SEO Crawler
tja, lete...
sikkert det. og samtidig ikke.
vinen finnes her og nå, bare å åpne for nåden
å lete, ikke stagnere, er et must.
likeså å avslutte søket, og gi seg over til "det som er"
akkurat nå er det teori. men jeg vet det er rett.
å lete er å si at "andre" har det, og ikke en selv. det er en stor feil. like stor som det motsatte. ("vi" har det, ingen andre..)
hvis det man "leter" etter er overalt og ingensteds, tilhører ingen og alle...
kan man godt lete, men man trenger igrunn ikke.

GjenopprettetMedlem
"David":
"dimi":
Hvor blir det av det frie valget til de som får kallet?For dem må de enten bli sjaman eller de havner på lukket avdeling eller det går utover ett eller flere familiemedlemmer.
Det er nok ikke så svart hvitt for alle som får det kallet dersånn. Men det er klart at det finnes mennesker i psykiatriske institusjoner, som ikke har taklet den kraften eller påvirkningen av åndeverdenen har gitt dem og de har fornektet det på en måte og pga den ekstreme indoktrineringen i samfunnet om at vi kommer fra INTET og er INGENTING. Og vil dø igjen til INGENTING. At vi ikke er verdt noenting. Og at alt som har med det åndelige er tull og svada via den generelle vitenskapen. Den enorme indoktrineringen i samfunnet om dette med at vi er NOBODY skaper endel sykdommer og problemer for mange mennesker som ikke forstår det de erfarer, fordi de har lært at slike erfaringer ikke skal være reelle eller hva det skal være. Men heldigvis klarer noen individuelt å komme seg ut av hverdagshypnose-sumpen og se bak i kulissene...HEY, VI ER NOE LIKEVEL....
Det er noe bak kulissene der sånn - vi er medskapere - vi ER Universet! BAM..BAM...BAM...BAM....BAM...

Jeg har en følelse at du ikke forstår meg helt.Det er lite å gjøre med hvilket system eller kultur man kommer fra.Hvor er det frie valget for de som får kallet?Fordi de blir tvunget av åndene til å føre videre kunnskapen.Den som får kallet spør kanskje:hvorfor må JEG føre videre den kunnskapen eller viten?
Dette handler om en flere tusen år gammel måte å føre kunnskapen videre på.Jeg vet ikke hva jeg skal si mer...

Anonymous
Lete,søke,tune inn.....hm..jeg tror jeg liker best ordet å tune seg innpå ekstasens vin er vel kanskje det mest konstruktive for min del. Så det er viktig med konstruktive ord ja!

Å tune seg inn betyr blant annet å hengi seg som du sier til det fulle og det under guiding av tromming,plantelærer,vanlig sjamanlærer eller seg selv alene.
Anonymous
Jeg har en følelse at du ikke forstår meg helt.Det er lite å gjøre med hvilket system eller kultur man kommer fra.Hvor er det frie valget for de som får kallet?Fordi de blir tvunget av åndene til å føre videre kunnskapen.Den som får kallet spør kanskje:hvorfor må JEG føre videre den kunnskapen eller viten?
Dette handler om en flere tusen år gammel måte å føre kunnskapen videre på.Jeg vet ikke hva jeg skal si mer... 
Ok,nå ser det ut til at vi tuner inn på riktig frekvens her
Vi lager en slags kontrakt med oss selv før vi er født og det innebærer jo fri vilje det. Så det er fri vilje i dette også. En må se det på pre-inkarnasjonsstadiet. Den som skal følge et kall videre har på en måte laget en kontrakt til seg selv som han/hun skal bære videre arven. Så om en velger å gå imot det så går en mot det en har i sin åndelige kontrakt på forhånd. Det er noe jeg tenker på rundt det du snakker om.
Det kan hende at hun/han har fått dette kallet underveis i sitt liv - men det er likevel et valg en tar selv da. Så jeg har ikke problemer med å se det egentlig at det er fri vilje her også. Men hva konsekvensene blir om man ikke velger den veien man har i sin kontrakt eller får opp underveis blir sikkert også veldig individuelt å erfare. Fordi det vi er ment å erfare vil hele tiden jobbe i den retningen og om noen går imot den så vil det helt sikkert inntreffe sykdommer eller andre lidelser som gjør at hun/han kommer tilbake på den veien etterhvert, som jeg ser det. Sykdommer og lidelser i seg selv er en gave til seg selv til å åpne opp eller bli tunet inn tilbake til det utgangspunktet en hadde.
GjenopprettetMedlem
"ædni":
Kan du forklare litt mere om dette, Dimi? Høres ut som du sitter med en eller annen erfaring i dette tilfelle.
Jeg har ingen erfaring.Men jeg lurer noen ganger på om vi virkelig innser hva det å bli sjaman innebærer.Og med det mener jeg det som etter min mening er en konkret sjaman, ikke en sjamanlignende lære med rot i sjamanismen.

