Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg vet ikke helt hva jeg spør om egentlig.. Eller om dette er riktig sted å spørre. Men uansett..
Jeg var på alternativmesse i Drammen for noen uker siden. Der fikk jeg vite at jeg har en guide, og at det er meningen jeg skal jobbe med noe innenfor det "alternative". Jeg fikk også den beskjeden at guiden ville at jeg ikke skulle vente. At jeg skulle begynne med kursing med en gang.
Dette synes jeg virker litt vanskelig, for jeg er nemlig 20 år og er ikke ferdig utdannet ennå. Og jeg vet at jeg burde skaffe meg en annen utdanning vet siden av, for jeg vet ikke om jeg kan leve på å jobbe med feks healing. Hele livet mitt har jeg opplevd møter med den andre siden, jeg har blant annet hørt stemmer, sett ting, følt ting. Jeg har vært sanndrømt, visst ting som skulle skje, hørt andres tanker. Er veldig følsom for andres sinnstemninger, og energier. Så det å jobbe og utvikle meg innenfor det alternative virker veldig spennende for meg. Spesielt har jeg et ønske om å bli sjaman (er vel derfor jeg havnet her når jeg søkte etter råd).
Jeg føler meg veldig rådløs, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har søkt på en bachelor-utdanning til høsten, men vet ikke om det er riktige veien å gå for meg. Jeg tror vi har forskjellige veier å gå her i livet, og det virker som om det alternative er veien for meg å gå, men er redd for å gå på veggen økonomisk. :exclaim:
Noen tips, råd, eventuelt egne erfaringer med noe lignende?</t>
GjenopprettetMedlem
<t>slik jeg ser det ut fra det du skriver er du alt under utdanning, om dette føles riktig for deg burde du fortsette din utdannelse, samtidig er det ingenting i veien for å ta kurser samtidig, du er ikke rådløs
bare litt usikker, å det behøver du jo ikke være, for du kommer til å vite svaret i deg selv
veien er din å gå :wub:
klem bast</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Alt til sin tid
Begynne nå med noe du ikke vet hva er?
Jaja, det er jo en mulighet å eksperimenter, men mitt tips er stabilt grunnlag i det man gjør.
For å forstå hva sjamanisme dreier seg om er det lurt å delta på trommesirkler og lignende.
Og så erfare på egen hånd.
Guudd løkk</t>
GjenopprettetMedlem
Hei Linda 89
jeg gikk inn på bachelor utdanelse, intresangt kan jeg spørre hvem av fag/kurs du har valgt
her er det endel intresangt å velge imellom ?
klem bast
GjenopprettetMedlem
Herregud. ^-^
Berre forset å ta utdanningen din,du.
Har
ingen tru på at det på nokon måte
haster med å bli sjaman?
Berre vis det er nokon som vil selje deg ei kostbar kurspakke?
Dessuten er det viktig med ei god utdanning, om du så berre vil spå i beinbitar seinare!
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg tenker på å utdanne meg som sosionom. 3 års utdanning, så det er jo ikke så lenge. Men fikk veldig følelsen av at jeg ikke burde vente. Tror jeg satser på å ta utdanningen, så får jeg se om jeg får tatt noen kurs ved siden av i ny og ne..</t>
GjenopprettetMedlem
Jeg kjenner en som kommer fra en velutdannet familie, som til alles forskrekkelse valgte bort
ordentlig utdanning for å flytte ut i ødemarka og lære seg mer om urfolkshåndverk og sjamanisme. Denne personen har funnet ut at hun har verdi i seg selv uavhengig av hvor innbringende hun kunne blitt for samfunnet, og er ikke redd for å gå på vegger. En sjaman må da kunne opphøre tyngdekraften og levitere.
Hun har lært å meditere på midler og muligheter, og at hun må gjøre det beste ut av dem. Men hva som er det beste er relativt. Hun vet ikke hva hun vil, eller om det i det hele tatt er noe hun egentlig har lyst til. Så hva annet kan hun gjøre enn å fordype seg i altets absurditet. Hvis det er noe hun vil, må det være å komme nærmere naturen og alt levende, og samtidig gjøre seg uavhengig av alt og alle. Skogens dyp og bergets tinder lokker og forfører.
