Anonymous
"torstein":
det er mange som tror på seg selv.
men vet de hva de tror på... :eusa_liar:
"hvem" er det...
det "selv" som tros så iherdig på...er ingenting. (den klassiske livskrisen...å oppdage det...)
er det ingenting, så er det også alt.
er det alt, så er det også "de andre"
det beste er derfor å la være å tro, i det hele tatt.
.Ja...., og derfor spesifiserte jeg med "stoler på meg selv".
For jeg vet at
også jeg er verdensmester i å føre meg selv bak lyset, altså lyge for meg selv. Så æ tar meg med ei klype salt, sånn sett.
Jeg har ingen tro, men min illuminasjon skriver seg fra en himmelferd, uendelig virkeligere enn alt i denne verden., og som gjør at jeg bokstavelig talt lander som gnostiker, i ordets rette forstand. - Gnosis; kunnskap, viten, fra gml.gresk.
Jeg er veldig klar over at disse evangeliene ikke er kommunikable , ikke engang for meg selv. Symboler som Ankh`en forklarer imidlertid hva som ikke kan sies,.. På samme måte som den brilliante defininsjonen av TID som jeg leste her i går aftes, "- for at ikke alt skal skje samtidig..."

...den er så bra!
Ankh`en reflekterer det som ellers var slik, at ALT måtte sies på en gang.
Og som mystiker er jeg sånn gnostiker som ikke har verken Jesus eller Maria i mitt pantheon, men ikke har problemer med å forstå eller akseptere at andre gnostikere kan anse disses roller som metaforiske.
SEO Crawler
verden er en drøm, og tidvis en heller dårlig en.
alt det som skildres er projeksjoner, speilinger fra våre egne kaotiske sinn.
et viktig trinn på vei mot mer fred i sinnet er å slutte å hisse seg over "de andre"
(prøv det i ethvert familieselskap...en evig oppgave...).
det fins ingen "andre", det er det som går igjen når "absolutt sannhet" skildres i de ulike tradisjoner (inkl islam som mange av de fremste mystikerne har/hadde tilhold i)
alt annet er relativt, midlertidig, foreløpig og - i beste fall - halvsant. og dermed bare egnet for å få magesår, høyt blodtrykk og andre stressrelaterte plager av.
hvis alle sinnene ble komplett stille og fredfulle ville verden første bli svært harmonisk og så - etter
en tid - opphøre å eksistere.
bare den Ene ville da være, men ingen til å erkjenne H*n (og dermed ville i praksis heller ikke denne vært)
Anonymous
"Sjelevenn":
Jeg synes slike uttalelser med personangrep og fordommer ikke hører hjemme her!
Dette kan jo bety hva som helst, og er nokså uklart. Hva med å være litt mer presis?
GjenopprettetMedlem
"susamel":
"torstein":
det er mange som tror på seg selv.
men vet de hva de tror på... :eusa_liar:
"hvem" er det...
det "selv" som tros så iherdig på...er ingenting. (den klassiske livskrisen...å oppdage det...)
er det ingenting, så er det også alt.
er det alt, så er det også "de andre"
det beste er derfor å la være å tro, i det hele tatt.
.Ja...., og derfor spesifiserte jeg med "stoler på meg selv".
For jeg vet at også jeg er verdensmester i å føre meg selv bak lyset, altså lyge for meg selv. Så æ tar meg med ei klype salt, sånn sett.
Jeg har ingen tro, men min illuminasjon skriver seg fra en himmelferd, uendelig virkeligere enn alt i denne verden., og som gjør at jeg bokstavelig talt lander som gnostiker, i ordets rette forstand. - Gnosis; kunnskap, viten, fra gml.gresk.
Jeg er veldig klar over at disse evangeliene ikke er kommunikable , ikke engang for meg selv. Symboler som Ankh`en forklarer imidlertid hva som ikke kan sies,.. På samme måte som den brilliante defininsjonen av TID som jeg leste her i går aftes, "- for at ikke alt skal skje samtidig..."
...den er så bra!
Ankh`en reflekterer det som ellers var slik, at ALT måtte sies på en gang.
Og som mystiker er jeg sånn gnostiker som ikke har verken Jesus eller Maria i mitt pantheon, men ikke har problemer med å forstå eller akseptere at andre gnostikere kan anse disses roller som metaforiske.
jøss susamel, du må virkelig ha studert alt mulig alternativt ingående. så mye kunnskaper som du sitter inne med. men si meg, hvem er så denne Susamel figuren ?
dette er et veldig enkelt spørsmål. uten å prøve å stille meg som en autoritet på noen måte ser jeg helst at du svarer, det er ikke noe morro å bli oversett på et internett forum, og ihvertfall ikke når det er et direkte spørsmål.
er susamel en slags dommer ? guds flammende sverd, som skal slå ned de utroende ? eller er det en figur som... av en eller annen grunn jeg ikke vil nevne offentlig, har en trang til å være vond mot ting som ikke passer inn i susamel`s bilde av seg selv ?
virkelig litt av et system du legger fram. som et tros system nesten.
og til ditt spørsmål til sjelevenn. det finnes en veldig god grunn til at nettop du spurte.
Anonymous
"Eirik Foss":
jøss susamel, du må virkelig ha studert alt mulig alternativt ingående. så mye kunnskaper som du sitter inne med. men si meg, hvem er så denne Susamel figuren ?
dette er et veldig enkelt spørsmål. uten å prøve å stille meg som en autoritet på noen måte ser jeg helst at du svarer, det er ikke noe morro å bli oversett på et internett forum, og ihvertfall ikke når det er et direkte spørsmål.
er susamel en slags dommer ? guds flammende sverd, som skal slå ned de utroende ? eller er det en figur som... av en eller annen grunn jeg ikke vil nevne offentlig, har en trang til å være vond mot ting som ikke passer inn i susamel`s bilde av seg selv ?
virkelig litt av et system du legger fram. som et tros system nesten.
Jeg misliker måten du forsøker å presse meg til å svare på. Jeg liker heller ikke de insinuasjonene som ligger deri. Så har du allikevel fått et svar, og det blir med det.
GjenopprettetMedlem
javell, jeg får vell slå opp susamel på wikipedia eller noe sånt da, er det virkelig så vannskelig å forklare en figurs symbolikk ?
Anonymous
Som den snille og gode Englemoren jeg er, så synes jeg denne tråden begynner å bli veldig usmakelig etter mitt syn.
Og jeg støtter helt og fullt Sjelevenns innlegg
"Sjelevenn":
Jeg synes slike uttalelser med personangrep og fordommer ikke hører hjemme her!
Jeg vil bare ha fred og kjærlighet mellom alle mennesker. Jeg er ikke interessert i å lese fordømmende innlegg her på Sjamansonen.
Nu vell.... Det var noen ord fra ei oppgitt Englemor :innocent2:
GjenopprettetMedlem
kjærlighet oppstår ikke bare av seg selv, det kommer fra hat. alle ting har røtter under jorda. men, jeg vil ikke lure meg selv heller. du har helt rett englemor, jeg beklager. blir bare så revet med.

