Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei, jeg er en gutt på 14 år :p, jeg ønsker og lære om Sjamanisme og slikt. Jeg har vært her et par ganger og synes dette er et fantastisk opplegg.
jeg lurte på om noen av dere MER, Mmm, hva er ordet? ERFARNE! kunne svare på noen spørsmål.
Trenger du trommer for å bli en sjaman?
Tror du jeg en dag kunne bli en sjaman?
Sjamaner er de nødt til og være perfekte?
Kunne du si noen ting mer definerte om sjamanismen? som, HVA or HVORDAN den oppstod? har hvert menneske et kraftdyr?
Kan jeg erfare litt ting selv om jeg er kun 14 ÅR ? ehh, Vær vennlig og svar
Søker RÅD
Si din menning, du fornermer ikke meg, jeg ØNSKER og høre din menning
Jeg tror også jeg er litt voksen for min alder

i oppførselen.
PS: beklager for stavefeil, men jeg er 14 år, og er ikke så erfart i dette med skrift.
Svar så mye du kan er du snill:p Jeg gleder meg til og lese dine menninger
EDIT: et spørsmål til.. Kan du være Kristen selv om du er med i sjamanismen og tror på ting der fra også ?
GjenopprettetMedlem

Jeg trenger noen til og svare på noen av disse spørsmålene! vær så snill!
Jeg glemte og si at jeg har erfart og vet ( LITT ) om sjamanisme, og har mine menninger, men tror jeg trenger deres kunnskap for å finne disse ( startende ) svarene
Anonymous
Heisan!
Du vil sikkert få flere svar, og jeg vil bare svare litt på noen av spørsmålene.
For å få vite noe om sjamanisme anbefaler jeg deg å lese noen av artikiklene på forsiden her.
Den er en arv fra stammekulturene over hele verden.
For å bli sjaman er det en vei å gå, og jeg vil si at du må nok først utvikles og modnes som menneske.
Men der du er nå kan du selvfølgelig utvikle kontakt med den åndelige verden, med kraftdyr og hjelpere.
Alle har et eller helst flere kraftdyr. Har du noen favorittdyr? Du kan begynne der.
Tromma er et redskap som mange sjamaner bruker til å reise i den andre verdenen, men det fins de som bruker andre metoder. Man kan også bruke tromme til healing, og avslapning.
Om du må være perfekt? Det er et sjarmerende spørsmål. Nei, men det er krevende hvis man virkelig vil gå den veien. Man kan lære om den sjamanistiske veien og forståelsen uten å bli sjaman.Det kan likevel bli en verdifull livsvei. Det gjelder vel mange av oss her på sonen.
Ta en ting om gangen. Vis respekt for alt liv, og øv deg i å lytte og sanse.
Lykke til.
GjenopprettetMedlem
SISTER DRUM, jeg takker og bukker ! tusen takk for din tilbakemelding. Jeg setter virkelig pris på din menning og jeg skal prøve og ta i bruk noen av dine råd, (hehe) alle har jo vært nybegynnere

tusen takk, jeg har ingen andre ord for øyeblikket. Men jeg takker deg så mye, det var til hjelp

skal huske det og som sagt,prøve og ta i bruk. Jeg skal studere dette nærmere om sjamanisme
= Sjamanisme
Sjamanisme er ikke en religion, men en religiøs praksis. Vi finner sjamanisme hos alle naturfolk, skjønt navnet sjamanisme kommer fra Sibir. Samiske noaider og indianske medisinmenn arbeider med det som idag kalles sjamanistiske metoder. Sjamanen har evnen til å endre bevissthetstilstand og søke hjelp på andre virkelighetsnivåer. eller hva sier du?
Anonymous
Jovisst, det du skriver om sjamanisme er helt rett.
Nybegynnere er vi alle en gang, og innenfor dette feltet er også jeg det. Jeg er ikke, og skal heller ikke bli sjaman, men har brukt tromma både for healing og reiser. Å tromme gjør meg glad, og det kan være grunn god nok for å bruke den. Den bringer oss i harmoni med blodets puls og hjertets rytme.
GjenopprettetMedlem
jeg liker hva du skriver

syns det er en veldig fin grunn til og bruke tromme som du sier, har aldri prøvd jeg da, kommer heller ikke til og prøve på lenge

skal bare LÆRE litt nå, og se litt mer og prøve litt mer senere.
Trenger ikke og ta alt i ett smekk eller hva?
sant er det som du sier, jeg er 14 år og er ikke helt moden (hehe)
men får da håpe jeg blir moden en gang da

Anonymous
Takk skal du ha.

