Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Ulv og elg!!!

Jeg leser med undring i avisa at dere mennesker er forferdet over
ulven har tatt elg, og sannerligen 11 stykker på 2 måneder.
Ja, hva med det…
Slik har det vært i århundrer.
Sjøl når det var mye ulv i skogene klarte vi oss,
Vi formerte oss og vi eksisterer stadig.
Vi hadde ett jevnbyrdig løp hvor vi ble styrt av naturen.
I motsetning til mennesket, er ulven en verdig motstander,
den kan vi i hvertfall ha en fight med.
Mennesket derimot,
med sine geværer og biler, der er vi sjanseløse.

På samme tid som 11 av mine ”brødre” ble tatt av ulv,
ble 13 andre påkjørt og drept av bil.
Og i løpet av ett år blir ca 38 000 skutt og drept i Norge,
Kalver, kviger, kuer og okser alle som en.
Tar vi med Sverige og Finland er tallet oppe i 200-210 000 elg
Hvorfor frykte ulven,
når det er mennesket som er vår reelle fiende?

Ærbødigst
Alces alces
Elg
SEO Crawler
ikke sant?

en glefsende ulvekjeft er mer av en kjærlighetserklæring enn en blykule (skjønt skytterens tilstedeværelse og intensjon har alt å si..)

det er nærhet, kontakt, nødvendighet... når rovdyr dreper, er elementer av gru og skjønnhet forent, på et merkelig vis..

men det er i menneskets makt å nærme seg, å drepe med den samme skjønnheten.
GjenopprettetMedlem
Enig med deg Wolf  :eusa_clap:

Ulven tar elg fordi den er sulten, og vi mennesker har latt det gå sport i det. 
Anonymous
Jeg har etterhvert fått et litt annet syn på dette her med jakt.
Før var jeg alldeles ifra meg bare det ble snakk om det...hadde helst sett at jegerne ble skutt!
Men nå tenker jeg at fra tidenes morgen har mennesker vært jegere, på lik linje med ulven.
Og dette ur-innstinktet tror jeg sitter i mange av oss og derfor gir det jegerne den tilfredsstillelsen det gir og jakte på dyr. Og i de fleste tilfeller blir både kjøtt og skinn benyttet.
Men, så var vi der!
Pussig at det er så vanskelig for mennesket å se det naturlige overlevelses-innstinktet når det egentlig er det som sitter igjen i oss alle (selv om vi idag ikke er avhengig av å jakte).

Men ulv (og andre dyr) i fangenskap, det vil vi ha!
Å du store, hvor stilig det er å se at de snapper til seg rått kjøtt og sultent sluker det.
Vi vil gjerne se det og ha det som underholdning, bare det ikke går naturlig for seg.

For en gal verden vi lever i!!! :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Også enig med Wolf... :eusa_clap:

Vi mennesker kan tillate oss alt vi, har enerett på hele kloden. Vi kan jakte, slakte, hive tonnevis med kjøtt hvert år, fordi vi har produsert for mye..(industrien) og de oppdrettene basert på at dyr er mat, å ikke levende vesner som er innesperret på de mest uhumaniske måter, eller skal man kalle det udyriske måter?

Vi tar heller ikke bare dyr for matens skyld, neida....de er fine til å ha i bur på lik linje med et A4 ark, som sammfunnet har vært i lange tider, å produserer fine pelskåper til fine mennesker, som spess bor i strøk hvor det ikke er varmen man trenger, men status.

Vi behandler dyr som om de ikke har smerte, verdighet, følelser? Vi jakter, slakter, utrydder arter, oppbevarer dem som lagergods, piner de på alle mulige måter innen forskning, enten medisinsk eller kosmetikkbransjen...

Åsså hyler man at ulven tar for seg naturens rett, sin rett? Ser ulven som truende fordi man har bygd seg inn på deres områder?

