alle ritualene som er nødvendige for å helbrede enhver sykdom.

... (avsnitt utelatt)

I tillegg må de nepalesiske sjamanene være istand til å konfrontere sine rivaler. Magiske sjamankamper elle konkurranser er ikke sjeldne. Under fullmånen i august selebreres festen  Janai Purnima, en anledning for noen til en pilegrimsreise til fjellet "Kalinchok", under hvilken mesteparten av Jhankriene må vise sin ærbødighet overfor guden i hele natt og konfrontere hverandre for å finne ut hvem som er den mektigste ... De beseirete anerkjenner vinnerne som guru. Overlegenheten blir honorert gjennom ofringer og oppvisning av respekt.

Omtrent 60 forskjellige etniske grupperinger utgjør den nepalesiske befolkningen, naturlig nok finnes det utallige kulturelle variasjoner, allikevel er ovennevnte beskrivelser felles for et stort antall blant disse gruppene.

http://home.scarlet.be/~tsi79970/jhankr ... -Intro.htm

(en liten tilbakekomstgave til dere, hilsen Sonja)
GjenopprettetMedlem
takk,takk. sjamankamper ,a-ha tenkte meg det. det skjer overalt blant sjamaner.
GjenopprettetMedlem
Ja, og denne gangen er det konkrete opplysninger om en lokal festival ...
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for oversettelse,skjønne kvinne i sandaler! :wub:
He,he,ja kanskje du skulle ta deg ein tur dit Dimi,og kjempe litt med sjamanar med dobbeltsidige trommer?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Tusen takk for oversettelse! :wub:

Hmmm... Finns det programvare som oversetter fra engelsk til norsk også...?  ::)