Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Den danske Shamanen skriver:

"Så en shaman har alle trosretninger og kan derfor ikke kaldes en religion.. Hvad er jeres syn på trosretningen og åndeligheden"?

Det er godt å lese slike vidsynte innlegg, som transenderer en enkelt trosretning, og har rom for alle.

Som lur rev har jeg fått vite at alle søker sin glede og lykke, som best de kan, men få finner den. Det er for mange farer. Det er for mye savn. Jeg vet at dette ofte også kalles illusjoner. Alle lever i en illusjonsom de kaller sin virkelighet. Går det an å leve uten det?

Hvordan kan man egentlig bli ferdig med sine savn? For det er snaren de fleste går seg fast i, er det ikke?

De vanlige snarene er savn, sinne, svik, bitterhet og skuffelser. Disse kommer igjen i stadig nye variasjoner i livets løp, som om de føder seg selv i det ubevisste, spretter opp igjen og igjen, selv om man har jobbet med dette i årevis og tror man er ferdige, at man har tilgitt, at man har transformert angsten og det hele.

Vi er en kultur som dyrker det som har vært og det som skal komme og klemt inne mellom disse to megaillusjonene prøver hver enkelt å finne plass for seg selv og sitt eget nå. Det er ikke så lett når de indre sabotørene arbeider i mørket hele tiden og setter opp sine savn og feller.

Så hvordan virkelig komme videre?  Finnes visshet? Finnes en vei, eller er det bare tre bokstaver, som utgjør en ny illusjon.

Jeg leter etter det levende øyeblikk i alt, gnisten, gleden, dansen, jakten. Sliker revens gyldne reveøyeblikk.

Så shamanen, hvor får du din inspirasjon fra?  Hvor finner du det som bringer deg videre i denne rotete samtiden? Hvordan finner du dine gyldne øyeblikk?

Frøets mål er frøet, skrev Trumman...hvordan planter man slike nye frø?

Reven
Yahoo Slurp [Bot]
Hej reven :icon_biggrin:

Vi søger alle efter glæden, men den er forskellig fra menneske til menneske. Nogle kan glæde sig over rigdom, - andre kan glæde sig over at gå en tur i naturen... Hvad forventer vi der er glæde for os?
Så oplever vi et savn, det kan være en er gået fra os, men sådan skal det være, for vi skal løse en opgave her på jorden, og derved få en erfaring, det er den der er løsningen på ogaven. Den erfaring vi har fået, skal vi bruge...
Savnet er ikke det værste, det er det at man holder fast i savnet, deri ligger smerten. Og når man først kender smerten er vi mennesker tilbøjelig til at "holde fast i den" derved kører det hele i ring. SLIP SMERTEN FRI... du har ikke noget at bruge den til, men find erfaringen med at du fik lov at prøve den. Og find ud af hvad du kan bruge erfaringen til... derfra kan du komme videre..

Et eks.
En mand og en kvinde bliver skilt...
Erfaringen kunne være:'
1. lærte vi at kommunikere....
2. lærte vi samarbejde.....
3. lærte vi kærlighed...
4. lærte vi ensomheden i tosomheden...

Hver især må finde sin erfaring..

Jeg får min inspiration af mennesket.
Jeg har det vidunderligt med mennesker, som giver mig det jeg har behov for, glæden. Når jeg ser et par øjne der skinner eller et smil, glæder jeg mig. Jeg lever i NUET Tænker ikke meget over fortiden, for erfaringerne derfra bruger jeg jo nu, og fremtiden tænker jeg kun lidt på, for den kommer af sig selv. MEN NUET... er forståelsen af vores fortid og fremtid. i NUET ser du smilet, eller de skinnede øjne...GLÆDEN

Vejen findes, - men nogle gange går vi i tåge. Andre gange er den så klar, at vi ikke fatter vi kunne overse den. Men en ting, vi må selv lede efter den engang imellem; eller få hjælp af andre til at finde den... Det er også en del af glæden, at kunne få hjælp, - når vi har behov for det.

En ting jeg lever efter: DER FINDES INGEN FIASKO, KUN EN SUCCES DER IKKE LYKKEDES, ELLER EN ERFARING RIGERE....

Jeg beder hver dag og jeg takker Gud hver dag. Hvis der er noget jeg ikke kan finde ud af, beder jeg om hjælp, - for hjælp behøver ikke kun at komme fra et menneske.  :eusa_pray:

Vær ikke bange for at spørge om hjælp. Lyt til din intuision, den fortæller dig ALTID sandheden, hvad der er rigtigt eller forkert. Så står du med "frøet i hånden" ved du om det er det rigtige frø du har fået....

Klem og positive tanker

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
,
Anonymous
Som mange har sagt før - veien blir til mens man går den, og alle erfaringene vi gjør er med på å hjelpe oss å treffe de nye valg vi må ta. Livsveien består i å ta veivalg, og av prøving og feiling.

Ingen kan ta disse valgene for oss, det er vi som må leve med dem, og dessverre er det svært sjelden at Ole Brumm-metoden "Ja takk - begge deler" er et alternativ.Trøsten er at erfaringene vi skaffer oss underveis etterhvert vil gjøre det lettere å ta de klokeste valgene.

I relasjon til andre mennesker - f.eks. i parforhold -  har vi ikke bare oss selv å tenke på, vi må legge egoet til side og tenke på hva som er best for alle, ikke minst for de mest sårebare av alle, f.eks. barn.

Min erfaring er at de vanskeligste av mine valg i ettertid  har gitt meg den største personlige veksten og faktisk har vært den største kilden til ny og varig  inspirasjon og livsglede - nettopp fordi jeg ga slipp på en egotrip som i det lange løp ikke ville ført til noe godt for noen.
Bitterhet formerer seg i mennesket  lik gjærsoppen i deigen. La den ikke få godgjøre seg på bekostning av livet her og nå.

Ingen har levd som ikke har opplevd savn og skuffelser, men la dem heller være et vekstmedium for nye positive tanker. Slipp  løs livskraften og kreativiteten  - la dem få herje  når det er som mørkest.
De fleste av oss voksne har vært "nede i kjelleren" for kortere eller lengere tid. Min erfaring er at lengere "opphold i kjelleren" er bortkastet tid. Som del av den høyeste kraft -  slik alt er - er vi skapt for lyset her og nå!
Anonymous
Du har gitt  to fornuftige og  kloke svar Kariw :badgrin:
Jeg er hjertens enig i dine meninger  om det og kunne  la de gode følelsene  få grobunn.. fremfor bitter  het og sårhet ..fører ingen  ting gode med seg..Og denne  kjelleren er intet  blivende  sted..
Mvh
*Skapheksa* :razz:
Anonymous
Kariw - mye bra du svarer.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alvdis  :icon_biggrin:

du skriver: "Slik jeg ser det : Vi er ikke mennesker som står midt i en åndelig opplevelse. Vi er åndelige vesener som er i ferd med å ha en menneskelig opplevelse"

Meget kloge ord.  :respect: :eusa_clap: :eusa_pray:

Hilsen Shamanen