Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kjære venner
jeg er nysjerrig. Slev har jeg et alter som inneholder en hel masse. symbolske ting som jeg har samlet, gamle rutuelle redskaper, bilder over mestere, sted for røkelse, sittepute for meditasjon, mine trommer, rangler, syngeboller, gudestayuer,brokader, bla annet en fra gamle Tibet som er gitt til Arne Næss sr som fikk den på vei opp mot everest av en gammel munk som hadde sittet der i årevis å meditert. Jeg fikk den av Arne. Den har gamle symboler og en gud i midten.Den betyr meget for meg. Lyssettingen er viktig. Boksamling. Min munkedrakt ligger i hyllen. bønnehjul.

Vil dere dele med oss hva du har i ditt alter? fortelle om dets innhold, hva det betyr? Dette er jo veldig personlig men jeg håper at kanskje dere vil skrive om det så vi kan gi hverandre litt inspirasjon.

Beste hiilsen
Espen Pedersen
GjenopprettetMedlem
Oi, så mange flotte ting du har Espen!  :wub:

Jeg har ikke noe av det du beskriver der.

Men jeg har en kiste. En kamferkiste. Hvor jeg oppbevarer ting, som andre antagelig vil se på som rusk. Små ting, til minne om de jeg har hatt kjær. En medaljong fra min oldemor. En stein fra berlinermuren. Ting fra min datter var liten, ting fra de kjæledyr jeg har hatt oppgjennom, å bilder som betyr mye fra meg. Når jeg trenger å hente inspirasjon, eller rett og slett minner, åpner jeg denne kista.

Jeg har ikke hatt behovet for noe utstyr, i forbindelse med min åndelighet. Så rangler, tromme og ditto, finnes ikke her. Men jeg er glad i lys og røkelse, å kan bruke dette noen ganger under meditasjon. Jeg har også noen steiner.
Det kommer vel av, at jeg aner ikke hvordan jeg skal bruke noe av det du snakker om.

Skulle vel ønske jeg kunne mer om ritualer, og diverse gjenstander. Men det kommer vel, om det er meningen.
Alteret mitt finnes akkurat nå i meg. Eller jeg finner den i skogen.

Blir spennende å se hvem som slenger seg med her! Å deres skatter... :wub:
Anonymous
Jag har inget altare... men jag har ett skåp med glasdörr där jag samlat mina ting.
Och de är inte många ting... Jag använder f.eks ikke trumma

I vitrinskåpet har jag ett ljus, en smudgefjäder, vit salvia, en brummare, en mönstermålad träburk från Ungern, fylld med grön- och rödpeppar, som jag tidigare har använt som skallra. Det ger ett mycket mjukt ljud, men nu använder jag den mest, till affirmationsburk.
Jag har numer också en liiiiten miniskallra av djurhud.
En bit ifrån skåpet står en buddha och utanför ytterdörren står en stav - en stam av en ungbjörk, som jag hittade vid en högst andlig upplevelse, på ett kalhygge (sanuhogst?).
Anonymous
Jeg har en flat stein jeg fant i en foss. på den står det røkelse og en elefant jeg kjøpte på Nille
men jeg bruker ikke alteret så ofte. har ikke kommet dit enda. kanskje kommer jeg aldri dit heller.
Anonymous
Jeg har laget mitt eget "tempel" som begynner og  bli innholdsrik nå.
Jeg har hadd mange turer i skog og mark.hvor jeg har samlet på alt fra forskjellige stener.røtter never.kongler..etc
Jeg har blandt annet en stor trerot som jeg har pyntet med ting fra naturen og sydd små hekserhoder til.
Jeg har reist en del i inn og utland, passer  alltid på og finne en stein,eller andre spesielle ting som jeg tar med meg hjem. Jeg har og en stor Bergkrystall.. jeg har en flott pyramide,runer og en budda.
En sen sommer kveld jeg gikk i skogen lå en  fin  øyenstikker  rett foran den ene foten min.. Den er  flott  på alteret  mitt.

