Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har sånn lyst til å gå berserk, altså. Har derfor fått munnkurv inntil avliving er vurdert, så jeg ikke skal bite noen helt i hjel i mellomtiden. For å finne ut om det er noe for meg begynte jeg med denne artikkelen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Berserk
Ellers fant jeg fram til denne artikkelen av Jon Geir Høyersten:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1121904
http://www.tidsskriftet.no/lts-pdf/pdf2004/3247-50.pdf
! Hovedbudskap
■ Berserkgang var et særlig voldelig reaksjonsmønster, kun rapportert fra Norden fra før innføring av kristendommen.
■ Det regnes som et kulturspesifikt syndrom, forskjellig fra lykantropi (varulvsyken). Sagalitteraturen er hovedkilde.
■ Dissosiative psykologiske mekanismer er en mer sannsynlig forklaring enn inntak av fluesopp.
Ja, så slipper jeg å innta sopp, og det har jeg jo aldri hatt noen særlig lyst til, heller. Knapt nok kantareller.
Berserkgang kan vanskelig avvises som myte eller folklore, det må være et kulturspesifikt psykopatologisk fenomen. Tilstanden er mest sannsynlig en type dissosiativ transe via selv- og gruppesuggesjon. Førkristne forestillinger om psyken må være en basal forutsetning for menneskenes og omgivelsenes forventninger når det gjelder suggestibilitet og tilbøyelighet til dissosiative reaksjoner.
Dissosiativ transe via selvsuggesjon? Noen som har erfaringer med det?
GjenopprettetMedlem
Eg skjønar at du slit.
Men takk for interessant artikkel! Flink bisk!
Kvifor er dette så kulturspesifikt syndrom,lurer eg på.. Er det slik?
Og er det noko å verte kaut av?
berserk,hamskifte,transformasjon,gruppesuggesjon.....
Fins ikkje dette rundt om mange stader i dag,også?
GjenopprettetMedlem
Bisschen bissig, bisken?
Noen ord om berserker-modus: Har du lest Erikssons bok om runmagi?
Min venn, jeg skriver dette av her og nu:
" Det finnes även i Norden en tradition av krigare med andlig insikt och den term som nyshamanerna på 1980-tallet valde för dessa personer var
andliga krigare.
Ursprungligen kallades dessa krigare för bärsärkar eller ulvhednar, det vil säga björnskjortor och vargpälsa.
...
De hade en stark ekstatisk läggning og det så kallade bärsärkaraseriet var en sorts trance som påminner som påminner om shamanens förändrade medvetandestillstånd. Efter sådanna ursinnestrancer kunde bärsärkarna bli fullständigt utmatade och falla i en sorts dvala.
Under själva ekstasen var bärsärkarna fyllda av en uerhørt styrka, djärvhet och osårbarhet.
...
Bakom den råa ytan fanns ett andligt djup och där kan nutida shamaner hämta stor inspiration.
En kvinnlig motsvarighet til bärsärkarna, om än av mer mytisk karaktär, var valkyrjorna. "
Sitert fra " Runmagi og shamanism " av Jörgen i Eriksson, norrshaman 2006, side 96/97.
Sender gjerne min kopi av boken til deg idag ...GjenopprettetMedlem
Takk for interessant artikkel Passopp.
Det er endel momenter der, når jeg tenker tilbake noen år, som virker underlig kjent....
Og som Final Tribe sier, berserk, hamskifte, transformasjon og gruppesuggesjon finner vi da også i dag.
Noe av disse er viktige elementer innen sjamanismen, som transformasjonen. Men også suggesjonen/transen, og hamskifte.
Heldigvis er det ikke rapportert om sjamaner som går berserk, i ordets verste betydning, men det å være bevisstløs i gjerningsøyeblikket når man utfører en udåd, er jo ikke ukjent i dag heller. Men at denne adferden kun er kulturbetinget, stiller jeg spørsmålstegn ved, da gjerningsmenn fra varierende kulturbakgrunn har påberopt seg å ha vært i denne tilstanden da de begikk forbrytelser.
Og dette er selvfølgelig forutsatt av at denne berserk-tilstanden som beskrives i gamle skrifter, ikke var indusert av sopp, men var betinget av psykiske faktorer.
Hvis du tenker å gå berserk, må jeg dessverre gjøre som de gjorde i vikingtiden, og legge deg i lenker. Avliving er uaktuelt. Vi får satse på å kalle på han som skapte sola og så sende deg ut på ett verdig oppdrag

