Kara-ool Tulusj er hoved sjaman i Tuva.
Han har fortalt meg om sine møter med slekts sjamaner.
Vi hadde en flekketesjaman i vår familie ,jeg har sett ham da jeg var liten. Hans hele ansiktet var full av verkbyler og flekker ,derfor kalte de ham flekketesjaman.
Jeg har sett engang på hvordan han utfører en kamlanie . Han ankommer på kvelden og når den første stjerne vises på himmelen tar han fram sin tromme og begynner å tromme. Alle som er til stedet bukker ned for ham ,han trommer og trommer og trommer helt til folk som er til stede begynner å falle i søvne ,men det er ikke den tilfelle ,at de skal sove ,fordi han også plutselig faller ned på bakken .
Folk våkner med det samme og begynner å lure om flekkete sjaman har besvimt ,men ikke det! De ser og jeg ser,at det kommer skummen ut av munenn hans og deretter slanger som kravler ut av hans halvåpent munn. Slangene sklir nedover og forlater boligen(jurt). De slangene var de onde ånder som han
har drivet vekk. De fordrives vekk gjennom kroppen hans og forsvinner i naturen.
Jeg ser ,at solen i ferd med å stige opp og sjamanen ble båret ut av folket ,der sjamanen begynner å komme til seg selv ,de gir ham te og mat.
Så de virkelig de slanger? ,spurte jeg Kara-ool .
Ja,de har kommet ut på begge sider av munnvinkler.
Jeg tror nå ,at vi alle som har vært der ,vær alle i en slags transe.