Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
En annen del av bildet kan også være det at den sjamanistiske veien er  på mange måter unik for hver enkelt og at opplevelsene er veldig private. Slik opplever jeg det mange ganger.

Når dette er sagt - dette er kun en del av bildet - jeg er enig om at ting skal skrives om.

Klem Elin
GjenopprettetMedlem
Jada...det ER mange dikt på sonen nå.

FLOTT  :w00t:

Det betyr at mange har funnet en uttrykksform som passer dem godt.

Det er nok ofte sånn som trumman sier, sjamanisme er å praktisere. Og ofte er det sånn som Twisted sier, at ting føles for private til å dele. Og ofte er det slik som Silva sier, at folk tror de ikke kan og vet nok og lar være å skrive noe som helst.  :-X

Diktsonen er en del av sjamansonen, av det å dele erfaringer, av det å sjamanisere. Diktsonen er, som flere har påpekt,  stor, med mange innlegg. Derfor er diktsonen, i størrelse, den største skatten her inne.  :P

Og sjamanerfaringer kan man ha i massevis uten å være sjaman  :eusa_dance:

"Biernna":

Hva er en sjaman? Hva er en "ekte" kristen???
Om man sa at sjamanisme bare var for sjamaner, så var vel f.eks. kristendom bare for prester.
Vel, man kan gå på skole eller kurs og prate med "de som vet mer" for å lære..
Men det man lærer er bare verktøy, verktøy for å lete videre -i seg selv...
Man kan forstå verden bare gjennom seg selv.

Våre syn på verden, sjamaner, sjamansonen, livet, alt... det gjenspeiler våre erfaringer, det er så å si en kopi av vårt indre.

Sjamanveien varer livet ut -og vel så det...
Sjamanveien er ihvertfall for meg en erfaringsvei og en indre reise,
man erfarer, erkjenner og fordøyer lærdom hentet i det fysiske liv for klarere å kunne se innover.

Alt starter ved forståelse,
selve nøkkelen ligger vel der, likegyldig ovenfor hvor forståelsen er hentet fra...

Godt sagt, Biernna!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Slik jeg ser det, så ja, det blir diskutert tema her inne man ikke umiddelbart tenker har med sjamanisme å gjøre. Helsepolitikk, naturvern etc. For meg er ikke sjamanisme kun en lære om kraftdyr, drømmetydning eller en reise i selvinnsikt. Sjamanisme befinner seg i et kontinuum i det samfunnet vi er en del av. Av den grunn er bevisstgjøring om samfunnet også av betydning.

Om sjamanen defineres som å være en healer.. da er sjamanen nødt å forholde seg til helsepolitikk fordi sjamanen da er en av flere alternative helsetilbud samtidig som han/hun har noe til felles med andre healing-retninger.

Om sjamanisme defineres som å være naturnær ideologi.. da har alle som føler seg tilknyttet til sjamanisme noe å bidra med i forhold til akkurat naturvern.

Om sjamanen definerers som å være en som er klarsynt... da er tema som i vår kultur "liksom" hører til andre alternative retninger også en del av sjamanisme... f.eks. telepati, tarotlesning, steinkunnskap etc.

Om sjamanen defineres som å være en som healer ved hjelp av urter... da er tema om urter og kraftplanter av ytterste relevans.

Om en sjaman defineres som å være en som bidrar med en healing-retning.. da har samfunnstema som klasseskiller, feminisme og maskulinisme, den oppvoksende generasjon og andre tema i vårt bestående samfunn betydning for hvordan kunne heale noe om man ikke vet hva man skal heale?

Om sjamanisme defineres som en healende, selvinnsiktens vei... da har bearbeidelses dikt og drømmetydning o.l. en plass innenfor sjamanismen.

Om sjamanisme defineres som å ha med naturkrefter, guder og andre naturvesener etc. å gjøre.. da er det å snakke om myter og mytespråk av betydning også når mytene ikke direkte er hentet fra urbefolkningene.

----- * -----

Hvilke emner kommer innunder sjamanisme?

Hva skiller sjamanisme fra andre alternative retninger, religioner, ideologier?

Har sjamanismen noen fellestrekk med andre alternative retninger, religioner, ideologier?

Hva innebærer tittelen Sjaman?

Hva kjennetegner dem som "bekjenner seg" til sjamanismen?

Kanskje det er på tide å definere hva sjamanisme står for i tilknytning til sonen, avgrense sjamanisme i forhold til andre retninger, se hvilke andre retninger som snakker om de samme ting osv.

