Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Vi byrotter må til tider ta til takke med relativt urbaniserte naturopplevelser, men selv et parktre, eller en potteplante er natur, som også er vi bak maskene. Denne lille opplevelsen skriver seg fra det som kalles for Øvre Foss i Akerselva, midt i Oslo.

Så da jeg kom til fossen, syntes jeg det var fint å sitte på en stein litt uti elva, og nyte det friske drivet fra fossen. Siden området var så vennlig mot meg, besluttet jeg å mane fram fossens ånd, eller de lokale elementalene.

Jeg tror det var subelementet luft av vann jeg henvendte meg til, eller kanskje var det vann av luft? :lol:

I offentlige sammenhenger kan det være greiest å bare gjøre det mentalt, slik at i det ytre ser det bare ut som om man sitter der, men egentlig er man opptatt med å gjennomføre et mentalt program.

Etter ei stund fikk jeg så ånden i fossen i tale. Kan jo alltids ha vært fantasien som igjen spilte meg et puss, men, men. Vi begynte å snakke telepatisk, og beboeren fortalte at fossen egentlig het Amnegumnej, så vi ble sittende og synge en sang om fossen som het Amnegumnej. Jeg synger den stadig vekk av og til. :lol:

Men det kan jo også ha vært fossens beboer som i så fall spilte meg et puss? :surprised:

Men Amnegumnej er jo et merkelig navn på en foss da...Er det noen som har noen formening om hva det kan bety???
Anonymous
amnegumnej.....

"gjennomgang" klinger i mine ører akkurat nå
så får dine ører høre om det skaper gjenklang hos deg

den er et kraftfullt stykke natur til å være i byen, Øvre Foss

takk for at du delte opplevelsen din, godt å lese for en byrotte
Anonymous
Det kan høres logisk ut, ja..  :P... Takk for innspill...

Uansett vurderer jeg å lage et skilt, og sette det opp der borte, så folk kan bli kjent med fossens virkelige navn.  :w00t:

Øvre Foss som navn, synes for meg mere å være en mangel på et ordentlig navn, rett og slett ei fremmedgjort språkfattighet uten relevans til naturen.

Men Oslo er dessverre generelt belemret med et påfallende fravær av selvfølelse og egen identitet, synes jeg, så hva kan man vel forvente..? " Tigerstaden, du liksom..." Som å kalle New Dehli for 'Isbjørnbyen" :badgrin:

Men man får gjøre det beste ut av denne provisialismen..., har ikke disse København, Paris, Roma, Jerusalem og New York-tilbederne ikke fattet at verdens sentrum er nøyaktig der hvor man befinner seg, og ingen andre steder.
GjenopprettetMedlem
Lurer på kven Amnegumnej er?
Er det fleire slags vesen i den fossen?
Har sjøl ei tid attende i livet gitt mitt bidrag til øvre Akerselv,og den værelsen som viste seg i elva den gong,var ei sprudlande elve/fosseånd som kalle seg Frysj Frysj!
Rett nok ei ganske regulert ånd,men framleis med eit islett av kaos no og då...
AdsBot [Google]
Akerselva er mitt favorittområde i Oslo - spennende med mange kontraster.
I morges gikk jeg tur helt nede fra hasjselgerne ved Eventyrbrua til fuglekvitring i Nydalen 8)

"Final Tribe":

Har sjøl ei tid attende i livet gitt mitt bidrag til øvre Akerselv,og den værelsen som viste seg i elva den gong,var ei sprudlande elve/fosseånd som kalle seg Frysj Frysj!

Du vet vel at Akerselva het Frysja før Final Tribe?
http://www.historielaget-gkn.no/ollefrysja.php.htm

Og Øvre foss kalles også for Seilduksfossen, vet jeg. Kanskje Amnegumnej jobbet på seilduksfabrikken? :w00t:
Anonymous
"Liljee":

Akerselva er mitt favorittområde i Oslo - spennende med mange kontraster.
I morges gikk jeg tur helt nede fra hasjselgerne ved Eventyrbrua til fuglekvitring i Nydalen 8)

Ja, er det ikke et yrende dyreliv langs elva,  8)... :lol:

Og Øvre foss kalles også for Seilduksfossen, vet jeg. Kanskje Amnegumnej jobbet på seilduksfabrikken? :w00t:

Nei, jeg tror nok at Amnegumnej har vært, og er, heltidsbeskjeftiget med å være ånden i fossen... :lol:

Men jeg synes kanskje at vi skal ta en tur opp dit, og mane ham fram med sjamanske metoder, og spørre ham, det er ikke usannsynlig at han kommer ut av fossen, og vil snakke, nu når det blir godvær... ::)