Egentlig veldig  enkle ting jeg har på mitt "alter" men de  har en verdi  for meg. Da jeg begynte med min søken mot det alternative  gikk jeg opptil  5 dager i uka i naturen.
Og mye av disse  små tinga jeg har samlet er nettopp  fra mange av de flotte turene mine.

Mvh
*Skapheksa
GjenopprettetMedlem
Så flott å høre hva andre har. Trodde det skulle bli litt "dumt" å spørre men det ser ut som det er åpenhet for det personlige.
Tusen takk

Espen
Anonymous
Jeg har hatt alter en stund, men det er stadig i forandring, slik som jeg er :) For noen måneder siden hadde jeg to deiteter og bilder av Guru'er fra en disipel rekke fra India samt blomster, røkelse, olje lys og andre bilder. Nå har jeg ett bilde av noe som for meg representerer Skaperen, så har jeg to ørnefjær, kråke fjær og en til jeg ikke vet hva er fra. Ellers har jeg en plante, noen skjell fra havet, en bergkrystall og en ametyst, en lykt og røkelse holder. Ellers så har jeg ett lite alter ved siden av alteret jeg da (bare for å være helt sikker)hvor jeg har en smudge fjær, rasle, ett par lys, kokosnøtt skall med salvie oppi og en Buddha statue. Ellers så har jeg faktisk ett aldri så lite pumpe orgel jeg pleier å spille litt på for åndene(hvis de orker høre på). Pleier å starte dagen med litt bønn og meditasjon inne i go'kroken min :biggrin:
Anonymous
En gang ville jeg lage meg et alter, og jeg begynte å samle på ting som skulle pryde dette alteret. Men underveis ble det mer og mer klart for meg at dette var ikke det jeg egentlig ville. Så det ble ikke noe av.
Nå har jeg et arbeidsrom, hvor disse tingene pynter opp. Krystaller, steiner, fjær, røtter, en kråkefot, et musekranie, en gullstjerne i taket, turkise kjegler osv. Mine trommer, lys og røkelse er verktøy som gjør mitt rom særdeles innbydende.

Men jeg har et alter som ingen kan se...bare jeg.
Og det bærer jeg inne i meg. Der oppbevarer jeg de mest hellige ting.
Dette alteret kneler jeg ved hver gang jeg samtaler med den store Ånd,
med engler, hjelpere, kraftdyr og andre som måtte være aktuelle.
Dette alteret er prydet med respekt, ærbødighet, tro, håp og kjærlighet.
Det vakreste alter jeg kan tenke meg! :wub:
GjenopprettetMedlem
Ikkje noko alter i den forstand,men gjenstander som betyr endel:
Ei alabastkrukke med ein liten og unik dings i.
Ein antikk afrikansk ring,eit sett kanoper,ein neve amulettar,ting med ledekraftdyret mitt på,et barnesmykke eg fekk av en kjent ,gammel fjellmann og jeger,eit maleri bestefar malte som eg forstår kva ER,ein amfore-hank  som stakk opp av fortiden,skjell...uff,det blir ein del
Anonymous
Kira - du gir meg inspirasjon til hva jeg vil fokusere på å skape for meg selv.
Både arbeidsrom og alter. :respect: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"Kira":

Men jeg har et alter som ingen kan se...bare jeg.
Og det bærer jeg inne i meg. Der oppbevarer jeg de mest hellige ting.
Dette alteret kneler jeg ved hver gang jeg samtaler med den store Ånd,
med engler, hjelpere, kraftdyr og andre som måtte være aktuelle.
Dette alteret er prydet med respekt, ærbødighet, tro, håp og kjærlighet.
Det vakreste alter jeg kan tenke meg! :wub:

Det var vakkert sagt, kira, jeg fikk helt frysninger av å lese dette!  :wub:
Mvh Stridshjelp
Anonymous
På mitt alter ligger en hubrofjær fra Norge
En fjær fra ravn som flyr over teltet mitt
En fjær fra en ara papegøye, blå på ene siden, rød på andre
en hvaltann som min oldefar har hentet fra havet
En ganesha for å åpne mitt sinn og spre nye impulser
En hanuman for styrke vind og dans
Og et bånd flyttet i tre x rød og 3x hvit, for Xango, ildens orixa

Og et lys