Kan noen sperre slike folk i et bur som er akkurat litt for lite?....Jeg ønsker disse menneskene en skikkelig lærepenge.. :moreevil:

Sorry, men dyr står meg så nært hjertet, at jeg lider enormt når jeg ser de lider.  :'(. Eller blir behandlet og straffet, fordi dyra har sine urinstinkter i god behold,hvilket vi har valgt oss bort fra.
GjenopprettetMedlem
"Kira":

Men ulv (og andre dyr) i fangenskap, det vil vi ha!
Å du store, hvor stilig det er å se at de snapper til seg rått kjøtt og sultent sluker det.
Vi vil gjerne se det og ha det som underholdning, bare det ikke går naturlig for seg.

For en gal verden vi lever i!!! :exclaim:

Dette må du stå for selv, dette er ikke min mening  :razz:

I andre land er det vanlig å gjete sauer og andre husdyr, beskytte de mot rovdyra.
Her gjør vi det på enkleste måten, skyte rovdyra og får erstatning for de husdyra som blir "tatt".
GjenopprettetMedlem
"Samin":

I andre land er det vanlig å gjete sauer og andre husdyr, beskytte de mot rovdyra.
Her gjør vi det på enkleste måten, skyte rovdyra og får erstatning for de husdyra som blir "tatt".

Heilt klart Samin. I fjor betalte staten ut 65 - SEKSTIFEM - millioner kroner i rovdyrerstatning :exclaim:
Det er jaggu mange lønna gjetere det.

Jeg jakter ælj sjøl, men tørr påstå at jeg gjør det med dyp respekt og med ett nøkternt syn på beskattning.
Kan dessverre ikke si det om de fleste andre på jaktlaget, som i tillegg ikke går av veien for å skyte, ulv, gaupe, bjørn, jerv eller hva anna av rovdyrfamilien som måtte dukke opp. Skyt det og grav det ned.
Jeg blir så eitrande  :moreevil: :moreevil: :moreevil:
og prøver å gjøre hva jeg kan for å forhindre slik, med alle de risikoer dette medfører.

Skal forøvrig ut på ulvetur nå  februar, og da er det dessverre slik at klokkslett, sted og dag får vi ikke beskjed om før det er like rundt hjørnet. Hvorfor? Jo fordi erfaringene viser at hvis man legger ut denne info i god tid, så er det alltid noen av rovdyrmotstanderene som snapper dette opp, noe som resulterer i sabotasje (ødelagte biler, isunnskjærte dekk etc)

Jeg blir bare i tillegg så trist så trist over at det er slik det har blitt
Francis [Bot]
Jeg kan ikke si meg annet enn at jeg er så enig med dere!

Hvilken rett har vi mennersker til å gjøre slike ting hvis en ulv tar en elg o.l.? Det er jo helt naturlig for ulven. Er trist at vi skal bestemme over alt og alle levende vesener på jorda, hvordan dem skal leve, hvor dem skal leve osv... Når det faktum er at det er vi som bygger oss inn på deres område, dermed må vi også regne med at rovdyra kommer tettere inn på oss. So what? Når tok feks ulven livet av et menneske sist?

Jeg skjønner det er surt for en sauebonde å miste dyra sine, eller reineieren... Men når dem har dyra sine gående på utmark uten tilsyn så er det noe dem må regne med. Hva med å gjøre noe med det enn å rope rund seg med erstatningskrav fra staten og igangsetting av jakt på rovdyra i håp om at det blir bedre, for problemet blir vel nepe løst på den måten.

