Idag var jag hos tandläkaren och fick ordnat mina tänder och lagat några fyllningar.
Det gjorde ont och jag kände smärta och jag ville inte ha någon bedövning,
istället tog jag djupa andetag och accepterade smärtan.
Tandläkaren utbrast att en annan person hade flugit högt upp i tandläkarstolen i en
liknande situation. Det fick mig till att fundera kring smärta och hur människor
och samhället ser på smärta.
Varför är människor så rädda för smärta? Varför har det blivit så att den västerländska
kulturen är så präglad av att dämpa och undertrycka all slags av smärta?
Varför kan inte människor få vara totala i sina känslor och upplevelser?
Jag menar inte här att jag ställer mig avig gentemot all slags av smärtlindring,
tycker faktiskt att det är rimligt och befogat i vissa sammanhang, såsom svårt sjuka personer,
som inte har ork och kraft att hantera sin smärta eller svårt olycksdrabbade personer.
Den ena funderingen ledde till den andra... Och funderar på vad är det som gör
att vi människor är olika smärttåliga, det pratas ju ofta om att varje individ
har sin egen “smärttröskel”. Har själen sin egen smärttröskel, och vad är det
som avgör den i så fall? I bla Ailos bok och i andra, så har jag läst att själen
lämnar en om smärtan blir för stor.
Alla människor bär ju runt på smärta och sår i mindre och större omfattning såklart,
annars vore vi ju inte här i mänsklig form, men ändå så finns det en stor ovilja
av att omfamna och acceptera de mörkare delarna av människan.
Men är det inte så, att även den mest upplysta personen har sitt mörker och sår
att bära runt på, såsom sitt ljus? Vad menar ni?
Jag undrar även över begreppet “sårad healer”... är dessa personer mera “såriga” än en vanlig Svensson,
eller kan det vara så att den sårade schamanen / healern är villig till att se och bearbeta sitt mörker och sår?
Från en nicke-nyfiken när det gäller funderingar kring smärta...
MVH Rainbow