Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei.

Jeg vil bare skrive kjapt om noe jeg har lurt på..

Hvem, eller hva er Gud :respect:  :wub:
Jeg har alltid hvert kristen eller trodd på gud. Har aldri gått i kirken og lignende.. Så jeg er ikke "bedehuskristen eller fanatsik eller hva jeg skal si"
Når jeg var liten trodde jeg gud var en mann som bodde på skyene, og gikk rundt der ;)  Husker jeg spurte tanten min når jeg var 4-5 år, om jeg fikk fiskeboller i hvitsaus når jeg kom til himmelen" livretten min da.  :lol: :lol: hehe..

Etterhvert som jeg har blitt "gammal mann" 32 år  :lol:  og begynt og interessere meg for det åndlige.
Så har jeg tenkt mye på dette.
Og jeg tror det er en universel kraft (energi) som er i cellene inni oss, og samme energien er i universet, i trærne, i alt..
Og at gud er der for oss alle, men at gud også er i oss alle. Og i alt.

Så for eksempel The secret filmen og boka, for de som har lest, sett den , loven om tiltrekning osv, at det og er gud.
Så når vi fokuserer på at det og det skal skje, så er det gud vi henvender oss til uansett. Så gud er rundt oss, over oss, under oss og i oss. Og så lenge vi er positiv og har god tro på det, så ordner ting seg..

Tro, håp og kjærlighet tror jeg sterkt på :respect:  :wub:  og jeg ber til gud hver kveld..

Så når jeg takker moder jord og naturen for noe, så takker jeg først gud, den stor skaper, den store ånd for at den har gjør det mulig for oss og kunne bruke moder jord :wub: og naturen osv. foreklsempel når jeg holder rundt ett tre, så, så takker jeg den store skaper av alt for at det er mulig for meg og kunne gi kjærlighet til alt fra mennesker til trær, natur og dyr osv.

Og jeg viser stor ydmykhet og respekt og kjærlighet til alt.
Og jeg mener og føler at gud er i oss alle, og i alt.. Og at gud, den store skaper og stor ånd kan vise seg for oss i alle mulige skikkelser og på alle mulige måter.
Og at gud er gud også for andre raser rundt om i universet.

Og sjamanisme er jo om balanse, og respekt for alt, ydmykhet, kjærlighet osv. og man bruker og takker gud for man kan bruke trommer og kraften(energiene) osv til og få innsikt og råd og slik til og hjelpe andre og lignede.. 

Som Bear heart beskriver det i sin bok "vinden er min mor" sånn ser jeg på det. At alle religioner tilber samme gud, den stor skaper. Og hadde alle innsett det, så hadde vi sluppet religions kriger og sånt.. Dessverre er veldig mange kristne trangsynt og ikke åpent for noe annet enn det som står i bibelen, og som mange tolker ordrett.. Hadde de værtmer åpne for alt, så hadde kanskje forståt mer av alt..

Mulig jeg er helt ute og kjører, men sånn føler jeg det da.
Men jeg er veldig nyskjærig på hva dere andre her på sonen tror, hva mener dere. Det hadde vært flott og få høre høre  :)

Og for og gå litt lengre, så ble det nevnt i en annen tråd her at arthur sørensen hadde hatt kurs, og noen som hadde vært med på det, hadde også blitt opplært i wicca..

Nå vet jeg lite om wicca. Men jeg har sett noen sånne "A haunting" amerikansk version av Åndenes makt på Tv Norge.
Og der var det om ei som praktiserte wicca. Og slik jeg forstod det på det programet, og andre jeg har snakket med.
At wicca er og tilbe moder jord, og naturen, men ikke den store ånd. Selv om jeg mener gud er i alt og alle, så forsto jeg det slik at wicca ikke innbefattet og tilbe gud, men tilbe jorda og naturen osv som nevnt.. Og jeg syns det bli litt feil og tilbe alt, utenom den store skaper som er alt, og skapte/skaper alt.

Jeg vet ikke mye om wicca, så kan egentlig ikke uttale meg.
Men hadde vært godt og få høre hva andre mener.

Jeg er ikke så god på og få fram hva jeg mener og skrive innlegg og sånn, men prøver  ;)

Hva mener dere mine brødre og søstre  :wub:

Hva og hvem er gud den store skaper i deres øyne, og hva er egentlig wicca, så jeg ikke feiltolker dette helt..