GjenopprettetMedlem
"Sandel Wood":
...
Bakom den råa ytan fanns ett andligt djup och där kan nutida shamaner hämta stor inspiration.
Eg skjønnar ikkje heilt korleis eg i dag skal hente inspirasjon av tidlegare tiders gruppesuggesjonsråhet?
Gå rundt og bite i skjoldet?
Har nokon eit døme?
Å ja,ein slik sirkel der ein tek fram den råe sida i lag,kanskje?
(nei,då går eg heller på fotballkamp.Veit du kva!)
J.... ser ein nok tøv i dag av aggressive religiøse grupperingar såvel som politiske grupperingar som kåtar kvarandre opp til både det eine og det andre.Bevisst.
Tiden er komen for roser og love att,trur no eg.
Kan nokon få meg til å berserk på UNCONITIONED LOVE,er eg heiilt med på det.GjenopprettetMedlem
" ... råheten var nog mest en avspegling av den tid de levde i. " ( Eriksson, ibid. S.97)
Den berømte konteksten, speilingsmomenter, svarmomenter kommer inn.
Inspirasjon er det snakk om, ikke imitasjon.
" Att vandla i skönhet " er målet. Jeg kan elske målet ubetinget.
Veiene dit kan følge forskjellig estetikk og romme forskjellige temperament.
" Fulländning är inte ett statisk utan en dynamisk utveckling utan början eller slut, precis som kosmos självt. " (ibid. Side 98)
GjenopprettetMedlem
Det er masse råhet i vår tid også.
Kanskje meir råhet,faktisk.
Vegane til målet kan følgje forskellig estetikk,skriv du Sandeltre.
Og ein kan elske målet ubetinga.
Kva er skönhet for deg?
Og korleis veit du at
i det du går "berserk",så går du mot ditt eige mål,og ikkje gruppa sitt mål for skjønnhet?
Eg er skeptisk til gruppeskjønnhet..
GjenopprettetMedlem
Om dette med råhet idag: Ja. Dette tenkte jeg også på da jeg skrev om konteksten. Allikevel trenger ikke speiling å være kopiering eller symmetrisk. Det mytiske speilet kan forskyve persepsjonens og handlingens akse, bruke energien til forvandlinger, utvikling. Berserkeren er en figur som handler slik at energibruken blir som en synlig vind.
Som jeg sa, skjønnhet er dynamisk for meg. Og må innebære rom for å vandle i den. Dette innebærer også etiske føringer, både frihet og gjensidighet. Spor etter fellesnevnere.
GjenopprettetMedlem
Eg speiler bevisst. Det trengst. Kopiering? Nei,bevares,kven driv med slikt!
Symmetrisk? Noko meir muleg..
Kanskje går eg litt berserk av og til,eg og?

For å forskyve persepsjonen og handlingen i allfall
litt,legg eg ved ein link om det eg mistenker kan ha vore ,delvis, ein shapeshifterhistorie som utarta skikkeleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Beast_of_G%C3%A9vaudan
Spanande,sant?
men no fekk eg ein slik deja vu-greie,har me konversert om dette før?
GjenopprettetMedlem
Ei "fattig" trøst kan være at det ikke er munn og klauv problemer, for slik jeg har forstått det slaktes da hele buskapen...
Det er utvilsomt en heftig tid med mye råskap og berserkergang, selv har jeg alvorlige problemer blant annet i møte med offentlig ansatte, ja det ble etterhvert så galt at.... Ja du har da lest "selvbiografien".
Spør du meg så vil jeg tro at denne lysten til å gå berserk kan gi seg etterhvert, for noen ganger får man hjelp fra uventet hold og her har jeg desverre ikke annen link enn sjamansonen og meg selv å vise til...
Jeg liker nå tanken på at du holdt på med å skrive en artikkel og ser frem til å lese den.
Keep up the GOOD WORK! ref. positiv psykologi
Klem ceno
Pokker, det var da svært så mange døsoner langs denne fjorden, nå har jeg forsøkt tre ganger å legge inn et ord her og....

