Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
...er kvinners forestilling av "den uskadd verden".

...sa nylig en hankjønn venn til meg.

(fri for diskusjon, selvfølgelig...) ;)
GjenopprettetMedlem
Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener...? 
Anonymous
"Aventura":

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener...? 

Sorry, hvis jeg ikke har oversettet det rett. "uskadd verden" er denne romantiske situasjoner, i de alt er godt, alt er bare hyggelig, det man drømmer om i tenåringalder. Vet du hva jeg mener? Something like "the wonderful world"...
GjenopprettetMedlem
Jeg hørte også en gang at slik man ser en annen med forelskede øyne er slik ethvert menneske egentlig ønsker å sees og at det er gjennom det romantiske blikk at vi ser hvem vi virkelig er. Det gjelder nok ikke det som handler om forelskelse full av forventninger og og håp om at den andre skal kunne utfylle det man selv tror man ikke er. Men den enkle, rene, åpne, uskyldige fiiiiiiine :) Det blir vel noe av det samme som du skriver Antje?

:lol: Den kjøper jeg :beer: Romantikk er fine greier!

:wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg hørte også en gang at slik man ser en annen med forelskede øyne er slik ethvert menneske egentlig ønsker å sees og at det er gjennom det romantiske blikk at vi ser hvem vi virkelig er.

Ja, da tror jeg at jeg skjønte det...  :biggrin:

Jeg er en evig romantiker...  Og vil gjerne tro at alt er som det skal være...  :wub:
Anonymous
sensurert  :-X
psbot [Picsearch]
æ e også en håpløs romantiker
vet ikke om æ fremstår som en
men det e en bit inni meg som gjerne vil at det skal sees

hvis menn mener at verden må være uskadd for å være romantikere, skjønner æ litt mer :lol:
GjenopprettetMedlem
Romantikk er sjelens språk. Romantikken åpner hjertet , og får oss til å glemme
fornuften ( i hvertfall noen øyeblikk ) . En kan elske og se skjønnheten i Kjærligheten fra hjertet , ikke hodet.

Noe sånt som UlveMor er inne på .... ;D

Jeg er en super romantiker ( som dere skjønner, hehe  ) !!

SEO Crawler
"Fønix":

Romantikk er oppskrytte greier.

Det blir som man tenker, hva vi tror er hvordan vi gjør det (og får det) 

Romantikk høres ut som noe damegreier, evt et småjenteblad som søstra di/mi leste. Mer klissete en sukker.

Men egentlig er det (=lengselen etter kjærlighet, det å tro på stor kjærlighet) essensen av den åndelige følelsen.

Den kan  kun erstattes av tap/nummenhet/sorg eller en dyp og gjentatt/varig forening med det hellige

:beer: )
GjenopprettetMedlem
ja, romantikk, som å sveve på skyer og alt  er rosenrødt og hele  jeg er bare lykke, la romantikken leve, det er bare så herlig å leve i denne rusen innimellom, tror vi trenger det, vi trenger  et "bilde" om annet også, enn bare  det kalde realitet,følelseslivet er nå noe  merkelige greier... æ liker å vær romantisk, selv om gubben en gang svarte,da æ klaga på manglende romantikk og spenning i livet: tja, gå nå da å kjøp det bladet, ka d hete, Romantikk og læs d, så få du romantikk massevis, og  hvis du absolutt må ha spenning i livet så stikk fingran i stikkkontakten,,,,sukk og sukk,, det var den romantikken... :wub: :wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
"Malaika":

Romantikk er sjelens språk. Romantikken åpner hjertet , og får oss til å glemme
fornuften ( i hvertfall noen øyeblikk ) . En kan elske og se skjønnheten i Kjærligheten fra hjertet , ikke hodet.

Noe sånt som UlveMor er inne på .... ;D

Jeg er en super romantiker ( som dere skjønner, hehe  ) !!

Romantikk er....å se på livet med rosa briller. Og det trenger vi innimellom. Men rosa er en farge og den tar ikke bort noe, den tilfører noe.
Forelskelse og romantikk hører ofte sammen. Men man kan være romantisk uten å være forelsket. Og det er da forelskelsen som gjør at vi mister all fornuft, er det ikke?
Romantikken er vel mer som en bestanddel i "limet" som holder mennesker sammen?
GjenopprettetMedlem
"torstein":

"Fønix":

Romantikk høres ut som noe damegreier, evt et småjenteblad som søstra di/mi leste. Mer klissete en sukker.

Men egentlig er det (=lengselen etter kjærlighet, det å tro på stor kjærlighet) essensen av den åndelige følelsen.

Den kan  kun erstattes av tap/nummenhet/sorg eller en dyp og gjentatt/varig forening med det hellige

:beer: )

Kan romantikken med sin lengsel slik meire vere som eit substitutt for den åndelege essensen,det å føle trong for opphøga forening med det heilage?
Eller er det omvendt?
"The unification of Wisdom and Compassion"..tenker på dei vakre bronsefigurane eg myste på forrige månad....bodhisattvaer og dakinier samanfletta i opphøgd forening...bak glassmontera...fint billedgjering på dette?....kvifor pokker har me ikkje slikt i vesten...eller har me det?

Tenker og på desse kvinnene i eldre dagar som etter ein del ,sikkert udiskutable skuffelsar ,fastslo at dei no var vortne Kristi brud. Dette har alltid fascinert meg...
Mista dei heilt evna til romantikk,tru?
Det er ellers rørande å  oppleve at dei mest numne og fastfrosne individ brått gjenvinn evna til å åpne opp for denne krafta. Ekje det flott?
GjenopprettetMedlem
Romantikken er lengselen mot kjærlighetens kraft. Må den alltid leve!