Glad for og få høre andres meninger  :biggrin:  så svar gjerne  :)

Lys, varme og kjærlighet til alle  :respect:  :wub:

Vennlig hilsen Hans Ove

:wub:
GjenopprettetMedlem
Er av samme oppfattning som deg....  :wub:
så skulle jeg skrive noe mer, blir det bare kopiering....  :biggrin:

Og du er svært god til å formulere deg...  ;)
GjenopprettetMedlem
Flott beskrivelse  :respect:

God is a biiiiiiiig microprocessor in everything.
Anonymous
Hans Ove, jeg synes du har formulert deg ganske så presist her.
Og jeg deler din oppfatning av hva Gud er og hva Wicca er.
Var litt innom wicca for noen år siden, men fant etterhvert ut at noe manglet.
I etterkant ser jeg at det som manglet, var det som for meg er det viktigste...Gud, Store Ånd, eller hva vi nå velger å kalle det.
Derfor ble det helt feil for meg å forholde meg til denne "religionen".
Nå, når Skaperen eller Store Ånd har kommet inn i min tro, føler jeg både helhet og balanse.
Nå føles det rett, rett og slett!

Takk!  :wub:
GjenopprettetMedlem
"Hans og Monica":

Som Bear heart beskriver det i sin bok "vinden er min mor" sånn ser jeg på det. At alle religioner tilber samme gud, den stor skaper. Og hadde alle innsett det, så hadde vi sluppet religions kriger og sånt..

Ja så tror jag också att det är...
(om det nu finns en gud, vilket jag själv inte är alldeles säker på, men det är inte viktigt här, vad jag tror)

At wicca er og tilbe moder jord, og naturen, men ikke den store ånd. Selv om jeg mener gud er i alt og alle, så forsto jeg det slik at wicca ikke innbefattet og tilbe gud, men tilbe jorda og naturen osv som nevnt.. Og jeg syns det bli litt feil og tilbe alt, utenom den store skaper som er alt, og skapte/skaper alt.

Jag praktiserer ikke wicca og har aldri gjort, men jag har vänner som gör det och mange av mine wiccavänner tror faktisk på Gud, men også på Gudinnan... de gjör en adskillelse mellom det feminina og maskulina
(och det gör mig lite led - denna ständiga adskillelse)

Mange wiccatilhengere hevder at wicca har sitt opphav i eldgamle myter, men det er nok riktigere å si at den skriver seg fra bøkene til Gerald Gardner og Margaret Murray, samt fra forfattere som Robert Graves.

I tillegg er det enkelte oppfatninger som deles av mange av tilhengerne, som forestillingen om guddommelig polaritet - forholdet mellom den hornede Guden og den store Gudinna, sier Winje.

[list]
  • man legger vekt på feminine verdier
    [/*:m]
  • de er antiautoritære[/*:m][/list:u]

• fra http://www.forskning.no/artikler/2007/n ... 3911119.55

"De er antiautoritære" och det är väl forskjellen mellom reiligion och kun tro... de fleste religioner har "overhoden" som tar hånd om kontakten med Gud, engler o.s.v, men f.ex. i shamanism tar vi själva hand om kontakten med ... Kilden... Alltet... og åndene (englene).

og hva er egentlig wicca, så jeg ikke feiltolker dette helt..

Jag ser egentligt ingen forskjell mellom tro och tro... om det är på Gudar... Gudinner... eller både ock.
    Det är en tro på att det finns noe större en sej själv och den tron kan ha mer eller mindre innretning mot naturen. Naturreligioner som är helt baserade på naturen - pantheism eller animism.
    Traditionellt kristna, katoliker, muslimer o.s.v. är ju inte så naturinriktade i sin rena opprinnelse.

Men många människor är BÅDE kristna och wiccaner. Faktiskt...

Från Wikipeida:
    Panteism, uppfattningen att hela naturen, världen eller universum är besjälat av ett gudomligt väsen,
    som inte är något mer än detta. Spinozas panteistiska synpunkt är att universum = naturen = gud.

Animism är ett begrepp inom teologin som betecknar en religiös uppfattning enligt vilken
    naturen är besjälad, man tror exempelvis att det finns en ande i varje träd eller vattendrag
    GjenopprettetMedlem
    Skikkelig godt og lese  :respect:  :wub:

At flere føler det sånn.
    For det er dette som føles riktig for meg, at gud er i alt og oss alle  :wub: :respect: heldigvis  :)

godt og se at dere deler den følelsen.

tusen takk  :)  :respect:

lys og varme fra hans

GjenopprettetMedlem
    Jeg trur kanskje at det er vi alle ilag som ER gud/gudinnen den store ånd eller vad man vil kalle det.

At allt liv på jorden blir en slags kraftkilde som gjør oss hver og en sterkere en vad vi er alene.

At kilden er blitt til samtidigt som liv begynte å vise seg her på jorden (av energien til disse første livene) og denne kilden så sendte kraft tilbake som i sin tur hjelpte livet videre.
    GjenopprettetMedlem
    "Hans og Monica":

Hei.

Jeg vil bare skrive kjapt om noe jeg har lurt på..

Hvem, eller hva er Gud :respect:   :wub:
    Jeg har alltid hvert kristen eller trodd på gud. Har aldri gått i kirken og lignende.. Så jeg er ikke "bedehuskristen eller fanatsik eller hva jeg skal si"

Og sjamanisme er jo om balanse, og respekt for alt, ydmykhet, kjærlighet osv. og man bruker og takker gud for man kan bruke trommer og kraften(energiene) osv til og få innsikt og råd og slik til og hjelpe andre og lignede.. 