Anonymous
Om en jobber mot seg selv,sine innerste drømmer eller ønsker og evt kontrakten en har laget i pre-inkarnasjonsstadiet så vil en på en måte "lide" for det på en eller annen måte. Det er naturlig. Så hvorfor gå imot noe en i utgangspunktet ønsker eller har designet før dette livet? Det er som om egoet ønsker status quo - at vi ikke utvikler oss. Hva er det som stopper oss?
Anonymous
"dimi":
"ædni":
Kan du forklare litt mere om dette, Dimi? Høres ut som du sitter med en eller annen erfaring i dette tilfelle.
Jeg har ingen erfaring.Men jeg lurer noen ganger på om vi virkelig innser hva det å bli sjaman innebærer.Og med det mener jeg det som etter min mening er en konkret sjaman, ikke en sjamanlignende lære med rot i sjamanismen. 
Hvorfor være så opphengt i en tittel?Istedenfor å sjamanisere - jobbe med sjamanisme og sånt?Actions speaks louder than words. Inkludert titler.

Handling,holdning og intensjoner som teller - ikke titler som "andre" kan ha laget for den personen som jeg ser det. Men innerst inne vet den personen om han/hun er sjaman - noen andre kan merke det eller at hun/han er en sjamanspire på en måte. Men en trenger ikke å være så opphengt i tittelen, men heller jobbe med prosesser. Handling..handling..action..action. Skape..skape..erfare..erfare...leke..leke...danse..danse...
Anonymous
"Liljee":
På forsiden skriver Ailo en artikkel, Hvem er sjaman?. Han skriver:
Jeg leker i blant med tanken om å sette noen kriterier ned på papiret, som en manual eller en sjekkeliste for hva man burde ha gått gjennom av erfaringer og transformasjoner, og hvilke ferdigheter man burde mestre, før man går ut og tilbyr sjamanhealing eller opplæring.
Dette synes jeg er interessant. Hva er dine kriterier?
Men en må jo følge tråden her og jeg setter ingen kriterier egentlig til noen angående å være en sjaman. Jeg bare VET at hun/han er en sjaman eller er på vei til å bli det på en måte. Det er noe i meg som sier at han/hun er sjaman fordi jeg har slik og slik erfaring med han/hun som gjør at jeg er sikker på det. Det blir vanskelig å sette opp kriterier for noe en får opp angående noe som er intuitivt. Å sette kriterer og krav kan lett misforstås og sånt. Mange tolker forskjellig, men noen er flinkere til å skjelne mellom ekte sjamaner og dem som ikke er det enda(som tror at de er det eller overvurderer sine egenskaper osv). Så det blir vanskelig å lage en manual for noe slikt etter min mening.
GjenopprettetMedlem
[quote Men en trenger ikke å være så opphengt i tittelen, men heller jobbe med prosesser.
[/quote]
Essensielt ....
kariw
GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke hva jeg skal si til deg.Jeg går i skogen istedet og spør åndene der.Det var hyggelig å prate med deg.Ha en fin dag.