Fint at du liker det. Og jeg synes det er fint at du vil ta det skritt for skritt. Det er jo umulig å ta alt i en smekk, fint at du ser det.
Ha det godt, nå går jeg ut.
GjenopprettetMedlem
Hei du! Takker for komplimentet!
Jeg er bare en søkende sjel som kjenner en sterk dragning til sjamanismen og det det står for,
uten å ha noe mål om å bli "sjaman". Veien er målet...
Og tror det samme som Sister Drum, at det tar mange år å utvikle seg til en sjaman.
Her inne på sjamansonen finner du svar på det meste ... Jeg har lært masse her, hver dag...... Lykke til!
GjenopprettetMedlem
okej, takk for hjelpen

jeg tror jeg også går ut, begynner å bli litt sent, får se på TV litt eller ta en tur med vennene mine da

snakkes,
Sjelevenn : ikke no problem, (hehe) og takk, min første dag som medlemm og trenger litt hjelp i enkelte ting:)
takk for at du svarte

skal huske det du sa : VEIEN ER MÅLET
greit, men jeg stikker, skal ut med venner og prate

snx
GjenopprettetMedlem
jaja, har fått mange fine svar

må snart gå igjen

snx herrer og damer, (for den saks skyld som meg: gutter og jenter)
GjenopprettetMedlem
Heisann
Velkommen til oss. Artig å få inn ungdommen også
Svarer punktvis så godt jeg kan på dine spørsmål:
"Searcher":
Trenger du trommer for å bli en sjaman?
Tror du jeg en dag kunne bli en sjaman?
Sjamaner er de nødt til og være perfekte?
Kunne du si noen ting mer definerte om sjamanismen? som, HVA or HVORDAN den oppstod? har hvert menneske et kraftdyr?
Kan jeg erfare litt ting selv om jeg er kun 14 ÅR ? ehh, Vær vennlig og svar 
Søker RÅD 
Si din menning, du fornermer ikke meg, jeg ØNSKER og høre din menning 
Jeg tror også jeg er litt voksen for min alder
i oppførselen.
PS: beklager for stavefeil, men jeg er 14 år, og er ikke så erfart i dette med skrift.
Svar så mye du kan er du snill:p Jeg gleder meg til og lese dine menninger

EDIT: et spørsmål til.. Kan du være Kristen selv om du er med i sjamanismen og tror på ting der fra også ?
Nei, du trenger ikke tromme for å bli sjaman. Sjamanismen finnes på alle kontinenter og på Hawaii og i Sør-Amerika bl.a. bruker de i hovedsak ikke tromme på samme måten som f.eks. du finner hos samenes Noaider og hos Sibirske sjamaner.
Alle kan bli sjamaner hvis de ønsker det.
Ingen er perfekte, selv ikke sjamaner (ohf, jeg kommer til å få høre det av Ailo, nå

)
Om sjamanisme, se her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... &Itemid=42
Om kraftdyr, se her: http://sjaman.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=61
Om man er 14, 40 eller 80 kan man gjøre trommereiser eller ha andre sjamanistiske erfaringer. Og sjamanismen handler ikke bare om teknikkene, det er en livsstil. I hovedsak handler det om å lære naturen rundt seg og inni seg å kjenne og erfare at vi alle er ett.
Ja, du kan fint være kristen og holde på med sjamanisme. Sjamanisme er ikke en religion. Og skulle du som kristen støte på noe innen sjamanismen som du føler blir feil for deg (som f.eks.reinkarnasjon), bare hopper du over den biten

Sånn gjør iallfall jeg det. Plukker litt her og litt der og det jeg ikke er enig i eller føler ikke passer meg, bare glemmer jeg
Som Sister Drum påpeker, er du enda ung og umoden. Jeg tror det viktigeste i din alder er å lære naturen å kjenne. Jeg har selv en datter på 14 og hun elsker å lære om planter, dyr og natur. Og gjennom å skaffe seg kunnskaper om disse, lærer hun utrolig mye, også om oss mennesker
Lykke til

GjenopprettetMedlem
TUSEN TAKK! det var til en UTROLIG hjelp!!!

kjempe fint at du kunne svare så godt!
har ingen andre ord for øyeblikket
men nok en gang! TUSEN HJERTLIG TAKK

kunne ikke svare før nå, jeg la meg i går

GjenopprettetMedlem
FØLER at jeg har funnet svar på ganske mye her

takker!