I og med at flere er enige med deg, måååå jeg bare skyte inn noen kommentarer her..

Først og fremst så trengs det en opprydding i begreper her. Å være kristen? Hva er det? Jeg vil virkelig påstå at om du er det og tilhører den Norske kirke så tilhører du et trossystem som er rimelig opplest og vedtatt. Tror du på en gud som er en annen enn den bibelen forkynner - ja så er man for pokker ikke kristen!

Wicca er nok litt mere komplisert enn det du skriver her. Det er en mysteriereligion med utøvere som er interessert i heksekunst. Det handler om å leve her og nå, sammen med alt som lever rundt seg. Jeg finner mye sjamanisme i wicca. Og det er en annen måte å se det gudommelige på. Men for å se dette må man ta av seg kristenbrillene å se på begreper som gudommelig og spirituell med andre øyne. Jeg finner mye som appelerer i wicca, men jeg fikser ikke en viss type ritualer rett og slett.
    Når du klemmer treet og tenker på gud, vil nok en wicca heks tenke på treet...

Jeg er så fryktelig uenig med deg i dette: "Så når jeg takker moder jord og naturen for noe, så takker jeg først gud, den stor skaper, den store ånd for at den har gjør det mulig for oss og kunne bruke moder jord  og naturen osv."
    Her er det min store undring for folk som jobber med sjamanisme... Det er igrunn Moder Jord og alt som lever og kryper her som gjør det mulig for deg å eksistere her. Hvem er gud i alt dette? En ånd? En med tryllestav som har tryllet alt dette for deg? Jordkloden er ikke laget her for oss - som kristendommen forkynner - vi er endel av et stort og forferdelig komplisert system. Men vi er bare en liten del av det... 

Om sjamanisme, det du skiver der er nok sjamanisme for deg - ikke for meg.

Gud er for meg - et oppdiktet sammensurium av flere persiske religioner med et innslag av Jesus for å fenge flere mennesker.. Det handler om underkastelse og frelse - og ingen av delene funker for meg ::)

Men for all del, jeg ser de fleste her på sonen er enige med deg - så jeg legger litt trykk på ting med vilje.  :wink:

Strålende,
    Fagerhjul
    GjenopprettetMedlem
    Jeg slenger ved et av mine favoritt sitater...:

"Jeg forsøker ikke å tenke meg en personlig Gud; det er tilstrekelig å føle æresfrykt for oppbygningen av verden, i den grad det er mulig for våre utilstrekkelige sanser å verdsette den."
    Albert Einstein
    GjenopprettetMedlem
    Hei..

Ehh. Jeg har ikke mye viten om dette.
    Men jeg mener at biblen kan og blir tolket på 200(minst) forskjellige måter, kommer ann på øynene som ser..
    Så i følge bibelen kan jeg kalle meg kristen, selv om det ordet er ødelagt av stat, makt og penger..

Hvem er gud i alt dette? En ånd? En med tryllestav som har tryllet alt dette for deg?

Gud er den store skaper/Den store ånd.
    Den store skaper er i oss alle, er rundt oss, i alt du kan tenke deg og mer.
    Hva er vi?
    Hva er universet?
    Hva er gud?
    Hva lagde universet?
                                      = Energi(kraft) = gud
    Så gud er overalt :wub:

Det er samme energien i cellene i hjerte vårt som det er i universet der ute..Så om man ikke tror gud er en mann/dame som svever rundt med en tryllestav.
    Så syns jeg "it make sense" at gud er energien som er i oss alle, mennesker, trær, vann, universet, osv osv.. også i de døde som er her med oss ennå :respect:  :wub:

Og den energien(kraften) skal vi behandle og bruke med ydmykelse og respekt :respect: for og vise vår takknemlighet til at vi kan være redskap for den store skaper, og hjelpe andre, og få viktig innsikt..
    Sånn føler jeg det da. Å jeg liker og stole på mine følelser ;)

Men jeg liker ikke si imot noen og sånne ting. Selv om jeg har min tro og følelser. Så er jeg åpen for alle teorier og ideèr.
    Veldig spennede og høre andre sitt syn på slike ting.
    Så du har min fulle respekt for det du mener og slik du tror på det er.
    Jeg liker og respektere alt og alle, og gi kjærlighet :wub: til alt og alle.

Det er det som er så flott, at vi er fri :eusa_dance:
    Fri til og tro akkurat det vi selv vil, vi har alle rett til og tro og mene det vi vil.
    Det viktige er at alle respekterer at alle kan ha sine meninger om ting. Og at alle kan dele sine meninger.

Det er igrunn Moder Jord og alt som lever og kryper her som gjør det mulig for deg å eksistere her.

Og det er Gud, den store skaper som står for moder jord og alle som lever og kryper her.

