Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg fant i avisa deler av et Mandela-sitat. Hvis det er noen som har hele er det bare å spe på. (Jeg har sett det før - er det i boka Sjamansonen?)

"Vår største angst er ikke det å være ufullkommen. Vår største angst er det å være grenseløst mektig. Det er lyset i oss, ikke mørket som gjør oss mest redd. Vi sier til oss selv : det kan ikke være meg som er brilliant, storartet, talentfull og strålende. Men hvorfor kan det ikke være deg? Du er et barn av skapelsen. Å gjøre deg selv liten hjelper ikke  verden.

..... (et eller annet om skapelsens skjønnhet?)

... som vi alle har i oss, ut i verden. I det vi tillater å la vårt eget lys stråle, gir vi ubevisst andre mennesker tillatelse til å gjøre det samme. Og samtidig som vi befrir oss fra egen angst, vil vår tilstedeværelse automatisk befri andre"
GjenopprettetMedlem
Store ord ja, fra en enda større mann!
Så et program om han i forbindelse med besøket han hadde til Tromsø. Der lært jeg noe nytt om han og frigjøringsprosessen som har vært i Sør-Afrika; Etter apartheid kjørte de en hel mengde med rettsaker mot uretten som var utført i landet under regimet. Det som jo var spesielt var at de som var anklaget fikk gå fri hvis de innrømmet sin skyld. Det var ikke snakk om å si "Ja, jeg innrømmer min skyld, kan jeg gå nå?", men en prosess hvor den skyldige satt sammen med ofrene og hvor de frontet hverandre. Det ble skapt en felles forståelse hvor både offer og overgriper tilga det som var skjedd. Det skjedde en ENORM renselse! veldig sterkt å se! Snakk om å frigi fortid, skape blanke ark, tilrettelegge fremtiden - veldig vakkert!

Lille Ulv