Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
Det skrives en del om onde ånder

Det fins to mulige og ofte utbredte mangler i perspektivet her:

- å ikke tro på onde ånder

- å tro på onde ånder

Om du ser 147 ånder iløpet av dagen, har liten betydning hvis du ikke kan se din egen sjel, din egen tilstand

Når man -ved introspeksjon - kan se fraværet av klarhet, så er det klarheten som ser dette

Tilbake til ånder: En ånd kan defineres som et billedlig og/el. energetisk aspekt, disse fins for ethvert fenomen.
  Det fins et indre bilde for alt, ingenting har ikke en ånd.

Den hvis sjel er absolutt sunn, med et fullstendig fravær av "parasittiske energier" ("onde ånder") er fri, absolutt opplyst, ferdig utdannet
Disse menneskene er svært sjeldne.

Istedenfor å strø om seg om hvem eller hva som har "onde ånder" (som på grunn av tematikkens kompleksitet, ofte blir en idiotisk kategori) på seg, kan det være en idè og ta noen runder med sin egen frykt, sin manglende evne til å se seg selv, sitt behov for å ha rett etc etc. Det leder et sugerør ut til uskjønne skapninger fra hver av disse, hvis man forfølger terminologien til det pinligste (se forøvrig de første to linjene på dette innlegget)

Hvor lenge skal man praktisere på den indre veien, før man kan uttale seg med noenlunde troverdighet?
Det finnes ikke en gyldig standard for slikt, takk og pris, men all sann initiering foregår på de indre planene og er ikke noe man kan rope og skrike om. De foregår som en modning, en rommelighet. En evne til å se alle mennesker i seg selv, og seg selv i alle. Dette tar tid. Mange steder anses 7 eller 10 år for den tiden det tar å begynne å få noenlunde god kontakt forbi sitt ego.

Ego - det er den som hele tiden er For eller Mot, og som ikke kan stoppe behovet for å fortelle andre dette

For å se sin indre tilstand, å se seg selv, må man være to. Den vise gamle bestefaren/bestemoren som ser det villstyrige barnet. Det dypere selvet som ser det umodne jeg`et. Dette er ikke vanskelig, dette er naturlig.
Det som er vanskelig er å gjøre en total switch...

...da kan man enn så lenge trøste seg med at "hvis man ser fraværet av klarhet, så er det klarheten som ser dette"
GjenopprettetMedlem
Dette var vrient å forstå for meg,da er det nok lite IQ i meg.
SEO Crawler
"dimi":

Dette var vrient å forstå for meg,da er det nok lite IQ i meg.

IQ er vel mest en hindring, mener jeg å ha forstått ekspertene (kanskje har jeg ikke forstått)

Er det ikke EQ som er mest "in" nå da...empati...bensin hos healeren.

Bare å spørre, så skal jeg forsøke å omformulere.

Hvis det virket kronglete skrevet, så kan det være fordi jeg har en slags "allergi", som viser seg i praksis ved at den gir ubehag ved upresise formuleringer (det sinnet mitt oppfatter som upresise formuleringer)
Som f.eks lettvint bruk av terminologien "onder ånder".

Slenger man ord rundt seg, med stor skråsikkerhet og lite refleksjon bak, skader det gjerne mer enn det gagner.

Ordhealing er en underkjent kunst. Hvem har ikke fått det rette brevet, de rette ordene en gang med trengte det?
Det kan ha en forunderlig kraft, og mange praktiserer dette med stor kyndighet uten å tenke at det er det de gjør

Ordhealing burde være en slags obligatorisk pensum på disse sidene, som har vært fylt med endel rart den siste tiden (sett med mine briller, jeg anser de for ganske presise)
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: :eusa_dance: :wub: :respect:

Dette var ordhealing!

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: Yes  :eusa_clap:

:respect:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Godt skrevet.

Hvem trenger troverdighet? Det er ment som et oppriktig spørsmål, ikke som en påstand om at ingen trenger det.

Onde ånder og ego, er det det samme? I såfall skal det mye til at en person kan peke på onde ånder i andre uten å peke på seg selv i samme slengen.

Min oppfatning av onde ånder er skapt ut av skrekkfilmer, når jeg hører ordet så ser jeg for meg eksorsisten og poltergeist. Det er usynlige vesener som kan besette folk, de har personlighet og dårlige intensjoner. (Har en følelse av at det er dårlig ide å se skrekkfilmer når man er liten unge.) Det nærmeste jeg har kommet disse vesenene har vært i mareritt.