Tenk innsikten dyra har for naturen, de lever i harmoni og takt med naturen. Vi mennesker har også samme innsikt og kontakt med naturen som andre dyr, det har bare dessverre blitt begravd av makt, peng, matralismen.. Så vi har det i oss. Vi må bare hente det og finne det fram igjen :)

Og jeg har faktisk inntykk av at bibelen er blitt skrevet og formulert, særlig før i tiden for og forme folk, at sånn og sånn må de leve. Og vatikanet er dessverre mest makt og penger.

Nå er jeg på områder jeg kanskje ikke skulle skrevet, siden jeg vet lite om det.
    skriver mest etter inntrykkene jeg får, når jeg leser og ser om det..

Jeg kan skrive og skrive.
    Men jeg kan formulere meg litt feil eller misforstående innimellom. så jeg bli litt redd jeg skal tråkke på tær  :lol:

Lys,varme og kjærlighet fra Hans Ove

:wub: kjærlighet til moder jord og den stor skaper som ser etter oss alle  :wub: :wub:

GjenopprettetMedlem
    Av og til blir jeg rett og slett en blanding av oppgitt og litt irritert ved å forsøke å diskutere litt rundt kristendommen og begrepet GUD... Den dagen verden ser at kristendommen (sammen med et par av sine "brødre" islam og jødedommen) er undertrykkende både for mennesker og den kreative sjel og tanke - ja da skal jeg danse ballett på hustaket.

Religion er misbrukt eller feiltolket? Nei, hva er religion? Her må vi rydde litt i begreper. Religion er menneskeskapt! Om du er uenig med de, som skapte religionen og de som holder den i livet, så vær for all del ikke en del av religionen! Gud er kjærlighet er det værste jeg hører! Kristendommen er ansvarlig for så utrolig mye menneskeliv at det er helt vanvittig!

I følge bibelen er du kristen? Ja okey. Det står i bibelen at du skal tukte dine barn og din kone... Gjør du det? Hvordan kan du følge en så dogmatisk religion, men alikevel sette deg OVER religionens hellige skrift og bestemme at "den setningen driter jeg i, den setningen tror jeg ikke på" osv osv.

Folk skal tro akkurat det de vil. Det er jeg 100% for. Men religionen folkens! Tro på hva du vil, skaperen i vinden eller what ever. Men bland ikke den norsk lutherske statskirke inn i det! Hadde du fablet om energier, moder vind og indianerhøvdinger her i landet for en ca 200 år siden - da hadde kirka kommet springende etter deg med stein og bål..

Men altså, jeg synes du er utrolig søting. Jeg forstår hva du skriver. Jeg er bare antikrist himself for å si det sånn. Jeg tror jeg har en oppgave i dette livet - he he :icon_lol:  ;)

Jeg så i en annen tråd hvordan osho bevegelsen fikk så det bare suste - men når det gjelder kirken så blir det taust.. Kirken er så store-stor at ikke engang på en sjamanistisk side på nettet er det lov å kritisere. Det er rart. Rart!

Den norsk lutherske statskirken er en stor svær instittusjon du stiller deg bak når du er "kristen sjaman", og jeg synes det er litt sært og igrunn litt provoserende. Så en oppfordring til alle her. Tror dere på bibelens gud så vær for all del en del av kirka, men velger du bort halvparten av det bibelen snakker om - ja så er det en annen gud du forholder deg til. Rydd i begrepene!

Strålende,
    Fagerhjul
    GjenopprettetMedlem
    Sååå enig med deg Fagerhjul!

Eg blir provosert av hele denne kristne tolkingen av verden og livet. Jeg skjønner ikke hvorfor et oppegående og intelligent menneske vil ha bibelen som rettesnor. Guden i den boken er ju helt merkelig. Allt han krever at menneskene skal gjøre og til vilken pris! Gjør du ikke som han sier blir du straffet.

Eg har alvorlige problemer med at acceptere kristendomen. Men jeg prøver iallefall at ikke fornærme de som er kristne rundt meg (fast de gjør gode førsøk på å fornerme mig, når jeg forteller vad jeg trur på)

Uansett, jeg håper ikke jeg har tråkket på noen tær, men det var godt å få skrive vad jeg mener om kristendom og bibelen.
    GjenopprettetMedlem
    Vel... Så fort benevningen Gud brukes, blir det gjerne knyttet opp mot kristendommen.
    Derfor foretrekker jeg å kalle det; den gudommelige kraften, eller kilden, som finns i alt og alle.

Og hva jeg kan oppfatte, så er det vel den kraften Hans beskriver...  :o
    GjenopprettetMedlem
    Jeg tror at slike begreper som "kristen" og "kristendom" er veldige lette å misforstå. Og så tror jeg at "kristendom" slik den presenteres av den lutherske og katolske kirken ikke har noe med den opprinnelige "kristendommen" å gjøre. I hvertfall veldig lite.
    Hvis jeg noen gang selv skal prøve å bli kristen, så ville jeg reist på trommereise til Kristus selv, for å finne ut av hva det egentlig dreier seg om. For jeg tror det som står i en bok bare er subjektive tolkninger av visse mennesker.

