Forum /
tilbake / Innvielser - forskjell på kvinner og menn?
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg husker ikke helt hvor og når i verden dette var, kanskje Nord-Asia et sted, men jeg
har det ihvertfall fra boken "Shamans through time".
Det står om at menn som skulle bli sjamaner fikk de verste fysiske utfordringene
under innvielsen, mens kvinnene fikk den mer i form av drømmer.
Nå er det jo uansett sjamanismen noe annet idag, (hva nå alle likheter og ulikheter er)
men er det store forskjeller på kjønn når det
det kommer til sjamaninnvielser? Noen som vet eller har noen teorier?
GjenopprettetMedlem
Uten medisinkvinnen hadde vi ikke hatt medisinmenn. Medisinmannen får sin kraft fra kvinnen. Slik har det alltid vært. Medisinmannen har samme plass som hunden. Han er bare kvinnens redskap. Det virker kanskje ikke slik lenger, men det er sant.
- Agnes Plystrende Elg
- - - - - - - - - -
Kunne ikke dy meg

Sitatet er hentet fra boka Medisinkvinnen av Lynn V.Andrews
Anonymous

Anonymous

I India må det mannlige ikonet i templet alltid ha en kvinne ved sin side, fordi
bare kvinnelige guder har handlekraft, så de mannlige gudene fungerer ikke uten
de kvinnelige. Men gudinnene kan stå alene.
Anonymous
Dette var uhyre interessant

GjenopprettetMedlem

meget bra

Anonymous
Herlig, masserer hjerterøttene!

Ei fin bok, White Owl. Har lest den for lenge siden, godt å bli minnet om den igjen.

GjenopprettetMedlem
Driver og leser den på nytt igjen nå, jeg. Syns den er fin, og gir noen tankevekkere innimellom.
Men håper ikke at kommentaren tok oppmerksomheten helt bort fra spørsmålet som startet det hele, - forskjeller mellom menn og kvinner ved innvielser, - som jeg ikke vet noe om for å ha det sagt..
Anonymous
Dette er skikkelig kvinnekraft!

Så jeg fikk lyst til å si: ikke spør, jenter. Ta i bruk krafta, og gjør som du lyster. Skap innvielsen selv!

(mangler en flott smilie her)
Anonymous
Da folk hadde disse smertefulle opplevelsene i innvielsen var det fordi de ble hentet av
åndene og ikke hadde noe valg. Men skjer dette også idag på lignende måter som før
eller er alt totalt forandret? Noen som har noen erfaringer med det?
GjenopprettetMedlem
"WhiteOwl":
Uten medisinkvinnen hadde vi ikke hatt medisinmenn. Medisinmannen får sin kraft fra kvinnen. Slik har det alltid vært. Medisinmannen har samme plass som hunden. Han er bare kvinnens redskap. Det virker kanskje ikke slik lenger, men det er sant.
- Agnes Plystrende Elg
- - - - - - - - - -
Kunne ikke dy meg 
Sitatet er hentet fra boka Medisinkvinnen av Lynn V.Andrews
Kunne ikke dy meg jeg heller - et aldri så lite "sidesprang"
Du ser hvordan enhver mann kan dirigere sitt store reservoar av seksualenergi til å hjelpe hans jagen etter velstand. Du forstår hvordan kvinner hjelper menn til å bli vellykkede, og hvordan du skal få fullt utbytte av den gamle sannheten.
Viktig å huske:
To forbausende kjensgjerninger og seksualkraft gir deg ny innsikt i denne store kilden til personlig makt. Seksualkraften kan være kilden til genier like store som Thomas Edison eller Andrew Jackson.
Seksualkraften står bak din begeistring, din skapende fantasi, ditt intense begjær, din utholdenhet og alle andre egenskaper som kan gjøre deg rik og lykkelig.
Du hjelper deg selv til å finne det opphøyde tankenivå som kan gi deg "innskytelser" av uvurderlig verdi. Du kan kommunisere med andre menneskers underbevisste lager av ideer.
Den store hemmeligheten til enhver begavet oppfinner begynner nå å arbeide for deg på to enkle, men forbausende nivåer. Du innser også at selv ikke "fornuften" kan hjelpe deg så mye som du blir hjulpet og veiledet av seksualkraften - som aldri skal nektes sin naturlige uttrykksform - men også brukes på en måte som mange oppdager for sent.
I kildene til enhver vital kraft ligger kildene til uendelig rikdom.
Sitert fra; think and grow rich
GjenopprettetMedlem
Noen må gå igjennom så mange prøvelser; lidelser og smerte, og vokse seg sterkere for hver gang ; innvielse etter innvielse, ja, også i våre dager. Mens andre kan gå igjennom livet som på skinner ….. samtidig som de benekter en hver form for universielle krefter, uten vitenskapelig bevis.
Hvorfor er det sånn, tro ….? Har det med karma å gjøre, eller er det noen som aldri lærer???

( Hadde litt vanskeligheter med å ordlegge meg, kan oppfattes litt tvetydig ..... Håper dere forstår.)
Falt litt bort fra forskjellen mellom kvinner og menn....
Men skål for den forskjellen, kvinner ....

Hva hadde vel verden vært uten disse underfundige, og fantastiske menn!