Anonymous
For så vidt, å bite Jesus og Muhammed og Sai Baba kan muligens klassifiseres som personangrep, hvis det ikke var for at samtlige befinner seg i spøkelsessonen, og å bite dem derfor kun avstedkommer en god munnfull med luft...
Hvorvidt disse figurene overhodet kan klassifiseres som personer, er heller ikke uten videre selvfølgelig. Som personer ville de ha båret andre navn enn de nevnte, disse navnene assosieres til mytologiske eventyrfigurer, og det eliminerer personvernet i den sammenheng. Dessuten, om disse er så hellige som de påstår, kan det ikke skade dem å bite dem?
På den annen side, den innfallsvinkelen om å holde andre s tro, guder og "profeter" hellig, den skulle ha tenkt på da de raserte blant annet disse lokale kulturavene. Jeg har betalt nokså dyrt for kirkens herjinger selv, og gir ikke et rødt øre for verken kirken, troen derinne, eller dens tjenere. Følgelig holder jeg heller ikke Paven for annet enn en høytstående embedsmann, og egentlig arving til ansvaret for kirkens herjinger og overgrep verden rundt.
Jeg tror ikke kirken, verken kan eller bør rehabiliteres, men dør ut av seg selv komplett i løpet av få århundreder, som følge av tiltagende opplysning, i hvert fall i Nordeuropa. men det er klart de leter etter, og finner nye markeder.
Når det gjelder personangrep, i stor skala, så er vel kirken og dens håndtlangere muligens av de alller største synderne i overskuelig historie.
Anonymous
Nå må jeg også involvere meg her. Har holde meg vanskelig tilbake i diskusjonen om astralsex og dine innlegg, susamel.
Men vet du hva du vil her inne i det forumet? Hvilket bidrag vil du gi? Eller hva vil du få fra denne sjeler her inne?
Energien du spre ut passer ikke her inne - for min smaken.
GjenopprettetMedlem
Susamel…vi er ALLE lurt, undertrykt og misshandlet, som folkeslag, sjeler og på individuelt plan. Eneste mulige måte å snu på er å ikke lenger bære med seg energien fra noe av dette. Å dømme noe som helst er å svare med samme mynt…dermed holder man bøtteballetten i gang. Medfølelse og aksept tror jeg smelter hele greia. Eneste måte å bli fri på er å sette seg selv fri….forhåpentligvis kommer andre etter. Jo flere som gjør det jo enklere blir det for andre.
Liten kommentar til tråden generelt….setter man seg selv fri, så tror jeg heller ikke at andres spøkelser får så stor innvirkning på en….de biter ikke på så lett der speilingen av de samme skyggene i oss selv umuliggjøres. Å hvile sterkt i eget senter er også en beskyttelse…
UlveMor

GjenopprettetMedlem
hJELP. hVORDAN KUNNE SPÅRSMÅLET MITT HAVNE SLIK PÅ BÆRTUR???
Synes ikke noe om dette, det er nettopp et bevis på kamp mellom energier, og det er jo dette vi må til livs. Skjerp dere, med all respekt å melde.
Anonymous
"ahw":
Nå må jeg også involvere meg her. Har holde meg vanskelig tilbake i diskusjonen om astralsex og dine innlegg, susamel.
Men vet du hva du vil her inne i det forumet? Hvilket bidrag vil du gi? Eller hva vil du få fra denne sjeler her inne?
Energien du spre ut passer ikke her inne - for min smaken.
Så nå er det ok å leke dommer? Skru på og av etter forgodtbefinnende?
Nå tar jeg ikke den ovenstående posten høytidelig, men hvis det er så at det er i samsvar med forumets intensjoner, ber jeg noen av forumets ansvarlige om å være så snill å konfirmere det ved å bare sende meg et ord om det, så er jeg ute herifra på 5 minutter.
Likeledes om dette forumets intensjon også beskytter kirkens herjinger, da er jeg definitivt på viddene her inne, og ber i såfall om at noen ansvarlige kan bekrefte det. Inntil det anser jeg hva jeg oppfatter som halvkristne holdninger som private, og ikke som forumets policy.
Og til deg som stiller så tendensiøse spørsmål, er svaret; jeg er ikke deg svar skyldig,
Og his jeg ikke kan skrive det jeg skriver i denne posten, ( det får være grenser hvor hvor forsiktig man skal være.... ) så er jeg definitivt på bærtur, her. Som kvart same skulle jeg jo faktisk ha noe å gjøre på viddene, uten å nødvendigvis være på bærtur.
GjenopprettetMedlem
Skriv hva du vil og gi blaffen i de useriøse

Anonymous
"månestråle":
hJELP. hVORDAN KUNNE SPÅRSMÅLET MITT HAVNE SLIK PÅ BÆRTUR???
Synes ikke noe om dette, det er nettopp et bevis på kamp mellom energier, og det er jo dette vi må til livs. Skjerp dere, med all respekt å melde.
Kjære Månestråle
Vær så snill å ikke bekymre deg, vi tar oss inn, alle sammen, vi er da voksne mennesker, og klare vel å legge bånd på våre eventuelt villstyrige følelser , og med litt god vilje føre dem inn i en smul havn igjen ...
Litt styr må vi vel regne med....Og det tåler vi.
Men sant som det sies, vi må kunne motsi hverandre uten å legge vonde følelser eller harde ord i det.
Som eksempel, er man riktig diplomatisk, lar det seg til og med gjøre å kritisere staten Israel uten å forårsake dommedag...

GjenopprettetMedlem
dette minner meg på noe som vi alle kan lære av, spesielt meg.
Ailo hadde et inlegg for en god stund siden her, (prøvde å søke meg frem til det, og fant ingenting, så det er nok ganske gammelt)
uansett, det var veldig mye slik Ego-diskusjon her på den tiden, samtaler hvor folk vil være lærere for at andre skal se hvor kloke de er, ikke for at eleven skal lære. husker absolutt ikke hvordan inlegget lød heller, men det gikk på at vi måtte prøve å holde oss litt i skinnet. om vi hadde snudd det andre kinnet til noen ganger ville dette blitt et mye bedre forum for oss alle, kansje ikke for de som BARE er her for å bolstre sitt store fine Ego (alle flagrer litt med ego noen ganger, det er naturlig. men grensen burde gå et sted også for oss vanlige dødelige.) men de har kansje ikke så mye her inne å gjøre uansett ? jeg har ofte lurt på dette, og det har endt med at jeg har meldt meg ut et par ganger. men kommer altid tilbake igjen.

jeg føler at jeg har skjerpet meg litt nå, og håper de andre her er av samme oppfatning.
kort resume fra Ailo sin post vil kansje lyde: er man av den oppfatning at det er greit å snakke dritt om andre fordi de snakker dritt om deg (et av mange eksempler). så er er man fri til å tenke på den måten. men en sånn tenkemåte har lite å gjøre med dette forumet, og selvom det ikke betyr at folk som tenker sånn ikke er velkomne her, så kan de vell kansje prøve å la vær å spre netopp den tankemåten her inne, det er jo ikke så mange som er interresert i det her uansett.
og, motstykket: hvis man ser noen som egger til diskusjon på denne måten, altså rakker ned på kristendom, eller et eller annet annet, så kan det lønne seg å bare tie. eventuelt ta det opp på privatmeldingsfunksjonen (nytt ord jeg nettop fant på). på denne måten vil det ha blitt gitt klar beskjed om at fiendtlig tankegang ikke er akseptert her, samtidig som at hvis det oppstår så vil ilden slukke av seg selv.
hmmm, ord er vannskelige greier, og jeg tror ikke jeg får plasert dem riktig. prøvde ihvertfall

nå syntes jeg vi alle sammen burde la denne posten få være ifred, den var ment for noe helt annet. hvis noen skulle klart å finne denne gamle Ailo-posten som jeg omtaler, så kansje den burde blitt limt ? eller man kunne laget en ny en.
takk for meg, håper ingen svarer på dette inlegget !
Anonymous
AMEN!

GjenopprettetMedlem
Sitter her å tenker på denne spennende tråden. Det som gjør den spennende er de lysende uenighetene. Susamel har en litt bastant holdning men han sier jo selv at han er en mester i å lure seg selv. For å kunne komme noe sted må en jo ha motstridene synspunkter, det ville da vært kjedelig i lengden uten ? Jeg tror derimot at den eneste som har slagkraft mot hat og elendighet er aksept og kjærlighet og at det derfor faktisk er være feil å dømme ! Det er til tider lett og glemme dette og grunnen er at ingen er perfekte.
Lurer også på om noen kan hjelpe meg videre på tråden jeg startet på sjamanisme og samfunn om rudolf steiner : Utrolig spennende
weeee
GjenopprettetMedlem
Helt enig