Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hei alle sammen, jeg er helt ny i veien for sjamanisme og vet egentlig lite om åssen slikt fungerer.
har bestilt bok for å studere litt men lurer på enkelte ting.
1: hvordan fungerer veien som sjaman inn med veien i det normale liv som industrimekaniker (slik jeg er.. ;))
2: kan man lære via bok eller trenger man en ordentlig lærer?
3: har drevet med meditasjon og fått frem bilder av en bestemt stein som jeg aldri har sett før, noen som har tidligere erfaringer med slikt?

takker for all fremtidig råd og informasjon jeg kan oppnå til min fremtidige vei som sjaman.
Anonymous
Hei og velkommen tigerseye :)
Nå er ikke jeg videre dreven innenfor sjamanisme selv, men jeg deler gjerne de erfaringene jeg har med det å komme igang.
1. For meg så klarer jeg fint å kombinere "det vanlige livet" med sjamanismen. Jeg opplever at sjamanismen komplementerer mitt daglige liv. Det jeg lærer når jeg er på trommereiser o.l bruker jeg i mitt daglige liv. På en måte så går de ihverandre. Slik jeg ser det, er det noe av det viktigste med sjamanismen. At jeg selv får erfaringer om hvordan leve livet og bruke det i praksis.
2. Jeg lærte meg grunnteknikkene i bok. Har også vært på noen kurs. Etter å ha lest en bok, fikk jeg det jeg trengte for å begynne. For meg var det også sånn at jeg var usikker og var ikke sikker på om jeg gjorde det riktig. Da er det veldig greit å¨ha andre å spørre ut. Sonen er ett genialt sted å utveksle erfaringer.
3. Sorry, ingen erfaringer der.

Det som jeg kanskje vil presisere, både for deg og for å minne meg selv litt, er at man må ha tålmodighet og prøve ikke å forvente så altfor mye. Hvis du kommer over en trommesirkel eller får deg en tromme cd, det beste er bare å lytte til trommen å la den guide deg. Mest sannsynlig er det masse motstand og komme over før ting skjer. For meg var det ihvertfall slik. Har hatt masse frustrasjoner og vurdert om dette i det hele tatt er veien å gå for meg. Følte at ingenting skjedde. Jeg kommer meg delvis over dette ved å si til meg selv at dete r åndene sin måte å teste meg på. Hvor mye vil jeg nå gå denne veien?

Håper jeg fikk gitt deg litt av det jeg har fått. Bare å spørre hvis det er noe. Lykke til :biggrin:
Anonymous
Det finns vel ikke ett eneste svar på dine spörsmål, men så här tenker jeg:

"tigerseye":

1: hvordan fungerer veien som sjaman inn med veien i det normale liv som industrimekaniker (slik jeg er.. ;))

For meg er sjamanisme et levevis. I alt jeg gjör, tenker og handler jeg fra sjamanistisk synsvinkel. Det er ikke alltid lett, men med tiden skjer det automatiskt. Mange mennesker tenker på shamansime utifra ritualer, ceremonier, trommer og rassler... men det er bare verktöyene. Slik trommereiser er ett verktöy.
När jeg er på midt jobb, handler jeg utifra skåne miljöet, vare en god menneske - god for mennesker, dyr, jorda og hele universet. Men jeg stenger kanalen till transen/transe-synet, när jeg er på jobb.

2: kan man lære via bok eller trenger man en ordentlig lærer?

Man kan lese böker for att läre till viss del... men for att praktisere er det bra med en lärare/mentor. En mentor kan vise på ulike baner, alternativ på en helt annen måte... og ikke minst - svare på dine spörsmål og imötegå deg, der du er. De lärere som alltid er med deg.. .er dine åndelige lärere... dine guider og kraftdyr. Der år du de meste av svaren på dine spörsmål, men de kan trenga hjelp på veien.
Jeg har haft en kallelse siden barnsben, men det var ikke för jeg gik kurs, som jeg forstod hvordan jeg utvikle det jeg såg og opplevde. Gå gjerne et kurs!  ;)

3: har drevet med meditasjon og fått frem bilder av en bestemt stein som jeg aldri har sett før, noen som har tidligere erfaringer med slikt?