Nå har jeg skrevet "jeg tror" såpass mange ganger at jeg lett kan tolkes å være en troende.  :P  Men jeg tror ikke på noen kirke eller bok. Hvis jeg skal tro på noe, så må det være erfart selv. Og da går det litt lenger en tro for min del.  8)
    GjenopprettetMedlem
    "Tråkke tær" har flere skrevet...
    Jeg tror at tær som blir tråkket, er aldeles for lange!  ;D  :lol:

Eg har alvorlige problemer med at acceptere kristendomen

Også om man själv ikke tror på eller liker, de kristne budskapen, kan man ju velge å akseptere - i all ydmykhet - att det kristne budskapet faktisk er noe viktig for mange mennsker. Jeg har mange slektinger og venner, som tror på den kristne Guden, men det gjör ikke jeg... Jeg har t.o.m benevt med selv som ateist tidligere, men jeg er ikke så sikker nå - jeg tror ju på ånder, så da kan jeg ju ikke være aetist, hehe.

Endel trenger å vite... alltså tro... at noen har skapt himmel og jord... andre vil vite at det er Big Bang... og jeg behöver ikke å tro noe om begynnelsen - jeg bare aksepterer at det er som det er. Just nu i hvert fall

når du er "kristen sjaman", og jeg synes det er litt sært og igrunn litt provoserende...
    ...tukte dine barn og din kone

Så kan man ju se det... men det finns ju ulike kristne retninger... og i Sverige idag, har vi i hvert fall en mer modern og bred kristen strömning, som ikke fester så stor vekt ved det gamle testament.

MEN jeg har fundert på samme måte... og när jeg leste om at samene valgte att bekjenne den kristne tro, samtidig som de holdte fast ved sine gamle tradisjoner og trommen... og att mange t.o.m. valgte leastadianism... blev jeg förundred ja, men sånn er det og da måste det fungere? Eller?

Noen som praktiserer sjamanisme og er kristen, kan ju fortelle om det  :respect:
    GjenopprettetMedlem
    "Fagerhjul":

Hadde du fablet om energier, moder vind og indianerhøvdinger her i landet for en ca 200 år siden - da hadde kirka kommet springende etter deg med stein og bål..

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt. Du kan lese om dette her:

http://ansatte.uit.no/rha003/hekser.html
    http://no.wikipedia.org/wiki/Heks
    http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene
    http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... g_eur.html
    http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... d_kvi.html

Jeg har gitt mange flere linker i en rekke innlegg i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,8076

Det er vel jeg som har gitt Osho-bevegelsen inn "så det bare suste", som du skriver. Jeg er også ikke så lite av en kirke- og kristendoms-kritiker, men jeg synes ikke dette forumet trenger å fylles opp med mine synspunkter på det, det ville blitt temmelig mye! Jeg ser heller ikke på kristne generelt som fiender eller farlige folk, og der hvor overtramp skjer, og har skjedd, så blir dette omtalt og kommentert så mange andre steder at det får holde.

Jeg har ingen problemer med å godta form og innhold i din kritikk sånn generelt, og til dels være enig, Fagerhjul, men skal du bli tatt seriøst så må du skjerpe deg når det gjelder historiske fakta, ellers blir du å regne som en kunnskapsløs tullebukk, og slike er det mange nok av fra før. Lykke til!

P.S. Ut fra din profil ser jeg at du er kvinne, så jeg burde vel ha skrevet "tullegeit" og ikke "tullebukk", hermed er det rettet opp!
    Anonymous
    Gud - Moder jord - Universert : Altet - Enheten
    Kristendom ja hva skal jeg si
    Først det gamle testamentet og det Nye Nå er det Nye Gammelt på tide med en ny bibel Hjertet   :wub:
    De 10 Bud synes jeg er fine leveregler slik jeg ser biblen er det en del erfaringer fra livet fra de gamle dager  

mine besteforeldre var kristne snille omtenksomme gode mennesker,ikke prøvde de å truge å frelse andre men min barnetro bled kjærlighet,ingen som sa gjør du ikke sånn osv havner du i helvete.
    nei himmel å helvete er i oss og rundt oss, sånn jeg ser det mye å lære her på godt å vondt, det kalles livet.

