Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I forbindelse med tråden(e) skifte i stadier, forandringer i tiden vil jeg ta med noen
ord fra Helge Hognestad.
Helge Hognestad var i Den norske kirke og skapte stor strid i kirken på -80 tallet
ved å men at "Gud er en kraft"
Noe som førte til at han ikke lenger fikk arbeide der.
Rosemarie Køhn har seinere kalt ham
"det mest sannhetssøkende mennesket jeg kjenner"
Hognestad flytter fokuset fra synder og uttilstrekkelighet,
til menneskets potensial.
Han sier:
"Selvet innebærer en større sammenheng,
mens egoets måte å ordne ting på er å skaffe seg makt og kontroll"
"Noe av utfordringen idag, for oss alle må være å samle seg til en
klarere fornemmelse av sitt opprinnelige og oppriktige vesen"
Han viser til en dansk teolog ved navn Viggo Mortensen som nylig holdt et
foredrag om skifte i det åndelige klima. Han satte opp to sider:
Den klassiske kristne tro: Den nye åndelighet:
-vi er syndere og trenger tilgivelse - vi er såret og trenger healing
-Gud som herre og Konge - Gud som venn og liv
-Tro = sannhet - Tro som tillitt
Og ifbm. tro som tillitt sier Hognestad:
"Tro som tillitt, kanskje tillitt er en forutsetning for både tro og mot.
Tillitt til noe som strekker seg ut over en selv, til en slags kosmisk godvilje"
Det å lese dette gjør meg glad. Glad fordi noen i den Norske Kirke (Hognestad er gjeninnsatt)
tørr å si disse ordene, Når jeg leser dette ser jeg så mange klare likhetstrekk med sjamanismen,
kraften der og egodøden bl.a. (mye mye mer)
Han snakker også mye om Jung, anbefaler å lese dette
Hognestad kommer vistnok med ei ny bok nå som skal hete
"Behovet for ny kristsendom"
Jeg ser frem til å lese den, er ikke kristen sjøl, men er absolutt åpen for andres tanker
Dette jeg nå har skrevet her er bare små utdrag fra en samtale med Hognestad gjengitt i ei bok
som heter "Kunsten å være modig - 17 samtaler om det modige mennesket"
(Flux Forlag ISBN 82-996657-9-5)
GjenopprettetMedlem
Ja det er vel på tide at menneskeheten begynner å se på at det er den samme energien vi "plugger inn i"
uansett hvilke merkelapper, verktøy eller ord man bruker på det.
Maktkampen imellom HVEM som har rett og galt må iallefall ta slutt.
Men erkjennelsen av HVA som er rett og galt må settes først.
Er ikke vel bevandre innen kristen litteratur, men skal notere denne bak øret,
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Du kjenner sikkert til boka "The wounded healer" av Henri J.M. Nouwen?
Kristen teolog som på begynnelsen av 70- tallet skrev veldig vakkert om det sårede etterkrigs-mennesket.
Han ser at det er et skille i menneskehetens historie etter atombombens tilblivelse. Mennesket har nå kommet inn i et håpløst mareritt. Før var det bekymringer for framtiden. Etter atombomben ble bekymringen OM vi har en framtid...
Undertittelen på boka er: "In our woundedness, we can become a source of life for others." Den handler om sjelesorg i dette "nye" perspektivet. Han stiller spørsmålet om "What does it mean to be a healer in the modern world?"
Veldig fin bok, selv om den er gammel.
Mira
Anonymous
Setter pris på at du gjør dette, Wolf. Dette bekrefter for meg at den våknende bevissthet skjer overalt.
Kristendommen fornyer seg, sjamanismen fornyer seg...dvs menneskene våkner til en ny forståelse av det åndelige aspektet.
Det er som grønne spirer som presser seg vei gjennom asfalt og betong....snart er den gamle veien ikke kjørbar lengre... :biggrin: - det gir spennende perspektiver! (et bilde som dukket opp i hodet)
GjenopprettetMedlem
"Perle":
Setter pris på at du gjør dette, Wolf. Dette bekrefter for meg at den våknende bevissthet skjer overalt.
Kristendommen fornyer seg, sjamanismen fornyer seg...dvs menneskene våkner til en ny forståelse av det åndelige aspektet.
Det er som grønne spirer som presser seg vei gjennom asfalt og betong....snart er den gamle veien ikke kjørbar lengre... :biggrin: - det gir spennende perspektiver! (et bilde som dukket opp i hodet)

Milde medusa eller no slikt,
det var utrolig bra sagt Perle

, ser for meg kolapsede biler overalt

Anonymous
Ja du Perle, du strør rundt deg med perler

Jeg er helt enig med Wolf, det var utrolig bra sagt.
Anonymous
Øhh! Sannheten er, at det er vanvittig inspirerende å delta her på sonen. Så takk til dere!

GjenopprettetMedlem
Kjære perle!Slik vi durer fram,vil alt gå i stå av seg selv,det er derfor vi må få hendene ut av fanget og starte et verdensomspenende opprør

Anonymous
Hmm - meg??
Spøk til side. Jeg tror på et stille indre opprør, det er forlengst igang, og jeg har vært en del av det, så godt jeg har kunnet.
GjenopprettetMedlem
ørnen:vi må få hendene ut av fanget og starte et verdensomspenende opprør
De som starter opprør er mer opptatt av å bli sett selv, og ikke det de klarer eller ikke klarer å gjøre
men opprøret...
Opprør er et negativ ladet ord og vil skape motgang i massen...
Perle: Jeg tror på et stille indre opprør,
Er enig med deg Perle, man må gå inn i seg selv og starte der..
Når man er på plass i seg selv vil resten komme av seg sjøl...
Samin