Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
I disse tider, hvor den indre lengselen tar sÄ mange former..
Den totalt skeptiske tror pÄ ingenting (legning: for mye hjerne og lite hjerte)
Den fullstendig naive tror pÄ alt (type: for "mye" hjerte og lite hjerne)
De fleste bruker mye tid pÄ Ä definere sitt jeg og dets stÄsted en plass i mellom disse to..
Ikke for nĂŠr de hjertelĂžse og inntĂžrka skeptikerne, og heller ikke for nĂŠr de nyreligiĂžse, hallelujafolket med lysmesterdelfiner skinnende i blikket (takker for delfinene, trumman!)
Det er ingen grunn til Ä bruke mer tid pÄ disse spÞrsmÄlene, det klareste konseptet jeg har funnet er Ä "tro pÄ"
alt og ingenting
Alt det finnes ord og konsepter for, finnes, i en viss forstand, hvis man ser etter pÄ rett sted. De finnes ihvertfall i idÚenes verden, i de Ändelige sfÊrer. Dette er en sannhet, en
relativ sannhet.
Absolutt sannhet er at ingenting finnes. Verden er en drÞm, universet, kosmos, all materie, indre drÞmmebilder, guder og arketyper - alt er konsekvenser av den ene Ärsaken, den ubevegelige beveger, det store mysteriet, det unevnelige bak og i alle ting.
Det som vi ikke helt vet hva er, men som fÞles sÄ godt.
Alle de mer eller mindre lattervekkende idÚene kommer fra denne ene forvirringen - at vi lever i en materiell, fysisk verden, og sÄ strever etter Ä "vÊre Ändelige"
Men materien er en konsekvens av Änden/mysteriet..
Derfor "tror" jeg pÄ alt og ingenting. "Ingenting" leker seg ved Ä bli til "noe", og dette "noe" kan ta den form det vil, bÄde innenfor og utenfor vÄre konsepter og forventninger
Neste gang du "legger en kabel", sett deg ned pÄ kne og tilbe den til tÄrene strÞmmer. Bare et forslag. Det vil vÊre god trening bÄde i hengivenhet og ikke-dualistisk enhetsforstÄelse, samt i agnostisk ironi...
(Kanskje kan vi starte en ny Ändelig retning. Vi kan kalle den "radikal bhakti-agnostisisme"..)
(Â

/Â

)
Anonymous
Alle de mer eller mindre lattervekkende idÚene kommer fra denne ene forvirringen - at vi lever i en materiell, fysisk verden, og sÄ strever etter Ä "vÊre Ändelige"
Men materien er en konsekvens av Änden/mysteriet..
Jeg melder meg herved inn i "radikal Torstein-agnostisisme". Imidlertid vil jeg gjÞre den kloke herremannen oppmerksom pÄ at jeg er kronisk ubarmhjertig svikefull i min omgang med religiÞse bevegelser.
Men inntil sviket:
Din hegivne nn
Anonymous
Monism och dualism, tĂ€nker jag pĂ„ i begynnelsen av ditt inlĂ€gg... sedan kom du in pĂ„ "kablar"Â

och dÄ tappade jag nog trÄden och sÄg mig sjÀlv sitta och tillbedja en sÄnn... Kul att tÀnka pÄ. TÀnkte en god stund pÄ det... mmm.
Jag vet inte vad jag tror, för jag tĂ€nker inte sĂ„ mycket pĂ„ det. Jag Ă€r liksom mer i ett varande.... Var Ă€r jag i dĂ„? I den ordinĂ€ra och den icke ordinĂ€ra vĂ€rden... Ăr det tvĂ„ vĂ€rdar? Eller bara tvĂ„ olika sĂ€tt att uppleva samma vĂ€rd? Jag tror pĂ„ det senare, men det Ă€r inte monism och inte heller dualism... eller? Och heller inte parallellvĂ€rldar som i strĂ€ngteorin. ... Ăr det samma som allt og ingenting? Har ingen aning. Ingen aning alls... men jag vet vad en kabel Ă€r...Â

Anonymous
Oj nu blev det jobbigt... mitt i natta
Vill INTE slÄ mig i huvudet
SĂ„ jag tar nog enÂ

(Bruce Lee?)
          Â
Anonymous
Jeg er bare en narr. Jeg vet ingenting. Jeg tror pÄ ingenting. Og pÄ alt, noen ganger.
Men lengselen er stÞrre enn alt dette, hva jeg enn mÄtte tro eller ikke. StÞrre enn meg selv.
Av og til tror jeg at jeg vet. At vi er bÄde og. Vi er ditt og datt, bÄde det og det. Motsetninger, paradokser, alt i ett.
NÄr vi kan se igjennom dette, kan vi puste fritt. Det er hva jeg tror, idag. Alt finnes, alt er en drÞm.
Absolutt sannhet tror jeg ikke pÄ, for jeg tviler pÄ alt. Lengselen er det eneste jeg tror eier noen sannhet.
Hvor komplisert skal det vĂŠre, en sommernatt? Bak huset sitter en en gammel klovn Ă„ skratter.
Anonymous
"Freudiansk felsÀgning" brukar man ju sÀga, nÀr man sier feil, men pÄ en mÄte at det passar ens situation.
Det Ă€r nog bara svenskar som ser att jag i gĂ„r kvĂ€ll har skrivit om vĂ€rd (vert)... istĂ€llet för vĂ€rld (verden)Â

Â

SÄ... jag citerar mig sjÀlv:
Var Àr jag i dÄ? I den ordinÀra och den icke ordinÀra vÀrden...
Det kan ju bli mycket intressant. Jag ska fundera pÄ vilken vÀrd (vert) jag Àr i...
Borde ha valtÂ

men det gör sÄ ont...