Jeg vil dele et avsnitt tatt ut av et intervju med Erik Damman, i bladet 'flux' (nr.47),hvor de snakker om ensomhet og innlevelse. Det sier noe om den vestlige verdens ensomhet.
Sitat:
"Det motsatte opplevde jeg sterkest i en landsby i Afrika. Ved solnedgang møttes alle i utkanten av hyttene.
Der satt man på bakken mens sola gikk ned bak horisonten. Ifølge tradisjonen var det ikke snakk om å spise og drikke, som vi alltid gjør når vi er sammen. Det var åpenbart også mot tradisjonen å si noe.
Ingen "wonderful" eller "fantastic" utbrudd der, slik vi er vant til. Man satt bare og opplevde sammen det som foregikk; en fantastisk vakker solnedgang.
Litt etter litt kom stjernene frem, og nattlydene av insekter. Ingen prøvde å flykte fra opplevelsen ved å kommentere eller bringe inn andre tanker. Det var ingen verbal kommunikasjon. Vi satt så tett at vi kjente varmen fra hverandres kropper, og ingen sa noe.
Jeg har aldri opplevd så sterk mangel på ensomhet, så sterkt å være sammen med andre mennesker i dypere forstand."