Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
http://www.psykodrama.no/sider/hva.htm

psykodrama er nok sikkert et studium verdt. Men jeg skal legge meg, og nøyer meg med å hive ut en link. Hilsen Orakelet fra Delfiakaken.
Bing [Bot]
Psykodrama er en metode hvor du kan spille ut drømmer, traumer, vanskelige opplevelser etc  i en gruppe. Dersom du blir valgt av gruppen til å spille ditt drama, blir du protagonist. Protagonisten kan så velge andre fra gruppen til å spille roller i sitt drama, det som er viktig er at de som får roller ikke skaper selv, men ved å rollebytte med protagonisten får "mat" til rollen slik protagonisten opplever den. Dramaet ledes av en psykodramaleder, hvor lederens funksjon er å hjelpe protagonisten til en ny forståelse eller klarhet i situasjonen. Når dette skjer får protagonisten og gruppen en renselse, "katarsis". Det er slik at gruppen velger protagonist, derfor vil jo dramaet også bære gruppens tema.
Jeg har opplevd magien og kraften i psykodrama som en døråpner og skyvekraft for meg. Ofte havner vi i kosmos, eller nede i kjelleren, mye spiller seg ut mellom lys og mørke. Andre ganger kan det være mer hverdagslige temaer, som f.eks møte med sjefen. Du kan også se på nettsiden til Norsk Psykodramainstitutt. :)
GjenopprettetMedlem
Takker Tiril og Brukernavn.. :biggrin:

Og flott at du fant mening i mine ord om mørket Sjelevenn... :wub:
Bing [Bot]
Mer om psykodrama
må jeg skrive til deg for:
I psykodrama kan du rollebytte med alt du vil forske på; du kan rollebytte med et bilde, med et dyr, med pc-n din, med din mor, ditt barn, med Gud, med engler og djevler, skyggevesener fra verden der nede, stjernehimmelen over deg, du kan rollebytte med kraften din om så er. Og med oppvarming fysisk og mentalt i form av fysiske øvelser som skal gjøre deg mer tilstede eller spontan, fantasireise som kan sende deg på tur, eller trommereise blir det stor kraft i hva det er å være på scenen med alle disse krefter og hva de er, har vært eller kan bli i ditt liv. Dette er unike øyeblikk som aldri før eller siden blir spillt ut på scene og i dette skapende øyeblikket ligger kraften i metoden. Målet med psykodrama er : Lær å spille hovedrollen i ditt eget liv. Du kan spille gamle scener om igjen og få en ny løsning, eller finne nye muligheter. Paralellt med andre veier i selvutvikling opplever jeg også psykodrama som god hjelp i å forløse følelsesmessige blokkeringer, og lære meg å bryte ned falske forestillinger og egostrukturer.
Måtte bare si det. Masse kraft i dette!
Nå skal jeg legge meg til å sove, måtte opp igjen for å få sagt dette.
Godnatt!
Drøm gode drømmer!
Anonymous
Nå fant jeg hele diktet av Erik Blomberg:

Var inte rädd för mörkret

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt, som ljuset