Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei
Jeg jobber for tiden med en oppgave som omhandler forskjellige folkegrupper i de arktiske landene.
Jeg er pÄ jakt etter synspunkter pÄ hvilken rolle sjamanen har i dagens samfunn. Hvilken betydning har den "tradisjonelle" sjamanismen idag, for folkegrupper som har levd med denne tradisjonen i flere hundre Är?

Takker for alle innspill

Vennlig hilsen

Tom
AdsBot [Google]
Jeg er ingen ekspert og har ingen statestikker, men kan kun snakke ut fra egen erfaring.
I det norske samfunn har Ändeligheten blitt mer og mer borte pÄ bekostning av materialismen.
Det religiĂžse, med statskirken i spissen, har mistet sin posisjon med all sin redselspropaganda
ved skyld og skam - og helvete.

NÄr Ändeligheten ikke lenger er tilstede, skaper det ubalanse i mennesket.
Her kommer sjamanismen inn igjen som en brobygger for mange av oss. Slik jeg ser det,
handler sjamanismen bl.a om Ä gjenopprette denne Ändeligheten - i seg selv.
Bare du er ansvarlig for dine handlinger.
Anonymous
Er enig i at sjamanismen (og andre Ändelige retninger) blir en brobygger. Jeg har alltid vÀrt Ändelig sökende og för jeg ble mer sikker pÄ tingene, var jeg ganske forvirret og usikker. Derfor ble jeg veldig glad da jeg oppdaget at finnes sjamaner i dagens samfunn. For jeg kunne finne tekster som jeg kunne relatere til det jeg selv oppplevde og fikk et tydeligere av hvor jeg er. Det jeg har lÀrt mest av er selvfölgelig Ä gÄ i meg selv.
SÄ har jeg oppdaget at individualismen vi tror pÄ ofte er en stor lögn. Hva er det som gjör at vi oppfatter oss selv pÄ den og den mÄten? Og hva identifiserer vi oss med?
NÄr Ändeligheten er borte, vet ikke lenger hvem vi er. NÄr vi glemmer at vi er Änd, har vi oversett en essensiell del av oss selv. Ved Ä reise innover i meg selv, fant jeg en kunnskap om meg selv og en tillitt som er urokkelig. Ingen kan lure meg nÄ!  :w00t: Hehe  >:(
GjenopprettetMedlem
Sjamanen blir i stÞrre grad brukt i dag.I england fÄr pasienter tilkalle den de vil for Ä hjelpe,alternativt er akseptert.Det er noe pÄ gang pÄ unn i tromsÞ :wub: