Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
(nr. 7)
salig er den løve som spises av et menneske,
så løven blir menneske; forbannet er det menneske som
løven spiser, så løven blir menneske
forslag til tolkning:
en slags alkymistisk grunnoppskrift, hvor "løven" er brukt som symbol (helt ulikt sjamanismen)
for mørk, lav energi. den grunnleggende livskampen i hvert individ? vi kan "spise" mørket/"lav-egoet"/parasitten
i oss og integrere den til noe nyttig, eller den kan "spise" oss...
GjenopprettetMedlem
Jeg slutter meg til din tolkning!
Jeg følger videre opp med nr. 8 i Thomasevangeliet: "Og han sa: Mennesket likner den kloke fiskeren som kastet garnet sitt i havet; han trakk det opp fullt av fisk. Blant dem fant han en stor, fin fisk. Den kloke fiskeren kastet alle de små fiskene tilbake i havet. Han valgte uten å nøle den store fisken. Den som har ører å høre med, skal høre!
Forslag til tolkning: Det vesentlige er frukten av arbeidet. Ved å slippe ut de små fiskene så muliggjør det senere fangst. Det var en stor fisk som ble valgt ut, og de små fiskene fikk fortsette å vokse. Frukten av arbeidet til denne fiskeren kan ses i symbolsk betydning. Jesus var en stor fisk som til slutt ble "fanget", og mange små fisker fikk leve videre. En annen tolkning kan være at det ikke er så farlig om jeg blir fanget, for inni meg er noe som ikke kan fanges. Hvis jeg blir en stor fisk, så trenger jeg ikke å frykte at jeg blir fanget, for kjærligheten tåler alt, overvinner alt og er nok i seg selv.