GjenopprettetMedlem
Hei Cenobit,hyggelig å ha deg i overkøya!
Dette er et spennende emne,og med min erfaring med dissosiative tilstander
sier meg at det er pigg eple planten (datura stramonium),eller bulmeurt (hyoscamus Niger)
som fører en ut i delirisk raseri,eller berserker-gang.
En tilstand som inntrer når kroppen er sterkt forgiftet og kjemper med alle krefter for å holde seg gående.
Historien forteller at i gamle dager brukte de bulmeurt blader eller pigg eple blader,som erstatning for tobakk
og i små doser gir disse plantene en beroligende effekt,men i større doser,glir en inn i delirium,umerkelig,og da kan ALT skje.
Som for eksempel døden.
Men kroppen kjemper mot døden som en sinnsyk,og der har du en reaksjon du kan bygge helvete rundt.
Sjamaner i jungelen,bruker sånne planter for å få overnaturlig styrke,så de får sterke åndehjelpere av denne planten.
Åndehjelpere som overtar og fører til hamskifte.
Datura blir tilsatt Ayahuasca for å lamme forsvarsmekansimen mot å oppleve åndenes verden,hos stae vesterlendinger.
En *Maikua påvirket sjaman kan sitte på en gren i form av en fugl å følge med på en annen sjaman som sitter å lurer på hvem som holder øye med ham.
En sjaman med denne planten som hjelper,lærer om de magiske pilene,eller gand på norks,lærer å se dem o anvende dem.
Dette er en plante for dem som virlekig vil blie sjaman,ohg ha åndesyn,men det er harde bud.
Michael Harner fikk en kjepp til å forsvare seg,når døden kom for å ta ham med seg.
denne kjeppen var like magisk som døden selv,og jaget den videre.
*Maikua-Datura Brugmansia.
Ha det gudt.

GjenopprettetMedlem
Bulmeurt?
Det vart då gjerne nytta som sovemedusin i gammle dagar?

Og mot tannverk?
Tannverk=berserk

GjenopprettetMedlem
Inger Lise
Hvis du tenker å gå berserk, må jeg dessverre gjøre som de gjorde i vikingtiden, og legge deg i lenker. Avliving er uaktuelt. Vi får satse på å kalle på han som skapte sola og så sende deg ut på ett verdig oppdrag
Da håper jeg for din egen skyld, Passopp, at trangen har lindret seg... Vil tross alt unødig se deg i lenker....

GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":
For å forskyve persepsjonen og handlingen i allfall litt, legg eg ved ein link om det eg mistenker kan ha vore, delvis, ein shapeshifterhistorie som utartaskikkeleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Beast_of_G%C3%A9vaudan
Spanande,sant?
men no fekk eg ein slik deja vu-greie, har me konversert om dette før?
Jau, spanande! Og jau, det er noko eg kjenner att, men kva?
Eg legg dette beistet i øvste nattbord-skuffa, i lag med:
http://no.wikipedia.org/wiki/Hunden_fra_Baskerville
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baskervilles_hund
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hound_ ... skervilles
http://de.wikipedia.org/wiki/Der_Hund_der_Baskervilles
http://ru.wikipedia.org/wiki/Собака_Баскервилей
Eg fekk óg
dé·jà vu då eg skreiv om berserkgang i natt. Men eg finn ikkje noko i
dette nett-bladet som tydar på at det var her i garden me drøsa om sovore. Det lyt ha vora i ein jamsides-allheim ...