Har også vokst opp i den tro at man skal mene noe sterkt, for eller i mot. Hvis ikke er man vinglete. Som om meninger var hugget i sten og sa noe viktig om identiteten. Kanskje derfor det føles som en identitetskrise, når en mister troen på de gamle "sannhetene". Det er også noen som inntar/mottar rollen, som den som vet best eller mest og det kan være en hard match å gi opp (snakker ikke..host...av...kremt...personlig erfaring nå  :innocent2:). Ydmykhet, er vel greia. De skulle hatt et ord på det som ikke ligna så på ydmykelse...
SEO Crawler
Jeg er overbevist om at den som er virkelig "sterk"
ser kimen av godhet og skjønnhet i alt

Verden er et speil

Man skal ikke kimse av at det finnes noen som er svært sensitive
og plages av sykdom og ubalanse rundt seg

Men når de er sterk og i harmoni inni seg, skifter den ytre verdens farger
som ved en magi

Det er ikke tilfeldig hva vi ser rundt oss, det har med oss selv og gjøre.
Det vi selv har i oss kommer oss i møte via andre.
I tillegg til dette fins det en del skit og lort,
men det gjelder å finne en likevekt i oss
som kan synke belastningsgraden

Det finnes folk der ute som er nesten "selvrensende", deres blotte nærvær
kan endog skape ubehag i oss, for det får det som er ustemt i oss til å ville rømme

Jeg tror få av disse frykter "onde ånder", men at de har funnet en nøkkel
for å balansere sin omgang med energier som er "mindre enn optimale"

1.regel er "likt tiltrekker likt"
psbot [Picsearch]
I dag går dine ord
rett inn i mitt hjerte

du traff meg
du healer

det va det æ trengte
akkurat nu
GjenopprettetMedlem
Torstein, du har en rensende effekt på mitt sinn idag.
Din visdom er nærende. :respect:
GjenopprettetMedlem
Trollmannens vise stein.

jeg lurer på hvem du tenker er disse    de   

som er selvrensende
og som har funnet en nøkkel til å bearbeide ånde kreftene på.

er det sjamanen du sikter til?
GjenopprettetMedlem
Hej torstein, tak for oplysende indlæg.

Der er et punkt, i dét du skriver, jeg ikke kan lure dybden i, og det er 1. regel: lige tiltrækker lige. Hvordan virker den i forhold til mennesker, der oplever trafikuheld, vold, sult eller lignende situationer?
AdsBot [Google]
Vel talt ~ store ånd  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk  :respect:

Den som tror seg ferdig utdannet er ikke utdannet, men "ferdig".

- slik jeg forstår det i en slik sammenheng,

- ubevisst åpen for ånder og demoners hensikter!?
SEO Crawler
Takk for svar! 

"tjørn":

Hej torstein, tak for oplysende indlæg.

Der er et punkt, i dét du skriver, jeg ikke kan lure dybden i, og det er 1. regel: lige tiltrækker lige. Hvordan virker den i forhold til mennesker, der oplever trafikuheld, vold, sult eller lignende situationer?

Uhell, skjebne, tragedier...Det var ikke det jeg tenkte på. Jeg har liten tro på raske og enkle forklaringer i generelle vendinger om slike ting. Bedre å oppøve ektefølt medfølelse. Ingen kan være sikre på å bli forskånet for slike ting i livet.

Det jeg mener med likt tiltrekker likt er at man kan løse det meste av sin opplevelse av verden gjennom å være oppmerksom på sin indre tilstand (tanker, følelser). Jeg har merket det selv, når uønskede mengder skvip fra dårlig tv eller annet har fått fange min oppmerksomhet øker frekvensen av uhensiktsmessige bekymringer. Tulletanker kan finne veien, og begynne å sirkulere. En meditativ gåtur i vakker natur hjelper. You are what you eat, som amerikanerne sier. Dette gjelder minst like mye mentalt som fysisk, det gjelder på alle plan.

Å ikke tro på ånder er den moderne verdens uvitenhet, men å tro på ånder på samme viset som et middelaldermenneske er kanskje ikke særlig bedre.

Hvordan løser man dette?
Men forsøker å "stemme seg opp", slik at tanker, handlinger og fokus ikke kommer fra frykt, sinne og uvitenhet.
Tidvis går ikke dette, det er så, men man forsøker igjen.
Det blir som det gamle ordtaket

Så en tanke, høst en egenskap
Så en egenskap, høst en karakter
Så en karakter, høst en skjebne    (fritt etter minne)

Andre igjen har en slags "avhengighet" til frykt, til å skifte mellom "offer" og "overgriper" etc etc.
De fleste kan kjenne igjen disse mekanismene, men få som er bevisst fortsetter å nære dem.

Noen er veldig, veldig sensitive, og/eller lever i "energetisk disharmoniske" miljøer.
Dette burde være en opplagt anledning til å oppøve en sterk åndelighet (nærhet til det høyeste)
Hvis tidløs skjønnhet kan gjennomtrenge ditt vesen, føler lavfrekvente energier liten tiltrekning (de opplever ditt nærvær som frastøtende)

Men slikt tar tid. (og kanskje er dette bare teorier)
GjenopprettetMedlem
Tusind tak, cinobit og torstein, for uddybninger omkring »lige tiltrækker lige«. Jeg skulle gerne skrive noget mere som svar nu, men hvad der forekommer mig klart i tankerne, falder fra hinanden og bliver til næsten vrøvl, når jeg skriver det ned, så jeg må fordøje lidt – dette var ikke hurtige kalorier, der kom fra jer.

Tak :respect: