Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Final Tribe spør om jeg, eller andre, kan si noe mer om strupesang. Jeg kan fortelle om mitt første møte med denne spesielle sangformen.

Det var i fjor, på alt.-messa i Oslo. Der hadde Nicolay Oorzhak konserter, og jeg var på to av de. Det var heelt rått. Første sangen tok tak i meg og dro meg avsted på en tur jeg aldri kommer til å glemme! Og det er nok flere enn meg som kjenner det lugger i energiene når Oorzhak setter i gang.

Nå er Nicolay Oorzhak en av meget få, det jeg vet, som bruker strupesang både som underholdning og til healing. Bevisst altså. For all lyd virker inn på oss og gjør noe med energiene våre. Og vibrasjonene fra strupesang er jo helt spesielle.

Her er linker der det står litt om strupesang:

http://www.busker-kibbutznik.org/khoome ... tsfaq.html

http://www.fotuva.org/music/index.html
GjenopprettetMedlem
Strupe sang bare en måte å kanalisere energi og utvide bevisstighet for eksempel i healing. Selv Nikolai Oorzhak sier at for å fly av sted under hans sang må man stå på beina og bevege alle leddene. Sitte -observere,bevege-delta. ;)
GjenopprettetMedlem
Strupesang høres ut som en hes, svært dyp basstone. Den synges ofte rytmisk kombinert med pustelyder. Det merkelige er at samtidig som det er en ovveraskende dyp tone, inneholder den også overtoner.
Det er ofte strupesang på Riddu Riddu. Ofte synges det ved siden av ulike strengeinstrumenter. Eller man synger mot hverandre to og to uten akkompagnement.

Det er en spesiell teknikk man må lære seg for å klare å synge på denne måten. Man skal være fullstendig avslappa i halsen og strupen, og ha riktig sangteknikk i magen for å få det til. Lyden inneholder sterke vibrasjoner, så det oppleves som lyden går gjennom kroppen på tilhøreren. og sangeren selv. Det virker derfor rensende og healende.
Folk som synger strupesang kommer gjerne inn i en meditativ tilstand selv

Mvh stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Takk til alle for tipsene. :) Skal lese mer om dette når jeg er ferdig på jobben.

Strupesang ligner da litt på joik? noen fellesnevnere?

Dimi,det funket som f...å stirre inn i flammene (som danset)i lavvoen på messa i Oslo i november nå.
GjenopprettetMedlem
Dimi,det funket som f...å stirre inn i flammene (som danset)i lavvoen på messa i Oslo i november nå.
[/
quote]

Vil du fortelle?
GjenopprettetMedlem
Jeg hørte han strupesangeren på p3 tror jeg,herlig kraft-kraft.
Er så heldig å få det til selv,jeg begynner med levd og når kraften har fyllt meg kan det gå over i mongolsk strupesang.
Og jeg er født i går for å si det med sånne ord.
Slike reiser gjør meg til sjaman i mange dager etterpå.
For å si det med egnede ord. :respect:
GjenopprettetMedlem
"dimi":

[/
quote]

Vil du fortelle?

Tror jeg skal vere mer forsiktig med å utbasunere mine opplevelser i sonene?,siden jeg på ingen måte er belært i sjamanistiske teknikker av andre.Vet heller ikke om jeg tør det,egentlig?
Men jeg er interessert i ulike mytologier bak sjamanistisk arbeid/teknikk.Lerretet vi bruker verktøyene på..
Jeg føler at erfaringene kom først,så kom mytologien etter...Fordi vi/jeg trenger den.
Det er for mange mytologisk tankegods som styrer opplevelsen/reisens karakter/visjonen.Det er jeg nyskjerrig på....
Vel,flammer blir brukt i meditasjon av meg.Masse.
Kombinert m/strupesangen i sterk fokus,kom jeg i en veldig avslappet tilstand,både fysisk og ikke minst psykisk.Jeg merket  det lenge etterpå,tross varigheten.En kan jo prøve?

Teleterkji: tror du det er tonene du synger,eller pustens mønster som gir effekten?
GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":

Det var i fjor, på alt.-messa i Oslo. Der hadde Nicolay Oorzhak konserter, og jeg var på to av de. Det var heelt rått. Første sangen tok tak i meg og dro meg avsted på en tur jeg aldri kommer til å glemme! Og det er nok flere enn meg som kjenner det lugger i energiene når Oorzhak setter i gang.

Nå er Nicolay Oorzhak en av meget få, det jeg vet, som bruker strupesang både som underholdning og til healing. Bevisst altså. For all lyd virker inn på oss og gjør noe med energiene våre. Og vibrasjonene fra strupesang er jo helt spesielle.

Jeg var også på hans konsert der på messa fjor. Eneste grunnen til at jeg dro på det sirkuset etter mange års fravær. Ville bare fortelle at Nicolay Oorzhak har sin egen hjemmeside med masse informasjon, og mulig å laste ned lyd-eksempler:
http://www.khoomeiji.narod.ru/
GjenopprettetMedlem
Final Tribe.
Det er meningen at vår mytologi skal lede oss i våre reiser. Det er i vår mytologi at kunnskapen om oss selv ligger gjemt. Og man trenger ikke å ha gått på et helgekurs for å kunne reise, mange har det i seg og det kommer naturlig når det er rette tiden og settingen. Bare følg det din intuisjon og evt det din åndelige lærer sier.
GjenopprettetMedlem
Strupesang ligner da litt på joik? noen fellesnevnere?

Jeg syns ikke strupesang ligner noe særlig på joik. Det kan kanskje minne mer om didgeridoo, bare at lyden lages med stemmen. Joik har som regel en melodi med tonesprang og rytme, mens strupesang kan være mer statisk. Det er kanskje litt melodi i overtonene også.
Men en fellesnevner kan jo være intensjonen - åndelig musikk.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Final Tribe , Nikolai Oorzak har en sånn oplegg som han selv kaller "å fly". Den består av :En begyner først å bevege alle leddene i kroppen mens man står oppreist,
så begyner han å synge med trommeslag i bakgrunnen,
og da er det bare "å fly av sted" .Han presiserer på netopp det at man må stå oppreist for å delta i flygning.
Jeg vet ikke om han presenterte det på messa i Norway,men han gjorde det på konsert i Moskva for noen år siden.
Skal si deg man flyr så det holder ,en underlig følelse. ;D
GjenopprettetMedlem
Takk for svaret jeg ville ha,Inger Lise! :lol:
Dimi,nå har ikke jeg snakket om å fly,men det høres veldig spennende ut!
Effekten av å høre CD ble ikke det samme for meg,men...
Å bevege alle leddene i kroppen sier du?
Har sett en slik meditativ dans fra øst i Russland et sted før,kanskje det er noe av det samme? ikke helt ulikt en form for breakdans..
Kjenner du denne sjamanen Nikolaj?
GjenopprettetMedlem
Jeg kjenner ikke ham personlig ,ikke enda. Tanta mi kjenner ham ,han kommer jo i fra det samme stedet jeg kommer i fra . Jeg blir nok kjent med ham ,han kommer ikke unna. ;D ;D ;D ;D
Du kan jo prøve med CD hans,det er ikke breakdans. :lol: :lol: Man står rolig på gulvet og rister på en måte i leddene,riste av tyngdekraften,men jeg er litt usikkert om trommeslager spiller noe rolle i den flydansen.

Håper jeg lærer en dag den strupe sang,avhenger av å ha tålmodige slektninger og naboer. :lol: :lol:
Nikolai fortalte at han sto å skreik i å begyne med. ;D ;D ;D ;D ;D
GjenopprettetMedlem
Takk for infoen Dimi!
Artig at du kommer fra samme sted som denne sjamanen. Da har sikkert du en mytologi på plass i allfall?
En må nok sikkert ha tolmodige naboer og familie ,ja. :icon_lol:
Tenk å våkne på natta av slikt ,uvitende om årsak. :w00t:
Er du ikke redd at sjamankulturen din blir overeksponert nå da,når alle skumleser Kharitidis bøker og lytter til denne musikken osv?
GjenopprettetMedlem
Redd? nei,. Jeg synes at sibirske sjamaner har det godt av å utveksle erfaringer og komme på international basis.
Enn flere får nytte ut av det enn bedre.
Jeg har en drømm! om at alle sjamaner med trommene sine samler seg sammen og går i en "SJAMAN PARADE".
Det har jeg sett for meg faktisk i en tromme reise,det var tøft.
Tenker på hvilken energi utladning det kan skape? ;) ;) ;) ;) ;)
GjenopprettetMedlem
Det er sikkert mange som drømmer om det,innerst inne! :)