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Noen må gå igjennom så mange prøvelser; lidelser og smerte, og vokse seg sterkere for hver gang ; innvielse etter innvielse, ja, også i våre dager. Mens andre kan gå igjennom livet som på skinner ….. samtidig som de benekter en hver form for universielle krefter, uten vitenskapelig bevis.
Hvorfor er det sånn, tro ….? Har det med karma å gjøre, eller er det noen som aldri lærer???
( Hadde litt vanskeligheter med å ordlegge meg, kan oppfattes litt tvetydig ..... Håper dere forstår.) 
Falt litt bort fra forskjellen mellom kvinner og menn....
Men skål for den forskjellen, kvinner .... 
Hva hadde vel verden vært uten disse underfundige, og fantastiske menn! 
Mener du da, at innvielser kan også være utfordringer, lidelser og smerte som man kan møte på i hverdagen?
Klem Silva
GjenopprettetMedlem
Symbolsk sett er det kvinnen som føder. Så det kreative eller det åndelige blir kanskje lettere virkeliggjort?
Stridshjelp
Anonymous
Å føde barn er jo en veldig stor fysisk utfordring, og omsorgen for spebarn og barn krever jo utholdenhet såvel som evnen til å sette eget jeg til side osv. - jeg mener med dette at kvinners liv, spesielt i ursamfunn der omtrent alle fikk barn, byr på så mange fysiske prøvelser at innvielsesritualene derfor kunne bruke en annen kanal.
Også fordi, som stridshjelp sier, utfordringene under svangerskap og fødsel er knyttet opp til det hellige.
Da spør jeg meg,om dagens samfunn tilsier en oppmykning av den gamle skilnaden mellom mannlige og kvinnelige ritualer, siden langt ifra alle kvinner føder barn, og siden mannens og kvinnens rolle i samfunnet er mer sammenlignbare.
Som arketyper er allikevel det evig-mannlige og det evig-kvinnelige tilgjengelig for alle mennesker, kanskje kvinners innvielse ofte skjer via kanaler som bruker kraften i det arketypisk kvinnelige.
Det er nå den teorien... alltid gøy å tenke videre.
GjenopprettetMedlem
Jeg mener at det er en del grunnleggende forskjeller på menn og kvinner, men at ikke det ene kjønner er viktigere eller sterkere enn det andre, både magisk sammenheng og ellers i livet.
Anonymous
Så sant. Vi har bare forskjellige egenskaper.
Men jeg synes at det så ofte bli fokus på om den ene er sterkere enn den andre
når forskjeller mellom kjønn blir diskutert.
Jeg synes det er intressant, men man må forholde seg til det på en åpen og leken måte, for man kan ikke si slik er kvinner og slik er menn og ferdig med saken.
Det er vi altfor allsidige til.
GjenopprettetMedlem
At sjamanismen, som jeg kaller arbeidet med naturkraften, har blitt noe annet enn det var før kan jeg ikke forstå. Likevel har vi i dag flere teknikker og kraftsystem å velge mellom, så noe er lettere. Samtidig lever vi i en verden hvor det ikke taes hensyn til naturens krefter og balanse, det gjør det ikke enkelt. Men i fjor fikk jeg en innvielse i en kraft. Jeg har ikke lyst å gå i detaljer, det kan ødelegge for andres innvielser. Selvfølgelig hadde den en annen drakt enn innvielser jeg har lest om.
Innvielsen var velregissert, i en form som gjorde at jeg ikke avslørte den før lenge etterpå. Jeg hadde gjort forarbeid i dagevis, og var fysisk sliten. Og var totalt tom et par timer før ritualet skulle starte. Kroppen skalv, og jeg var sikker på at jeg ikke skulle klare å gjennomføre det jeg skulle. Kombinert med en masse usikkerhet rundt det hele, følte jeg meg ikke noe særlig vel. Ritualet gikk som det skulle, jeg gjorde omtrent det jeg skulle. Etterpå anså jeg det hele for mislykket, og glemte hele greia. Senere tok jeg opp seremonien, og healer den, da finner jeg frøet. Nå vanner jeg det. Lett var det ikke, sånn er det å være mann, herlig.
Anonymous
Intressant. Om det er mer annerledes før enn nå, vet jeg jo heller ikke noe særlig om.
Tenkte vel mer på det med at utgangspunktet er noe annet, at vi lever helt annerledes.
Men når det kommer til selve innvielsen og reisene og det å jobbe med kreftene...hmmm?
Det vet jeg jo ikke.
Jeg kom på at fysisk smerte har jeg jo kjent selv på en reise, og det er vel naturlig det,
for begge parter når det er slik. Lurte liksom på om det var noen forskjell allikevel....
GjenopprettetMedlem
- Du vokser ikke av å ha det lett....

Anonymous
Nei.....

.... Au!

GjenopprettetMedlem
Jeg spør meg selv om jeg som kvinne kan vite om det er andre forskjeller på menn og kvinner enn de fysiske. Men siden fysikken har med psyken og gjøre og omvendt går jeg ut i fra at det er minst en forskjell. Tar man vitenskapelige undersøkelser i betraktning er det også vist til forskjeller mellom kvinner og menn. Våre roller/oppdragelse som hhv. gutt eller jente gjennom oppveksten er også med å forme oss.
Jeg bare spør: Hvem kan svare på om hans eller hennes innvielse eller handlinger i hverdagen er basert på det å være gutt/jente eller mann/kvinne? Nå til dags?? Jeg føler meg ofte som en mann, men jeg jobber med saken. Når jeg ser på verdenssammfunnet gremmer jeg meg ofte over menns styrelse, men kommer kvinner i de samme lederposisjoner, og oppfører seg som menn, blir de enda råere - som en forverret psykisk maktsykdom. Derfor: Kvinner må få lov å være kvinner. Det må være (andre typer ledere) rom og respekt fra samfunnet til kvinner som har husmoryrket som sitt ansvar.
Kan du ramse opp alle de yrkene som inngår i husmoryrket? Skal vi bli volver igjen?
GjenopprettetMedlem

GjenopprettetMedlem
"Inger":

Innhøsting innebærer høstens naturlige overflod!
GjenopprettetMedlem
Kvinner, stå på!