Følelsen av trygghet finner hun ikke tiltrekkende, for hun vet at hun skal dø en dag uansett. Gå tilbake til jorda, hvor alt er i konstant flytende forandring og forvandling og ingenting stagnerer i frykt for den. Et vanlig, fastlåst liv ville kverket denne forbindelsen, og jeg frykter at hun kunne begynt å planlegge forskjellige måter å ta livet av seg selv på. Men alle sjamanfrø er forskjellige, og det er mange veier å gå.
:innocent2:
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg liker tanken på å gjøre det man vil mest og få det til å fungere. Kanskje det går ann å heale/meditere på frykten for økonomisk baksmell....ihvertfall om det er en frykt som gjør deg usikker og uklar i hva du vil.
Og så er det noe annet jeg opplever som rart, og det er at det skal være mer velstand i en ordinær utdannelse enn i en alternativ. Trodde det lå en del potensiale for inntjening på alternative helse. Hadde snåsamannen tatt seg betalt ville han vel ha vært millionær eller noe.</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Sjamaner som også klarer å leve i "denne" verden er sunt.
Og å lære å jobbe med mennesker er en god ting.
Så hvis du velger å kurse deg, så vil all erfaring være nyttig.
Og kurs er ikke det viktigste. Din holdning og følelse i det daglige er det viktigste</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg fikk så lyst å svare deg.
Håper at du har kommet noe vei med valgene dine.
Fullfør det du har begynt på, det er ikke noe dårlig utgangspunkt.
Jeg er i begge "verdnene" jobber i psykriatrien, men driver med mitt
eget på si.
Det går godt ann å holde på med begge deler, jeg tror at det er sunt.
Man får forskjellige vinklinger og horisonten blir utvidet begge veier.
Kos deg framover i livet, og nyt det som kommer.
Klem</t>
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":
Og så er det noe annet jeg opplever som rart, og det er at det skal være mer velstand i en ordinær utdannelse enn i en alternativ.
"Ofela":
Hun er ikke redd for å gå på vegger. En sjaman må da kunne opphøre tyngdekraften og levitere.
Hennes avdøde slektninger sier at alt vil ordne seg. Hun drømmer om merkelige, rare ting og om gråtende mennesker som vil gi henne masse penger. Dagen etter at hun drømte dette fikk hun høre at alt man drømmer den natten kommer til å bli virkelighet (lokal merkedag). Noen dager senere var sametinget først ut, med å bevilge henne 200 000,- for at hun skal fortsette å lære seg samisk håndverk de neste to årene. Dette er en nylig innført prøveordning og hun er prøvekanin, den eneste sådan, og da hennes familie hørte dette ble de plutselig mer imøtekommende. Lærerne hennes sier bla. at hun syr skaller som en femti år gammel kjerring som har sydd skaller hele sitt liv, og selv om hun ikke har gjort det før føler hun at hun har gjort alt før. Så alt skal ordne seg, selv om hun satser litt uvanlig
GjenopprettetMedlem
Når jeg ikke vet hvad jeg skal gjøre, eller velge, og ikke trenger å bestemme akkurat med en gang, så venter jeg til jeg vet.
Etter en tid dukker altid svaret opp inni meg.
Da vet jeg, da er jeg sikker, og da er også all uro borte.
Jeg tror dette er det viktigste,
vent på svaret inni deg, det finns der, men iblant tar det tid å oppdaga det.
Fortsett med det du gjør til du har svaret.
GjenopprettetMedlem
<t>Tusen takk for mange fine svar. Jeg skal ta noen kurs på våren, og skolen begynner ikke før til høsten, så jeg har lang tid å bestemme meg på. Kanskje jeg vet mer hva jeg vil etter jeg har tatt de kursene.</t>