Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"Følelsen av å være atskilt fra kilden
er den eneste mangelen du egentlig trenger å korrigere."
Fra A course in Miracles
GjenopprettetMedlem
Å være atskilt fra kilden er en vrangforestilling som nærer seg selv
fram med plantelæren.

GjenopprettetMedlem
Flott sagt. Det er slik det er, og det er det mitt liv handler om.
Altså til @aventur@ ...

GjenopprettetMedlem
Tak for de ord, Sjelevenn. De minder mig om en lærerig tur, jeg havde til den lokale fladstrand. Meget visdom i havet. Tak

GjenopprettetMedlem
Slik kan man også si det ...
Hadde bare Narcissus visst det, så hadde han ikke behøvd å dø ansikt til ansikt med kilden.
GjenopprettetMedlem
"hvadetnåvarhunhet":
Hadde bare Narcissus visst det, så hadde han ikke behøvd å dø ansikt til ansikt med kilden.
Interessant kommentar

. Har du mere at fortælle om denne myte i forhold til kilden? Eller var det »bare« en hurtig tanke på vejen?
GjenopprettetMedlem
Han var jo nærmere kilden enn de fleste... Ihvertfall sitt eget speilbilde....
Anonymous
snakk om speilbilde dette er jo kunst

GjenopprettetMedlem
"tjørn":
"hvadetnåvarhunhet":
Interessant kommentar
. Har du mere at fortælle om denne myte i forhold til kilden? Eller var det »bare« en hurtig tanke på vejen?
Her på bloggen min finner du et innlegg jeg skrev om Narcissus:
http://www.forfatterbloggen.no/roller/p ... o_reloaded
På bakgrunn av tidligere tanker kom kommentaren her i tråden som en spontan assosiasjon - takk til deg sjelevenn!
Jeg kan utformulere ideen kort-kort på følgende måte:
Narcissus mangler det positive indre objekt - en kan kalle det den indre elskeren eller kilden, metaphorically speaking,
fordi han tidlig i livet ble nektet å speile seg positivt og fullbyrdende i morskjærligheten, en speiling som tillater personligheten å identifisere seg med sine egne behov og følelser. Den "gode" morens speil tillater barnets psyke å avrunde seg, lukke seg, legge grunnlag for individuasjonen. Den forstyrrete /manglende morens speil stiller krav til barnet ut fra hennes egne emosjonelle behov. (Jfr. Alice Miller f. eks.)
Narcissus leter etter positive speilbilder, men blir utmatted i sin ustanselige søken etter det rette speilbildet, siden han alltid er på etterskudd ( han leter etter kjærlighetskilden utenfor seg selv, mens han egentlig leter etter seg selv). Helbredelsen ville ligge i erkjennelsen at det er kilden han trenger, ikke det illusjonære objekt. Kan han lære å drikke av kilden, å internalisere det gode objekt, da kan han lukke seg overfor omverden på en gavnlig måte, han trenger ikke å lete etter speilbilder, men kan lære å se og elske andre for hva de er.
GjenopprettetMedlem
Sjelevenn....jeg er fristet til å be om en kilde...henvisning til hvor du fant det bildet

GjenopprettetMedlem
Hihi... atskilder meg ei fra kilden.... Du kan få overta når jeg blir ferdig med ham....

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Hihi... atskilder meg ei fra kilden.... Du kan få overta når jeg blir ferdig med ham....

Skal vi så bare sidde her, som ekkoer af os selv og bare
nyde billedet af ham, mener du?
Og tak for flot kort-kort-version af din artikel og linket, Hvadetnåvarhunhet. Ser frem til at læse dig og Miller.