Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg vil bli sjaman
Hvordan blir jeg sjaman?
Kan jeg bli sjaman?
Èr jeg en sjaman?
Hvorfor vil jeg bli en sjaman?
Hva er en sjaman?
Hvem er sjaman?
Er du en sjaman?
Ikke?
Hvofor ikke?
Er du?
Hvorfor?
GjenopprettetMedlem
Wow...hehehe!
Jeg ser ikke på meg selv som sjaman.
Men jeg velger å se meg med potensiale til å bli sjamanspire.
Jeg har laaaaangt fra erfaring nok til å kunne smykke meg med den tittlen.
Hvem som er sjaman eller ikke...det tror jeg tiden vil vise oss....
Når tiden er inne!
Jeg valgte ikke denne veien, den valgte meg...

Anonymous
Tjah
hvorfor er jeg ikke sjaman?
Fordi jeg ikke kunne velge én vei
fordi jeg ikke kunne slutte å snuble
fordi jeg ikke ville ta på meg alt det arbeidet
men heller ville sitte på en sky og dingle med beina
bare se på livet og drømme meg bort.

Anonymous
Jeg er ikke sjaman for jeg kan ikke tilstrekkeligt...
Jeg kan ikke bli sjaman, for det må kreve 100% av meg og jeg vil utvikle også andre evner
Men jeg vil läre meg mer og jeg vil arbeide sjamanskt...
Jeg er healer... men ikke sjaman...
Anonymous
Jeg vet ikke helt om jeg er sjaman, men jeg trives i alle fall godt sammen med sjamaner

Siv
Anonymous
Jeg hadde en stort ønske om å bli det for en stund siden, men nå synes jeg det bare er spennende å gå på veien å se hvor den leder hen. Jeg tror det er en mening med mitt liv her og at jeg skal spille en rolle, men for tiden jobber jeg med å finne ut hva den rollen er. Er ikke tvil om at sjamanismen hjelper meg dit jeg skal, men vil ikke si at jeg skal bli sjaman pga det. Kan hende jeg skal bli det. Jeg føler jo helt klart ett visst kall mot det, men det kan jo forandre seg. Har vært veldig klar ang sånne ting før jeg

Anonymous
Man må bare gå sin egen vei. Det handler om hvor man ser gud tror nå jeg.
Jeg ser gud i vinden som blåser, i tær som vokser og i fuglene som flyr...
Anonymous
hehe, i tær som vokser
søtt
Anonymous
mine tær er nå 25 cm lange.. gud lever
Anonymous
"Tourao":
mine tær er nå 25 cm lange..

AdsBot [Google]
"Tourao":
mine tær er nå 25 cm lange.. gud lever
Ja hvorfor ikke

det er en kjent sak her på sonen. Bare se her:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=5579.0Anonymous
man er sjaman når man har så lange tær at de rekker rundt hele universet

GjenopprettetMedlem
Prøver å provosere litt......
Jeg er en sjaman, jeg er jesus, jeg er guds sønn.....
Det jeg egentlig ville med denne tråden var å få en diskusjon på hvem som kan kalle seg sjaman....., Ailo har til og med problemer med å kalle seg sjaman......, syntes dette er rart......, liksom hvis andre kaller deg sjaman, da er du en sjaman?
Funderer bare litt over dette og håper på gode innlegg.....
Tok en liten trommereise jeg, med dette som spørsmål, møtte min INDRE sjaman, en lav og morsom indianer, han lo godt av det med tærene....
Svaret jeg fikk av han var:
Du vet selv når du er en sjaman, du kan være det nå hvis du vil, men ER du det? Du vet hva en sjaman er når du ER det, og når du er det, da er det ikke så viktig å fortelle om det eller "skilte" med at du er det, du bare er det..........
Han la til: Bli en sjaman med selvironi og humor Dag-Ove, det er disse sjamanene som blir satt pris på og når fram til flest........, moder jord skal bestå vet du....
Ørnen kom å hentet meg, beit av meg nesen og "sendte" meg "hjem".......Anonymous
Jag har problem med att kalla mig shaman (även om jag shamaniserar) därför att shaman är ett ord som tillhör en titel på en särskild person i en annan (Sibir) kultur än min.
De som jag har hjälpt och behandlat med de här metoderna under åren har dock inga problem med att kalla mig shaman.
Själv kallar jag mig själv Thomas, och det tycker jag räcker långt

GjenopprettetMedlem

HEI, gikk et lys opp for meg hvorfor jeg har startet og lagt fram denne tråden på denne måten.....
Jeg vil at sjamanisme skal bli avmystifisert, ikke være noe skummelt, gjøre det litt allment og kjent......
Sjamaner er jo ikke skummle folk som jeg tror at mange tror........
ELLER; kanskje..........?

Anonymous
Sjamanismen tycker jag inte är så skummel egentligen, de flesta som sysslar med shamanism som jag träffat har varit väldigt jordnära personer, med familjer och "riktiga" jobb. Sen har jag såklart mött en massa nutcases också som påstår de shamaniserar och DE är skumle! Men pytt med det, huvudsaken är väl att det rör sig, kan man tänka.
Whatever floats yer boat, liksom.
GjenopprettetMedlem
Det er jo dette spørsmålet vi alle stilles overfor, i et hvert møte med andre mennesker eller også i møte med seg selv:
Hvilke målestokk anvender du nå du bedømmer?
Ut ifra dette kan en spørre seg? Hvilke målenheter måles en sjaman etter? Varierer måleenhetene fra person til person osv.?
Jeg går ut fra at alle her inne har en formening om hva en sjaman er.. og at meningene varierer.
Sjaman er jo en tittel (og et virke). I urbefolkningssamfunn er det visse utvalgte personer som har tittelen. Hos yukatekmayaene har virket enten gått i arv gjennom opplæring fra bestefar til barnebarn, f.eks, men i moderne tider blir noen kalt til virket gjennom drømmer og tegn.
Vi vestlige mennesker da? Kan vi bli sjamaner? Vi kan jo ikke påberope oss arv av kallet akkurat. Hos oss er det det vel det kristne prestekallet som er det første alternativet gitt kulturarven og statskirken. Men etter globaliseringen og gjenreisingen av, for eksempel, samebefolkningens kultur åpner det seg jo dører for flere av oss. Flere her inne har jo drømt om kallet har jeg lest, samtidig har jeg også fått med meg at folk er uenige om måleenhetene og innholdet i hva sjamanisme egentlig er for noe. Det er fruktbart, tror jeg, for det skaper jo diskusjon. Den kristne teologen Paul Tillich uttrykte svært treffende at dogmatisert tro er død tro. Tvil skaper spørsmål og vekst, mente han.
Måtte sjamansonen bringe frem en større interesse for de temaer som kommer inn under sjamanisme, for slik jeg måler det så ligger det en naturnær og naturvennlig ideologi i bunnen. I lyset av global oppvarming er en slik ideologi av ytterste nødvendighet som en motvekt til forbrukersamfunnet.
Vi er alle en del av Moder Jord og vi bør ta vare på henne! :wub:
Godvibb
GjenopprettetMedlem
En tanke......
Arv......., hvordan vet man det....., i mitt forrige liv, eller det før der igjen....., kan jeg ha vært en same, en indianer, en......., sjaman?
Hvor eller hvem kommer arven fra?
Alle er jo egentlig ett, jeg kan arve noe fra hvem eller hva jeg vil, ikke?

GjenopprettetMedlem
"Dag-Ove":
En tanke......
Arv......., hvordan vet man det....., i mitt forrige liv, eller det før der igjen....., kan jeg ha vært en same, en indianer, en......., sjaman?
Hvor eller hvem kommer arven fra?
Alle er jo egentlig ett, jeg kan arve noe fra hvem eller hva jeg vil, ikke?

Det er sant

Jeg er enig med deg.
Jeg tror imidlertid at de eldre yukatekmayaene setter arv og opplæring svært høyt. Og det er ikke så rart egentlig for kunsten å hymme de transegivende bønnene (innholdet har endret seg til å inkludere katolske helgener sammen med skogsvinder og fagre fruer, men toneleiet og selve hymmingen har kontinuitet langt langt tilbake), kunsten å se det skjulte, kunsten å vite hvor alle gudene holder til i universet, kunsten å kjenne til helbredende urter, kunsten å kunne heale etc., er ikke kunster en tilegner seg på et blunk. Men idag er det altså slik at folk som ikke har arvet virket gjennom familietilhørighet går i lært hos en
Nojoch maestro en stor lærer.
Hvor er alle de vise menn/kvinner i vårt samfunn? (Den kristne læren er kjedelig synes jeg og forbrukermentaliteten? Ufattelig lite givende) Jeg trenger noe annet. Her inne i dette nymotens cyberforum finner jeg gode veiledere

I naturen finnes de i det usynlige. Kanskje jeg kan bidra litt fra mitt forråd av filosofisk innsikt også? Håper det.
Iallefall kan vi utvide arv, til drømmer til nå: cyberforum! som opprinnelse til kallet

Anonymous
Og tærne mine fortsetter å vokse, det er fantastisk, de får båten til å flyte...
Anonymous
"Tåkedis":
Vi vestlige mennesker da? Kan vi bli sjamaner?
Naturen finner en måte

Anonymous
Jeg blir mer og mer fascinert å gå en vei hvor jeg kombinerer Amerikansk(Spesielt Nord og Sør-Amerikansk) sjamanisme med vitenskap med åndelig grunnmur. Kombinert med å skape intergalaktiske allianser.

Etter denne datoen til Mayaene - 2012 -så vil nok forbindelser til våre intergalaktiske allianser bli kraftig forbedret.
GjenopprettetMedlem
Jaahaaaa? Var passar jag in då?
För mig var schamanismen inte alls på dagordningen egentligen... Intressant visst - men sååååå långt ifrån mig...
Jag var däremot på resa - träffade andra människor på den andra sidan - och upplevde allt möjligt.
Och sedan blev jag mer eller mindre tvungen att befatta mig närmare - än jag ändå gjorde - med den andra världen... när min lärare dök upp - en andeschaman.
En vacker dag satt jag och fikade med min kille. Vi pratade om att jag nog på något märkligt sätt bara fick acceptera att jag hade blivit något slags medium.
Just när jag hade sagt detta sa min lärare - inte i mitt öra, men ändå - att jag inte var medium utan shaman.
Sedan dess har han inte ändrat sig på den punkten, jag lovar: han är envis

Hoppsan... Då öppnades plötsligt en helt nu dörr.
Och nu? Jo då, sedan dess har det gått lite tid - faktiskt inte så mycket som det känns...
Och jag har fått lära mig mycket, men tycker ändå att jag inte kan någonting...
Förresten det där med tidigare liv och arv:
Man kan nog gott och väl ärva av sig själv. Det går tydligen att skicka vidare sin makt till sin nästa inkarnation.
Så nu har ni fått läsa mina tokigheter...