Slik går et koan som Ailo gjengir i sin bok, ved etpar anledninger.
Jeg begynte å stusse litt over det, ganske nylig...(aller først, når jeg leste boka, følte jeg meg ikke "fenget" av det, og hadde ingen behov for å tenke over det)
Slike zengåter har til hensikt å rykke en ut av faste mønster og bevissthetstilstander... likevel drister jeg meg til en tolkning, som hovedsaklig er et resultat av mer analytisk fremgangsmåte...
Slangen, urslangen, urkraften. Hører hjemme i nederst i magen, vannelement. Det dype, mørke, ubevisste. Nederst i magen assosierer også med Brahman i hinduismen.
Sort er fargen til det umanifesterte, det store mysteriet, det som er "bak". (som at det finnes en sort sol "bak" den synlige solen osv).
Perlen er Essens, en raffinert og opphøyet del av bevisstheten.
Den sorte perlen kan kalles "tomhet", "rom/space", "shunyatta" etc
Svaret på koanet er: "du" er ikke der. Eller: "ingensteds og allsteds" (eller: nirvana etc etc etc)
Hvor er du når slangen svelger den sorte perlen? Ingensteds. Bling! Gone, borte (gate, gate, paragate etc)
Kanskje er dette feil, eller noe mangler...Kanskje er det feil å legge det inn her, for de som eventuelt har til gode å tumle med det der koanet... men jeg prøver. Det kan være at noen har gode forslag, eller andre løsninger...
Må si at jeg liker det der koanet nå..."den sorte perlen"....fine greier!