Anonymous
"dimi":
Jeg vet ikke hva jeg skal si til deg.Jeg går i skogen istedet og spør åndene der.Det var hyggelig å prate med deg.Ha en fin dag. 
Ha en fin dag ja og hils åndene i skogen fra oss alle her på Sjamansonen!Og håper du får de svarene du leter etter

GjenopprettetMedlem
Hvis man ser på det å være en sjaman som en tilstand, og ikke som en tittel, kan vi kanskje ane hva som ligger i betydningen av ordet sjaman. Det er mange folk rundt om i verden som praktiserer det som kan puttes i samlesekken sjamanisme. Men de aller fleste av disse folkene kaller ikke seg selv sjamaner. I Altai heter det forøvrig Kam, ikke sjaman (valgte dette eksemplet da jeg nettopp har lest Olga Kharitidis utmerkede bok "Inn i sirkelen" ). Så kan vi gå til Altai og se på: hva innebære det å være en Kam. Det er ikke sikkert at det vi finner stemmer overens med det bildet vi her på berget har dannet oss av hva en sjaman er.
Jeg liker å utforske. Jo mere jeg kan lære om de forskjellige tradisjonene, jo bedre kan jeg forstå både ulikheter og likheter. Det er en grunn til at Kamene havner i samlesekken sjamanisme, men som begrep duger det ikke når en skal forklare HVA en Kam er. Eller hva som er veien til å bli en Kam.
Det finnes de som praktiserer den "moderne" sjamanismen og det finnes de som er tro mot den tradisjonelle praksisen fra sin kultur. Ofte kan de to komme på kollisjonskurs. Og når man diskuterer kan ofte mangel på kunnskap og forståelse, den ene eller den andre veien, skape krøll i kommunikasjonen. Derfor er det deilig at vi har debattsonen, der vi kan utveksle erfaringer og meninger, også på tvers av tradisjoner og kulturelle forskjeller
Sånn jeg erfarer det, er det også viktig, ikke bare å lese om de forskjellige tradisjonene, men også å praktisere deler av den, for å kunne oppnå den rette forståelsen for hva det dreier seg om. Det er noe både de som er kallet og de som ikke er kallet kan gjøre nettopp for å berike seg selv og sine omgivelser (les=sjamansonen

)
GjenopprettetMedlem
Kanskje en for å bli en "verdenssjaman" av i dag må praktisere
hele spekteret av sjamantradisjoner??
Vi her inne er jo så multikulturelle og noen såpass multietniske at det kan gå alldeles over styr vis vi skal heale et problem kun på fks.Altai-måten?
Kan en si at sjamanen helst bør ligne sine egne klienter for å få en best mulig effekt?
Eller kanskje helt motsatt?
Tror at mange,vis de skal gå til en sjaman for å få ryddet opp i syskrinet sitt,ville blitt skuffa om han hadde t-skjorte fra Felleskjøpet og ellers en bærbar PC med trommemusikk.
Opprinnlig ville jeg hatt noe "autentisk" eller i det minste noen som setter en støkk i meg med sin autoritet.
Setter det på spissen på mitt vis,men er det ikke slik da??
Anonymous
"Inger Lise":
Hvis man ser på det å være en sjaman som en tilstand, og ikke som en tittel, kan vi kanskje ane hva som ligger i betydningen av ordet sjaman. Det er mange folk rundt om i verden som praktiserer det som kan puttes i samlesekken sjamanisme. Men de aller fleste av disse folkene kaller ikke seg selv sjamaner.Det finnes de som praktiserer den "moderne" sjamanismen og det finnes de som er tro mot den tradisjonelle praksisen fra sin kultur. Ofte kan de to komme på kollisjonskurs. Og når man diskuterer kan ofte mangel på kunnskap og forståelse, den ene eller den andre veien, skape krøll i kommunikasjonen. Derfor er det deilig at vi har debattsonen, der vi kan utveksle erfaringer og meninger, også på tvers av tradisjoner og kulturelle forskjeller 
Sånn jeg erfarer det, er det også viktig, ikke bare å lese om de forskjellige tradisjonene, men også å praktisere deler av den, for å kunne oppnå den rette forståelsen for hva det dreier seg om. Det er noe både de som er kallet og de som ikke er kallet kan gjøre nettopp for å berike seg selv og sine omgivelser (les=sjamansonen
)
Ja, dette med tilstand istedenfor tittel er veldig konstruktivt sagt.Og for å oppnå den tilstanden så kreves det helt klart visse erfaringer og prosesser en må igjennom.
Å lese om sjamanisme uten å ha noe erfaringer med det vs det å erfare sjamanisme eller få smakebiter av det er etter min erfaring og mening - 2 svært vidt forskjellige verdener. Det er så store forskjeller. En kan jo ikke si noe for gitt før en erfarer noe. Det å lese kan være inspirerende nok det, men en er ikke med interaktivt og blir en passiv tilskuer. Det er mye morsommere å være en aktiv deltaker enn passiv tilskuer. Og en forstår bedre helt klart om man er en aktiv deltaker enn å være på sidelinjen og observere.
Anonymous
"Final Tribe":
Kanskje en for å bli en "verdenssjaman" av i dag må praktisere hele spekteret av sjamantradisjoner??
Vi her inne er jo så multikulturelle og noen såpass multietniske at det kan gå alldeles over styr vis vi skal heale et problem kun på fks.Altai-måten?
Kan en si at sjamanen helst bør ligne sine egne klienter for å få en best mulig effekt?
Eller kanskje helt motsatt?
Tror at mange,vis de skal gå til en sjaman for å få ryddet opp i syskrinet sitt,ville blitt skuffa om han hadde t-skjorte fra Felleskjøpet og ellers en bærbar PC med trommemusikk.
Opprinnlig ville jeg hatt noe "autentisk" eller i det minste noen som setter en støkk i meg med sin autoritet.
Setter det på spissen på mitt vis,men er det ikke slik da??