La di stakkars dyra få leve slik det er naturlig for dem... og be til høyere makter om at menneskene kan begynne å vise mer forståelse og respekt for di dyra som lever fritt ute i naturen...
GjenopprettetMedlem
Som et lite apropos i saken vil jeg nevne at det å jakte på ulv ofte medfører flere ulv!
Ulvens levesett er nemlig svært strengt og består (som regel) av en gruppe på flere dyr med en alfahann og en alfahunn. Det er bare dette alfaparet som parer seg og får unger, mens resten av flokken fungerer som "tanter og onkler" til disse ungene og også er med i å oppdra dem til ulver. Jeg har ved flere anledninger observert at det i jakt på ulv er nettopp alfa-paret som er jegernes mål... Det de dessverre ikke tar med i betraktningen er at når en eller begge av alfaene blir borte vil det bli kaos i flokken (dette er dokumentert av seriøs forskning) og "alle" vil starte å pare seg. Ungene fra disse paringene vil vokse opp uten en solid flokk til å oppdra seg og vet defor ikke hvordan ulver skal oppføre seg. Mange blir "streifere" som gjerne er de som også herjer i saueflokker...
Jeg frykter at det allerede er for sent for den Norske ulven nettopp på grunn av dette. Ulvene våre vet ikke lenger hvordan det er å være en "ekte" ulv. Jeg håper jeg tar feil...
GjenopprettetMedlem
Jeg henter denne inn hit fra en tidligere link, det er forordet i boken "I ulvens fotspor" av Jim Brandenburg:

Canis Lupus forord:

"Jeg har kjent dere siden det bare var solen og månen som laget lys. Jeg betraktet dere fra den en gang så enorme, ugjennomtrengelige skogen. Jeg var vitne da dere oppdaget ilden og merkelige redskaper. Fra åsryggene har jeg sett dere jakte, og jeg har misunt dere byttet. Jeg har spist matrester etter dere, og dere etter meg.

Jeg har hørt sangene deres og sett de dansende skyggene rundt lysende bål. I en tid så fjern at jeg knapt kan erindre den, var det noen av oss som sluttet oss til dere for å sitte i nærheten av bålene. Vi ble en del av flokkene deres, var med dere på jakt, beskyttet valpene deres, hjalp dere, fryktet dere, elsket dere.

Vi har eksistert sammen lenge. Vi er svært like. Det var derfor de tamme adopterte dere. Jeg vet at noen av dere respekterte meg, den ville. Jeg er en dyktig jeger. Jeg respekterte også dere. Dere var dyktige jegere. Jeg så dere jakte i flokk med de tamme og skaffe kjøtt.

Den gangen var det alltid nok. Den gangen var det få av dere. Den gangen var skogene store. Vi ulte til de tamme om natten. Noen kom tilbake for å jage med oss. Noen spiste vi, for de var blitt svært merkelige. Slik var det lenge, lenge. Det var godt. Noen ganger stjal jeg fra dere, slik dere stjal fra meg. Husker dere da dere sultet og snøen var dyp og dere spiste det byttet vi drepte? Det var et spill. Det var en gjeld. Noen vil kalle det et løfte.
På sammen måte som mange av de tamme, har dere blitt svært merkelige. Nå er det noen av de tamme jeg ikke kjenner igjen. Nå er det noen av dere jeg ikke kjenner igjen. Vi var en gang så like. Dere temmet kjøttet også. Da jeg begynte å jakte på det tamme kjøttet deres (de er tåplige skapninger og ærer ikke døden, men det ville kjøttet var borte), jaktet dere på meg. Jeg skjønner det ikke. Da flokkene deres ble større og kjempet seg imellom, så jeg det. Jeg så de store slagene. Jeg tok for meg av de dere etterlot dere. Da jaktet dere mer på meg. Jeg skjønner det ikke. De var kjøtt. Dere drepte dem.

Det er svært få igjen av oss ville nå. Dere gjorde skogene små. Dere har drept mange av oss. Men jeg jager fremdeles, og gir mat til valpene våre som vi holder i skjul. Det vil jeg alltid gjøre. Jeg lurer på om de tamme som bor sammen med dere, gjorde et godt valg. De har mistet lysten til å leve i villmarka. De er mange, men de er fremmede. Vi er få. Jeg holder fremdeles øye med dere også, slik at jeg kan unngå dere.

Jeg tror ikke jeg kjenner dere lenger."

Canis Lupus
GjenopprettetMedlem
:'( Blir like trist hveeeeer gang jeg leser den wolf.... :'(
GjenopprettetMedlem
Meget godt skrevet forord i en meget bra bok...