Kirken i seg selv er en nydelig energi plass sist jeg gikk inn av døra sang den Hosiana i det høyeste kun for mine ører, etter det bled det langtekkelig å kjedelig, men en uforglemmelig opplevelse å jeg som ikke vet hva Hosiana i det høyeste står for engang  :lol:  

leser ikke biblen å skjelden andre bøker det dukker som regel opp ei bok i løpet av året for å gi meg bekreftelser
    mitt motto la alle få velge sin vei ha sine meninger om de ønsker å gå i kirken eller ei  :)
    hvem er vi som kan dømme andre,eller de som dømmer oss  ;)  

fikk meg til å tenke på de som leser om å høre det synger i hode hennes hun er jo gal  :lol: så har vi de som ser det som normalt  :lol:  
    leva livet kom så skal vi leva livet livet kom så skal vi leva   :eusa_dance:
    GjenopprettetMedlem
    "Bast":

Kirken i seg selv er en nydelig energi plass sist jeg gikk inn av døra sang den Hosiana i det høyeste kun for mine ører, etter det bled det langtekkelig å kjedelig, men en uforglemmelig opplevelse å jeg som ikke vet hva Hosiana i det høyeste står for engang  :lol:  

God kommentar, Bast, som jeg leste med glede! Hva Hosianna betyr kan du lese litt om her:

http://www3.nrk.no/musikk/4326164.html

Påske
    Etter hvert ble det trefoldige ”hellig”, sanctus, etterfulgt av en annen lovsang, hentet fra palmesøndag. Da Jesus rykket inn i Jerusalem for å feire påske, ropte folkemengden: ”Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han som kommer i Herrens navn! Hosianna i det høyeste!

Hosianna er hebraisk for ”gi frelse!” og ble brukt ved den store tempelfesten i september. I Israels hellige tempel lå tavlene med de ti bud, som Moses hadde fått av selveste Herren. ”Hosianna”, ”gi frelse!”, ble sunget til trompetfanfarer etter salme 118 i Det gamle testamentet.

Hurra!
    Etter hvert ble betydningen slik som når vi roper ”lenge leve!” eller ”hurra!”. Når sanctus og hosianna synges i gudstjenester den dag i dag før nattverden, går røttene helt tilbake til Israels eldste tid med profeter og tempelsang.
    GjenopprettetMedlem
    "Passopp":

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt.
    Jeg har ingen problemer med å godta form og innhold i din kritikk sånn generelt, og til dels være enig, Fagerhjul, men skal du bli tatt seriøst så må du skjerpe deg når det gjelder historiske fakta, ellers blir du å regne som en kunnskapsløs tullebukk, og slike er det mange nok av fra før. Lykke til!

He he, jotakk. Nå var det ikke hekseprosessene jeg mente. Jeg skrev i full fart med 7 md gammel gutt på fanget så jeg beklager at det ble feil.. Den siste som ble tiltalt under blasfemiloven i Norge var Arnulf Øverland. Ja så seint som i 1931. Det er ganske nylig faktisk...  ;)
    Ellers må jeg jo nevne for deg, Passopp at jeg ikke skriver fagartikkel når jeg skriver på forum. Småfeil eller misforståelser bryr meg ikke så mye.. Om du ellers skulle finne irriterende skrivefeil kan jeg og nevne at jeg er ordblind. Men for all del: bemerk det!  ::)

Jeg er igrunn ganske enig med sjelevenn og det hun skriver. Og jeg tror også hans mener dette, men det er derfor jeg blir frustrert når han kaller seg kristen...

Selvsagt er ikke kristne fiender... Min mors side er læstadianere så for all del. Jeg kjenner til det og synes ikke det er noe galt i det i det heletatt. Jeg hadde stor respekt for deres tro og holdning, ritualer og disiplin. Men i dette landet vi lever i blir dette dyttet ned i halsen på oss fra vi er små. Vi har gjort det vi kan som foreldre for å holde eventyr fra bibelen unna våre barn. Men det er umulig. Etter vår årlige solsnufest begynte min datter å snakke om hvem Jesus var. De hadde hatt om babyen i barnehagen. Jeg har ikke noe forhold til eventyr om engler, jomfrufødsler og vise menn med gaver - hvorfor skal min datter ha det? Hun er 5 år!! Hun er født animist som resten av oss - og hvorfor kan hun ikke bare få være det? Jo, fordi det er overtallig med mennesker i dette landet som tror på energier og alt slags greier og kaller seg kristen! Derfor kan statskirken boltre seg i "medlemmer" (som gifter seg og døper barna der) som ikke tror på noe i nærheten av det religionen faktisk handler om!

Bast: jeg må faktisk innrømme at jeg nylig hadde en flott opplevelse i ei kirke... Jeg var på kirkekonsert med Mari Boine, he he :biggrin: Og det var vakkert! Rett og slett.

Ingen tullegeit,
    Fagerhjul
    GjenopprettetMedlem
    Jo, jeg er enig jeg, men skriver litt dumt av og til  :biggrin:

Om du er uenig med de, som skapte religionen og de som holder den i livet, så vær for all del ikke en del av religionen! Gud er kjærlighet er det værste jeg hører! Kristendommen er ansvarlig for så utrolig mye menneskeliv at det er helt vanvittig!

Fagerhjul.. jeg er enig..