t-skjorte fra fellesskjøpet...jaja...da er han sikkert bonde på si da vettu

Jeg er ikke så opptatt av hvordan personen ser ut eller ikke som driver på med seremonier eller andre sjamanarbeid. Luis Eduardo Luna f.eks kaller seg ikke for sjaman, men måten han driver på med aya-seremoniene sine er jo sjamanarbeid på et høyt plan. Og han er kledd som oss alle. Så det er hvordan han er og hvordan han jobber som jeg er opptatt av - og inneha en viss troverdighet og autoritet er viktig ja. Men om han har pc med mye musikk inkl tromming eller ha fellesskjøp-t-skjorte. Det gjør ikke noe for min del.
Han er også skeptisk til sjamanisme som sådan fordi han vet om endel krigføring i sjamanistisk betydning - mellom forskjellige sjamaner i Sør-Amerika og det er synd at det er vanlig med negativ ganding steder i Amazonas. Svart magi kan man bruke det som. Jeg er en stor tilhenger av samarbeid med mennesker verden over som driver på med sjamanistisk praksis på en eller annen måte. Eller er med i seremonier osv. Istedenfor å bruke svart magi for å skape splid,konflikt osv osv. Lite konstruktivt.
Men du er inne på dette med å studere sjamanisme som en helhet - verdensarv. Og det er jeg en stor tilhenger av. Og for min del så er jeg veldig svak for samisk sjamanisme,Nord-Amerikansk,Mellom- og Sør-Amerikansk sjamanisme. Plantesjamanisme er jo en sterk del av hele Amerikanske sjamanismen. Tromming blir mest brukt i samisk sjamanisme og Nord-amerikansk sjamanisme. Planter som verktøy i Sør-Amerika står veldig sterkt der sånn. Så det er naturlig for meg at plantesjamanismen blant annet er noe som fasinerer meg og som jeg vil erfare og utforske mer av i årene som kommer.
GjenopprettetMedlem
Hele denne debatten fører bare til mindre forståelse på hva en sjaman er.Skulle sjamaner lese denne debatten nå ville de fått en god latter.Kanskje de ville si: gå og gjør ditt beste,gå og praktiser, så kanskje du blir næret med forståelse.Kan hende sjamaner stiller seg på sidelinjen og kan observere de tingene som følelser,tanker,svakheter og styrker.De trenger ikke å være aktive i de ovennevnte ting.Sjamanen er på en måte død for egoet, eller egoet er død for sjamanen.Sjamanen kan velge å delta, gå ut og inn når det passer ham.For å forklare det litt nærmere, sjamanen velger når han kan bli sint,når han kan le,når han kan elske, når han kan tenke, når han kan synes synd på seg selv, når han kan handle, jeg tror de kalles mestere.Sjamaner har ikke det lineære sinn.Men de kan velge å ha det lineære sinn og.Det er vanskelig å forklare.Kanskje det er en jobb for filosofer.Man skal bare gå og gjøre sitt beste og erfare.Hva vet jeg.Jeg er ikke sjaman.
Ønsker at dere alle har en fin kveld

Anonymous
"dimi":
Hele denne debatten fører bare til mindre forståelse på hva en sjaman er.Skulle sjamaner lese denne debatten nå ville de fått en god latter.
Jeg er uenig,fordi i mitt Univers - i mitt perspektiv så forstår jeg mer at det ikke handler om en tittel, men om tilstander og prosesser en må gå igjennom for å bli sjaman om du skjønner hva jeg mener. Mulig at språket vårt er med å begrenser hva vi egentlig mener. Men denne debatten har for meg vært fruktbar. Men en har jo forskjellig perspektiv på sjamanisme og ingen er 100 % enig i hva det innebærer og hva en sjaman er. Så vi kan jo prøve å finne likheter og sånt da.

Anonymous
ja dette er en debatt som æ flir av iallefall. som æ skrev tidligere e det hva du gjør å tror e rett m det du gjør å har ærlige hensikter med det du gjør, så kan du lese å lære teknikker av andre hvis du føler for det,
spørs hvor langt du vil.
men husk det er sterke krefter en jobber med, så vær varsom med det du gjør så ikke den person som du behandler bli dårligere.
har dere noe dere lurer på send en pers med te mæ

Anonymous
Slik jeg har oppfattet og forstått sjamanisme må en først begynne med seg selv og forstå,sanse, se og føle sine egne opplevelser og forståelser av prosessene en går gjennom.
En kan lese til øyet blir stort og vått, en kan gå på kurs til en blir arm og fattig.
Men jukser en og hopper over det grunnleggende gå i seg selv, tørre og oppleve stillheten,ensomheten,og alle smertene, får en en enorm indre trygghet og ro.
For meg blir det feil at er det noe jeg lurer på så er det enten og slå opp i ei bok, gå på kurs eller bruke urter så får man svar og en høyere forståelse av universet. Vi har alle svarene i oss, og de kommer etterhvert som en åpner opp og utvikler vår indre styrke.
Alle barn må krype før de kan gå. og ingen barn tar sitt første skritt før det er modent for det.
Som Ailo har presisert gang på gang, naturen er vår beste og viktigste læremester.
Anonymous
Oakman:
ska legg ut linker om sjamaner og beretninger fra noen som har vært læregutter senere.
låner bare n maskin er bortreist for tiden.
Det blir spennende å lese disse beretningene!Når kommer de?

Anonymous
linkene ligger allerede ute david.
under generelt tror jeg
GjenopprettetMedlem
Jeg er dårlig til å referere,men har i senere tid sett en artikkel inne på internettnett(må gå,men kan lenke den etter helgen),der noen mener at en "ekte "sjaman er en som utfører 3 ting:
1. psykopomp-arbeid
2.en som preserverer/klargjør legemet til den døde før den store reisen/overgangen.
3.en som opprettholder mytene,(evt. skaper dem.)
Noen som har tanker om dette?
Healing står her
ikke som en av de tre nødvendige egenskapene,bare så det er sagt.
Hva tenkes det her på Sjamansonen om dette??
Det er jo ingen facit for meg på noen måte,men hva legger dere mest vekt på selv?

GjenopprettetMedlem
Har hørt at i noen amerikanske indianerstammer foregikk det slik at du klatret opp på en bestemt klippe, og kastet deg utfor.
Hvis du overlevde kunne du bli sjaman.
Au..
GjenopprettetMedlem
Har noen lest boken om indianeren Bear heart ("Vinden er min mor") ?
Har jo aldri sett et sånt menneske i virkelighetens verden da, men der har du pokker til sjaman.
Jeg fant spesielt kommentarene hans om "trollmenn" interessante.. Det lyste opp noen digre lyspærer her kan du godt si.
GjenopprettetMedlem
"Ajax":
Har noen lest boken om indianeren Bear heart ("Vinden er min mor") ?
Har lest den ja, og kommer til å lese den på nytt. Den boka fikk igang noen sunne tankeprosesser hos meg, fikk meg til å reflektere mer over hva jeg sier og hvordan jeg tenker. Kan virkelig anbefales!
Varme tanker fra Laila