Om noen ikke har lest den, vil jeg varmt anbefale dere om å gjøre det! Jeg fikk vertfall en ny forståelse av ulven etter å ha lest den...  :wub:
Sensis [Crawler]
Er det slik at vi ikke tåler ulven
fordi den speiler vår egen grådighet

samtidig som den går oss i matfatet
med sin overlegne dyktighet.

ailo
GjenopprettetMedlem
Trur nok at det er mye rett i det Ailo.
Jeg bor midt i rovdyrdistriket og kjenner dette veldig tett på.

At det er vår egen grådighet som speiles er jeg ikke i tvil om,

forøvrig kom jeg på en fantastisk tegneserie over 2 sider som stod i Nemi i fjor som
rørte akkurat ved dette. Akkurat nå henger den laminert på utedassen i skogen, men skal ved neste
korsvei ta den med å formidle den her, synes den sier det meste.
GjenopprettetMedlem
Den tegneserien er utrolig bra skrevet!! Lise har virkelig truffet spikeren på hodet...  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Samisk syn på ulv: (Hentet fra: http://odin.dep.no/lmd/norsk/tema/dyr/p ... ok-bn.html)

I reindriften var man i tidligere tider ofte plaget av ulveflokker som drepte mange rein, og da hendte det at man organiserte jakt på ulv (sml. A. Pirak 1937, J. Turi 1987, K. Sjulsson i Bäckman & Kjellström 1979). Man gikk på ski og jaget ulvene i løssnø til de vendte seg  mot forfølgeren av utmattelse. Før man avlivet ulven, som oftest med spyd, talte man hardt til den og minte den om hva skade den og dens frender hadde gjort med å drepe ens rein. Man tilkjennega sitt sinne overfor ulven, men det var et rituelt sinne og en begrunnelse, ansikt til ansikt med ulven, for hvorfor man dreper den. Dette ritualet utøves imidlertid bare av den som dreper ulven for å beskytte sine rein. Johan Turi skriver (1987: 84-85): ”Men den vargjägare, som litet oftare dräpar vargar, han skäller inte på vargen och svär inte heller, han vet, att vargen gör det som er dess göra, och han får inte dräpa flere än han har lov till, liksom det också finns en gräns för havets vågor, hur högt de få lov att häva sig.”

Forøvrig er det slik at ulvene noen ganger går over til å drepe et stort antall rein uten å ete noe. Mens slike herjinger har pågått, har nok reineierne vært redde for å miste sitt næringsgrunnlag. Likevel har man ansett at de nødvendigvis ikke bare negative konsekvenser. Reindriftssamen Anta Pirak skriver det slik (1937: 72):

”Jag har nog hört, att vargen biter med två tänder: "spirningstanden" och "brandtanden". När han biter med spirningstanden och dödar någons renar, så ökas andä den människans hjord mycket hastig från de renar, som fått leva. När han biter någons renar med brandtanden, blir den människan fattig.”

Man har altså hatt den oppfatningen at ulven likeså godt kan bringe lykke som ulykke.
GjenopprettetMedlem
Takk for info Passopp.

Appropo jakt på rovdyr så i den kommende tid (fra 2.febr) når jakta på Gaupa starter
har jeg innvitert samlige omstreifende gauper med familie
hit i skogen, her er de freda
og alle de skytegale sambygdingene mine får stå utafor og bite kolben
Anonymous
Wolf, veit du ka?...Du e go du! :wub:
GjenopprettetMedlem
Fikk i dag en dvd jeg bestilte fra cdon. Helt tilfeldig, uten at jeg søkte spesielt på emnet, dukket den opp da jeg bestilte musikk... Filmen heter "Wolves" og handler om prosjektet der ulver har blitt reintrodusert i Yellowstone nasjonalpark. Fant filmen veldig interessant og informativ - om enn noe kort. Anbefales!!!  :eusa_clap: