Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg er definisjons-nysgjerrig for tida og det jeg lurer på er: Hva er astral reiser, sett med sjamanøyne ( for å formulere meg klønete) ?Jeg har lest litt om trommereiser her inne, men har fått den forståelsen at det er noe annet....mer innnover, mens astral reiser er "utover". Oisann dette var vanskelig å forklare. Det skinner sikkert av ordene mine at jeg ikke har mye kunnskap om emne. Og at jeg liker å få satt ting i system. Men, noen? Kan godt henvise meg videre til andre tråder om det er tatt opp før...
Anonymous
Astralreise, er når du forlater kroppen og foretar en reise. Dette kan skje under en meditasjon eller en trommereise. Det kan også forekomme mens du sover, er i drømmemodus...det skjer faktisk ganske ofte.
Nå har jeg forklart dette ganske enkelt...er nok flere her inne som har en mer detaljert forklaring.
Hvis du søker på astralreiser på nettet, får du også en del forklaringer på dette.
Det er også tatt opp her inne på sonen hvis du ser etter.
GjenopprettetMedlem
Som Kira sier en utenomkroppen reise

GjenopprettetMedlem
For meg er astralreise at kroppen slipper litt av sitt energifelt. Det som kjennetegner astralreisen er et knepp i det en smetter ut av et chakra. Astralreisen foregår i det jeg kaller for mellomverden, i denne verdenen. Et eksempel kan være å reise fra sofaen til kjøkkenet for å se på klokka. Jeg hadde prøvd astralreise lenge før jeg ble kjent med sjamanistiske teknikker, og tror ikke det akkurat er noen fordel.
GjenopprettetMedlem
Takk takk folkens, for svar.
Craftwolf: Hvorfor mener du at det ikke er noen fordel?
GjenopprettetMedlem
Det er flere typer trance, noen har meditativ vei inn, noen har sjamanistisk vei inn. Har en først lært å sette seg i meditativ trance kan det være vanskeligere å finne den sjamanistiske.
På di kollektive trommereisene jeg har vært, har vært energireiser. Sjamanen har med seg energiene som trengs for reisen, og folket ligger på ryggen og mottar energiene og danner seg bilder i hodet. Og alle opplever omtrent det samme. På sånne kollektive trommereiser reiser mener jeg en går innover om en skal være med. Er ens egen energi langt vekk får en ikke med det sjamanen tenker å formidle.
Sjamanistiske reiser foregår alltid med en hjelpekraft. Det kan være totemdyr, kraftdyr, en erfaren hjelper, redskaper. Den meditative astralreisen forgår ved hjelp av egen vilje og styring.
GjenopprettetMedlem
Hm...ja, det gir mening. Hjertelig takk for svar

Anonymous
Craftwolf, du skriver at den meditative astralreisen foregår ved hjelp av egen vilje og styring.
Jeg har hørt og lest om at man på en slik reise, har med seg veiledere og hjelpere og at de passer på at alt går greit for seg. Du skal aldri behøve å være engstelig for noe, for de er der og leder og styrer deg slik at du kommer trygt igjennom...begge veier.
Slik jeg da forstår det, er at man går inn i det ved hjelp av egen vilje og styring, men at veiledere og/eller hjelpere kan overta styringen hvis du selv mister kontrollen...eller?
Kan man miste kontrollen...og hva kan eventuellt skje da?
Her ble et spørsmål plutselig til flere, men dette er jo et utrolig interessant tema.
GjenopprettetMedlem
Kira, nå vet jeg ikke om du skiller mellom meditativ astralreise og en sjamanistisk sjelereise. For meg er det to forskjellige teknikker. Den sjamanistiske reisen er basert på hjelp fra kraftdyr og hjelpere, men den meditative reisen ikke har fokus på hjelpekraft.
Nå spørs det om hva som er formålet med reisen, en sjaman kan gjøre en reise for andre for å ordne opp i noe på den andre siden, noen ganger kan en møte krefter som ikke er behagelige å treffe på. Jeg har aldri hørt at noen har sakt at sjamanisme og sjelereiser her helt sikkert å drive med. Det oppstår alltid en liten risiko etter å hørt kneppet og den del av ens kraft har forlatt kroppen.
GjenopprettetMedlem
Dette har jeg vertfall ingen erfaring med, men jeg kan jo si hva jeg mener om saken da
Om det er sjamanistisk astralreise, eller mediativ astralreise.....jeg tror at vi uansett har med oss veiliedere, hjelpere. For det er en tøff reise. Sjelen skal faktisk ut a kroppen, om jeg ikke tar feil? Sjelen skal ut å reise uten kroppen?
Vel, jeg tror jeg har opplevd en astralreise. Jeg har skrevet den her inne før........
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=2758.0
I ettertid lurer jeg på om dette var en astralreise? Jeg bråvåknet før sjelen var kommet tilbake, å at derfor kjente jeg det slik?
Kan noen ganger merke det om nettene også, men ikke i like sterk grad som dette.
Noen formeninger om det?
GjenopprettetMedlem

GjenopprettetMedlem
Jeg leste det du linket til, Silva. Det var noe anderledes fra min erfaring, som ikke er så voldsom på langt nær. Min opplevelse er følelsen av å snurre rundt og rundt og så forsvinne ned "sluket". Omtrent som vannet i et badekar. Heh. Så er jeg plutselig utenfor kroppen og jeg føler at jeg kan bevege meg bortover ved hjelp av viljen. Men jeg kommer aldri lenger enn til veggen...Plutselig våkner jeg og skjønner jeg har sovna

GjenopprettetMedlem

GjenopprettetMedlem
Hehe....nettopp nettopp