I meditasjoner og trommereiser kan man få se mye, som er ukjent og som kan vare vanskeligt att forstå, men ved å skrive her på sonen og diskutere med andre, kan du få nye innsikter. Jeg traff en hinduisk elefantgud, på en reise... jeg visste ikke noe om disse guderne för. Nu har jeg delet dette her og på et svensk forum og fått svar, som gjör at jeg kan läre mig det jeg bör.

Lykke til på veien!
GjenopprettetMedlem
"tigerseye":

...har bestilt bok for å studere litt men lurer på enkelte ting.

Hvilken bok har du bestilt?
GjenopprettetMedlem
takk for informasjonen dere:) men for å presisere kan jeg jo beskrive steinen, kanskje dere har sett den et sted eller noe. pratet med hun som har healet meg et par ganger og hun mener jeg bør ha den i bakhodet, kan være et slags tegn.

den er firkantet og helt hvit, inni det hvite er det masse røde striper, ikke rette men mer svingete striper.
rundt om den er det noe gyllent som kan ligne gull med utskjæringer i. kan ligne inka symboler. ( masse firkanter..hehe)

jo mer jeg leser om sjamanisme jo mer virker dette som en vei jeg vil gå. venter masse støtte fra dere:Phahah;)
GjenopprettetMedlem
Det vil du få :respect:
GjenopprettetMedlem
har da et nytt spørsmål igjen jeg ;)
har skaffet boka " Sjamanisme-kraften i jordens magi kan endre livet ditt" av jan morgan wood. lurer på om dere synes det er en god begynner bok eller om dere kan anbefale noen som er bra for en som vil starte på denne veien...

ellers vil det nok komme flere sørsmål etterhvert..takker på forhånd
GjenopprettetMedlem
velkommen hit tigerseye  :)
Anonymous
"tigerseye":

har skaffet boka " Sjamanisme-kraften i jordens magi kan endre livet ditt" av jan morgan wood. lurer på om dere synes det er en god begynner bok eller om dere kan anbefale noen som er bra for en som vil starte på denne veien...

jeg synes det er en fin bok å få inspirasjon fra. Ellers vil jeg anbefale noen bøker som har gitt meg mye:
1. Sjamanens vej - Michael Harner (Fåes på dansk eller engelsk, finnes på bl. a tanum)
2. Sjamansonen - Ailo Gaup (fåes bestilt her)
3. Shamanism: As a spiritual practice for daily life - Tom Cowan (denne gir instruksjonene inn med teskje, slik jeg trengte å få det :lol: )

Lykke til
GjenopprettetMedlem
Start med den,så går du videre på din vei. :respect:
GjenopprettetMedlem
Hei tigerseye.

Er enig med Lie på alle tre punkter. Vil også understreke at sjamanismen er en erfaringsvei, det går an å lese seg til teknikker osv, men den virkelige kunnskapen og lærdommen kommer gjennom erfaring. Og jo mer du erfarer og lærer, jo mer kommer sjamanismen til å påvirke livet ditt.

Kan forøvrig også anbefale alle bøkene til Kenneth Meadows.

Andre bøker:

"Shamanic Songs and Myths of Tuva" av Kenin Lopsan.
"Riding Windhorses" og "Chosen by the Spirits" av Sarangerel.

Du kan finne alle på amazon.com
GjenopprettetMedlem
det er flott å se at så mange engasjerer seg for å få igang nybegynnere :)
er klar over at det er en erfaringsvei men alle må begynne et sted, kjenner ingen i nærheten som kan hjelpe meg på den smale sti så må nok begynne den vanskelige veien først.

tror nesten jeg må skaffe sjaman sonen, men får vente til e får mer lønn.hehe
gleder meg villt til å komme igang iallefall :) tror sjamanismen er en vei som blir min vei :)