Kanskje jeg ikke skal kalle meg kristen(kristendom) Begreper er litt vanskelig syns jeg.
    Kaller meg troende jeg  :) ;)

Og jeg har ikke lest bibelen, mest slått opp på måfå å lest noen biter her og der.

Sjelevenn  :) 

Vel... Så fort benevningen Gud brukes, blir det gjerne knyttet opp mot kristendommen.
    Derfor foretrekker jeg å kalle det; den gudommelige kraften, eller kilden, som finns i alt og alle.

Og hva jeg kan oppfatte, så er det vel den kraften Hans beskriver...

Ja  :respect:  :) det er det jeg prøver og si ja  ;)
    Takk Sjelevenn  :respect:

Er ikke verdensmester i og formelere meg..

Er enig i det med religion. Det er STORT emne og diskutere.
    Men jeg føler på meg at det opphøyde vesen, den store ånd, gud og hva alle religioner kaller det, så er det samme gud, den store ånd og skaper, energien(kraften) i alt som jeg prøver og beskrive alle til syvende og sist tror på.
    Bare på sine forskjellige måter.
    Men det sykt ja, at religion er så høytdelig når den tar og ødelegger så mange liv, i kriger om religion,
    og under halshoggningen og nedslaktingen i tidligere tid..
    Ser ikke helt logikken i det..

Men nå fikk jeg det fram litt klarere :lol:

Og det jeg startet tråden med, var jo hva dere mente gud var, om dere delte den oppfatningen om at gud, er den store ånd og skaper, og er energien(kraften) i oss, og rundt oss i alt.
    Og at gud er rundt oss, i oss, i trærne, naturen, vannet osv osv..

At det er samme energi i cellene våre som i det er i universet :)
    Sånn jeg føler det da :biggrin:  :wub:

og fagerhjul  ;) 
    Men for å se dette må man ta av seg kristenbrillene å se på begreper som gudommelig og spirituell med andre øyne. Jeg finner mye som appelerer i wicca, men jeg fikser ikke en viss type ritualer rett og slett.
    Når du klemmer treet og tenker på gud, vil nok en wicca heks tenke på treet...

Jeg er enig i det, og når jeg da har fått definert meg som troende og ikke dirkte kristen. Siden jeg heller ikke går i kirken eller leser bibelen..
    Selv om det er jo interessant og sette seg litt inn hvordan de tolker ting og da, Sikkert veldig mye forskjellig fra prest til prest  :shyone: ?? . vet ikke.

For når jeg klemme treet, så tenker jeg og lytter til treet jeg og, det er deilig, og legge kinnet eller øret inntil barken og bare lytte. Men så takker jeg og etterpå og tenker da på både treet og gud, den store skaper for at den store ånd har gitt oss det treet, moder jord og muligheten til og lyte til all viten som finnes i et gamelt tre :wub:  :respect:

Spennede er det hvertfall :) Og gir harmoni og balanse.
    Jeg er oppvokst i en trang dal med høye fjell,med blå topper og en elv som raser ned igjenom dalen, og skikkelig grønn fine skoger på begge sider :biggrin:  :wub:
    Føler det er en kraft-plass rett og slett :) 
    Får alltid en ro over meg når jeg kommer ditt..
    Valldal på sunnmøre heter det om dere har hørt om det. Må kjøre igjennom for og kjøre trollstigen.

Takk for mange fine innlegg, gøy og høre hva andre mener om sånt ;)

Lys og varme fra Hans Ove

:wub: :respect:
    GjenopprettetMedlem
    "Fagerhjul":

Etter vår årlige solsnufest begynte min datter å snakke om hvem Jesus var. De hadde hatt om babyen i barnehagen. Jeg har ikke noe forhold til eventyr om engler, jomfrufødsler og vise menn med gaver - hvorfor skal min datter ha det? Hun er 5 år!!

Jag är helt enig med dig, att Jesus har egentlig icke i barnehagen å göra. Jag hade en lignende kontrovers med en lärarinna, när min egen dotter gick i småskolan - de var ofta i kirken och jag tyckte de skulle vara i skolan - men så här med perspektiv (min dotter är vuxen nu) så tog hon ju ingen skada  ;D  Hon har bara fått med sig flera dimensjoner att forholde seg til och det är ju en del av vårt samfunn. Hon blev icke heller kristen... som om det hade vaert det det verste, som kunde hende, hehe
    GjenopprettetMedlem
    "Passopp":

"Fagerhjul":

Hadde du fablet om energier, moder vind og indianerhøvdinger her i landet for en ca 200 år siden - da hadde kirka kommet springende etter deg med stein og bål..

Dette er dessverre uhistorisk vrøvl av verste sort. Den siste heks som ble brent på bål i Norge var Johanne Nielsdatter fra Kvæfjord i Troms, og det skjedde i 1695, altså over hundre år før du påstår at man kunne risikere å havne på bålet. Det var ellers ikke "kirka" som sprang etter heksene, men den verdslige ordensmakt. Du kan lese om dette her:

http://ansatte.uit.no/rha003/hekser.html
    http://no.wikipedia.org/wiki/Heks
    http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene
    http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... g_eur.html
    http://www.skepsis.no/konspirasjonstenk ... d_kvi.html

Jeg har gitt mange flere linker i en rekke innlegg i denne tråden:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,8076

Det er vel jeg som har gitt Osho-bevegelsen inn "så det bare suste", som du skriver. Jeg er også ikke så lite av en kirke- og kristendoms-kritiker, men jeg synes ikke dette forumet trenger å fylles opp med mine synspunkter på det, det ville blitt temmelig mye! Jeg ser heller ikke på kristne generelt som fiender eller farlige folk, og der hvor overtramp skjer, og har skjedd, så blir dette omtalt og kommentert så mange andre steder at det får holde.

P.S. Ut fra din profil ser jeg at du er kvinne, så jeg burde vel ha skrevet "tullegeit" og ikke "tullebukk", hermed er det rettet opp!

Vel Passopp, om heksebrenningen er over, så er ikke heksejakten over ifølge ditt innlegg...
    Du henger ut folk som "tullegeit"  :moreevil:

Så om ikke noen har dine meninger blir de hengt ut av alle kunstens regler...
    Dette er en moderne form for heksejakt....  :razz:
    GjenopprettetMedlem
    "Hans og Monica":

Jo, jeg er enig jeg, men skriver litt dumt av og til  :biggrin:
    Fagerhjul.. jeg er enig..

Kanskje jeg ikke skal kalle meg kristen(kristendom) Begreper er litt vanskelig syns jeg.
    Kaller meg troende jeg  :) ;)
    Er ikke verdensmester i og formelere meg..

Er enig i det med religion. Det er STORT emne og diskutere.
    Men nå fikk jeg det fram litt klarere :lol:

Og det jeg startet tråden med, var jo hva dere mente gud var, om dere delte den oppfatningen om at gud, er den store ånd og skaper, og er energien(kraften) i oss, og rundt oss i alt.
    Og at gud er rundt oss, i oss, i trærne, naturen, vannet osv osv..
    Lys og varme fra Hans Ove
    :wub: :respect:

Ja, jeg vet. Synes også at disse tingene er utrolig vanskelig å sette ord på og beskrive ;D
    Kall deg gjerne troende, og gjerne kristen - jeg har en tendens til å høres svært bombastisk ut i mine innlegg. Men jeg synes du har flotte innlegg og jeg forstår hvor det kommer fra :icon_biggrin:

Smaskesuss :eusa_dance:
    Anonymous
    Tusen hjertelig takk Passopp  :wub:  :respect:
    dette innlegget ditt ga meg en aha opplevelse eller for å vere ærlig det slo beina under meg, for dette skjedde når jeg kom inn døra for å få nattverd, det var en så kraftfuld opplevelse og for å legge til litt humor jeg var selvsagt den eneste som takket høyt og tydelig når jeg fikk nattverden  :icon_redface:  ja sånn er det å være et uvitende barn som bare er, tenker ikke bare handler i nuet  :lol:  klem bast  :wub: 

Fargehjul  ja Mari Boine ja hun har en flott stemme det er på tide med å ta seg en tur i kirken igjend årene går så fort  ;)
    GjenopprettetMedlem
    For en debatt !!!  :biggrin:

I dag begynnte påsken i russland og skal være fram til i morgen. Kirke ,prester og hele pakka for de fleste russere.

Jeg har ikke i det minste peiling på påske feiringer,hverken russlands eller norsk for den slags skyld.

Men i dag tidlig har jeg fått fornemelsen ,at min planlagte rituale healing skal ha noe med påske tider å gjøre.  :o
    Når jeg har satt i gang ritualen med fire personer rund meg som var nysgjærige slektninger for en,eller vil jeg helst kalle dem sjeler som hadde behov for det åndelig,dukket det opp Jesus og som vanlig,med eselen.

Jeg har kjønt med en gang hvorfor han dukket opp,fordi jeg hadde fornemelsen på det i dag tidlig.
    De folka skulle få renselse eller frelse ,ihvertfall det de andre oppsøker i kirken i påske tider.

Jeg har spurt Jesus om han kan gi dem renselse?
    Det skal gjøre du! ,sa han til meg.
    Jeg har gjørt det med glede,selv om jeg bukket og gråt mens jeg sto på alle fire,så ydmyk som jeg var.  :biggrin:

Jeg vet ikke hvorfor de andre opplever ,så mye hallelua og prater så mye om hvor er gud og hvem er gud.
    Jeg snakker med han uten den slags "fyrverkeri  ",men enkelt ,samme som jeg prater med andre ånder eller mennesker selv om jeg står på alle fire.

Vær litt enklere med guden ville jeg tipse dere  :wub:
    Selv om man stor på alle fire med rompa i været,så trenger du ikke å skrikke halellua,hvis dere kjøner hva jeg mener.