:innocent2:
Anonymous
Så mange interessante tanker (og følelser) rundt temaet. Takk for det!  :eusa_clap:

"UlveMor":

Jeg hørte også en gang at slik man ser en annen med forelskede øyne er slik ethvert menneske egentlig ønsker å sees og at det er gjennom det romantiske blikk at vi ser hvem vi virkelig er.

Et visdomsord i seg selv...
Eller: "...gjennom det romantiske blikk at vi ser hvem vi virkelig kan blir, når vi er fri fra gammel mønster og sår."

Takk for det, UlveMor.

"Malaika":

En kan elske og se skjønnheten i Kjærligheten fra hjertet , ikke hodet.

Og hva er kjærligheten fra hodet? Hvordan uttrykker seg den?

"Final Tribe":

"The unification of Wisdom and Compassion"..tenker på dei vakre bronsefigurane eg myste på forrige månad....bodhisattvaer og dakinier samanfletta i opphøgd forening...bak glassmontera...fint billedgjering på dette?....kvifor pokker har me ikkje slikt i vesten...eller har me det?

Jeg var og i dette romet, du skriver om Final Tribe. Det var en spesiell stemning der inn.

Jeg tror at det er mulig å har det i vesten og. Inn i seg selv. Vi har vår hankjønn og kvinnelig del. Vårt hode og hjerte. Våre tanker/intellekt og følelser/kjærlighet. Hvis vi kan forene det, oppstå mulighet for balansen mellom begge deler. Så se jeg etterhvert på romantikken som kvinnelig følelse. Problemet er ikke det kvinnelige, men balansen.

MvH Antje.
Anonymous
"torstein":

"Fønix":

Nettopp.
AdsBot [Google]
"Fønix":

"torstein":

"Fønix":

Nettopp.

Næmmen?  :w00t: Nei nei, folkens dette er romantikk:
http://www.youtube.com/watch?v=D0c1TnoTJ4g

since you will come
and throw kisses
at my tombstone later
why not give them to me now
this is me
that same person

åhh..
Anonymous
"come my sweetheart"  :w00t:

Joda, Liljee. Dette var nydelig, ordene ihvertfall.  :wub: Må visst begynne å lese Rumi, det er noe helt eget med de diktene etter det lille jeg har lest hittil.
GjenopprettetMedlem
Åhhh , Liljee . Takk for det vakre diktet  :wub:

that's romance

:wub:  ( sukk ) 

Livet er romantikk. Det å leve , uten masker eller roller.
Bare kast det og lev nå mens vi enda er i livet og puster. Mens vi kan nyte hverandre , fullt og helt.
GjenopprettetMedlem
"antje":

Og hva er kjærligheten fra hodet? Hvordan uttrykker seg den?

Det jeg mener , er de som føler kjærlighet for en annen av plikt eller skyldfølelse. Man holder sammen fordi det er forventet, eller
man føler man ikke har valg.Feks. hvis man føler den andre ikke kan takle et brudd, man føler omsorg/medfølelse. Men ikke Kjærlighet

jeg mener det er mer hjerteknusende enn noe annet.
GjenopprettetMedlem
hmmm..¨å definere  ordet romantikk er vel ikke så lett, en hver av os opplever romantikken på sin måte, men så som i romaner, serenader o.a. kjærlighetlitteratur , samt billedkunst så bildes vel det med rosenrødt, litt eterisk og litt  sånn uhandgripelig,,,kjærlighet, ja er vel ordet som brukes  også om morskjærlighet, kjærlighet for det ene og det andre....og så kommer vel det ekte kjærlighet og det  sk, pliktkjærlighet o.s.v. ....
men alt det er vel en annen diskusjon?
ja...men romantikk e nå herrllliig mens de pågår :wub: :wub:
ho marihøna så elsker rosa og lysegrønt
Anonymous
Romantikk er å sveve på en illusjonens rosa sky, med naive briller som tåkelegger synet.
GjenopprettetMedlem
Nei, nei  Fønix, her må jeg protestere! ;) Selv om romantiske sjeler selvsagt kan gå i den fella (både titt og ofte).
Romantikk handler om å se det vakre i livet, og om å kunne nyte de skjønnheten i øyeblikkene, kunne se den større dimensjonen som bor i oss alle.
Dessuten, av og til trenger vi rosa brilleglass, i en nådeløs verden forøvrig.
GjenopprettetMedlem
og så kan det føles som "sommerfugler i magen" , og selvsagt følger det vakre  i livet med, og brillene vi se igjennom  er vel farget etter våre egne følelser, rosa, eller alle regnbuens farger ettersom vi  opplever det :wub: :wub:
så  jeg tror romantikken  kan diskuteres  opp og ned, vi alle har en mening om den, og vi opplever vel den også forskjellig, for vi er  jo så forskjellige, vi mennesker, og ordbruken og tolkningene blir etter som vi selv opplever alt, og bra er det, for da blir ikke noen ting ensformig :wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
:wub: :wub: :wub:
Jo mer smerte jeg har opplevd i livet, jo mer setter jeg pris på romantikken.  :icon_biggrin: ;D
Anonymous
"bluestorm":

Nei, nei  Fønix, her må jeg protestere! ;) Selv om romantiske sjeler selvsagt kan gå i den fella (både titt og ofte).
Romantikk handler om å se det vakre i livet, og om å kunne nyte de skjønnheten i øyeblikkene, kunne se den større dimensjonen som bor i oss alle.
Dessuten, av og til trenger vi rosa brilleglass, i en nådeløs verden forøvrig.

Jeg kan vel forsåvidt være enig i det.