En begynnelse kan være å svare på spørsmålene ovenfor. Vi kunne kanskje lage en tråd hvor de som har energi til det kan svare på de ovennevnte spørsmålene?
Anonymous
"Tåkedis":

Om sjamanen defineres som å være en healer..
Om sjamanisme defineres som å være naturnær ideologi..
Om sjamanen definerers som å være en som er klarsynt...
Om sjamanen defineres som å være en som healer ved hjelp av urter...
Om en sjaman defineres som å være en som bidrar med en healing-retning..
Om sjamanisme defineres som en healende, selvinnsiktens vei...
Om sjamanisme defineres som å ha med naturkrefter, guder og andre naturvesener

Jeg er helt enig med deg, Tåkedis.
Sjamanen idag - og sjamanisme idag - må avspeile samfunnet vi lever i, idag.
Da må en tilpassning gjöres, så at den som praktiserer sjamanisme idag, hjelper de mennesker, med hva menneskene möter og har for kriser, idag

Og vi kan gjöre mye for mennesker i hverdagen...
Anonymous
"Inger Lise":

Flotte greier. Jeg skal straks legge ut 50 dikt jeg har skrevet inn hit på sonen :w00t: ohoiiii  :P

(Neida,seriøst skal jeg roe ned tempoet)
Anonymous
"Lie":

"Tåkedis":

Om sjamanen defineres som å være en healer..
Om sjamanisme defineres som å være naturnær ideologi..
Om sjamanen definerers som å være en som er klarsynt...
Om sjamanen defineres som å være en som healer ved hjelp av urter...
Om en sjaman defineres som å være en som bidrar med en healing-retning..
Om sjamanisme defineres som en healende, selvinnsiktens vei...
Om sjamanisme defineres som å ha med naturkrefter, guder og andre naturvesener

Jeg er helt enig med deg, Tåkedis.
Sjamanen idag - og sjamanisme idag - må avspeile samfunnet vi lever i, idag.
Da må en tilpassning gjöres, så at den som praktiserer sjamanisme idag, hjelper de mennesker, med hva menneskene möter og har for kriser, idag

Og vi kan gjöre mye for mennesker i hverdagen...

Dette syns jeg er svært vesentlig. Håper noen med overskudd og interesse tar tak i spørsmålene.
GjenopprettetMedlem
"Fønix":

"Inger Lise":

Flotte greier. Jeg skal straks legge ut 50 dikt jeg har skrevet inn hit på sonen :w00t: ohoiiii  :P

(Neida,seriøst skal jeg roe ned tempoet)

Ta det i DITT tempo du  ;D

Men har du 50! dikt på lager kan du jo lage bok........  >:(  :-X  :eusa_doh:  :eusa_pray:  :w00t:  :innocent2:
Anonymous
"Inger Lise":

Men har du 50! dikt på lager kan du jo lage bok........  >:(  :-X  :eusa_doh:  :eusa_pray:  :w00t:  :innocent2:

Jepp  :wink:
GjenopprettetMedlem
Takk for svar Lie og Lazy  :icon_razz: Jeg må tilføye her at jeg er god til å stille spørsmål. Det er en styrke jeg har hatt glede av gjennom studier og i livet ellers. En svakhet er at jeg nok kanskje er for lat til å svare på de selv  :icon_lol: Ifjor greide jeg ut for hva sjamanisme er på Yukatanhalvøya i nåtiden. Der var det en konflikt mellom de eldre og de yngre hvor de eldre var bekymret for at tradisjonene ble oppløst i takt med at de yngre tok arbeide i annet enn maisdyrking. Maisdyrking er sentral for sjamanismen der. De yngre vet dette og de sa: vi dyrker maisåker i Cancun. De tok også noen av de muntlige fortellingene og tilpasset dem sine nye arbeidsforhold.
En ting jeg la merke til var at de eldre og tradisjontro ikke selv var bevisst hvordan det nåtidige uttrykket (Tradisjonen: maisdyrking, muntlige fortellinger, den urtekyndige, klarsynte helbrederen som ber jmen' (sjamanen) og seremoniene han leder) er et uttrykk som har endret seg fra De gamle mayaenes tradisjoner, gjennom kolonitiden og globaliseringen til ett blandet uttrykk hvor man idag ber til Den store Guden (Gud), Den lille guden (Jesus), helgener og madonnaer side om side med skogsvindene, regnet, maisen og småfolket. De eldres seremonier og tradisjoner har altså endret seg gjennom tiden. Likevel er de eldre bekymret for at Tradisjonen skal forsvinne, nå som maisyrket sakte blir borte, og det er forståelig. Først truet koloniherrene Mayaens tradisjoner, idag truer globaliseringen nåtidens uttrykk hvor kulturelle trekk fra Det gamle maya fremdeles holdes i hevd.

Når jeg greide ut for dette anvendte jeg det som kalles prosess-teori. En teori som er i samsvar med forståelsen av livet, kulturen og naturen som å være akkurat det: Prosess.

Perspektivet er glimrende for det åpner for å kunne tilpasse sjamanismen til vår tid og våre forhold. Å utføre et rituale akkurat likt det De gamle gjorde blir ikke nødvendig. Et riutale kan ha kraft også i nye former. Kanskje er den gamle oppskriften glemt også. Da er det opp til oss å skape nye virksomme oppskrifter.

Jeg tror jo at Ailo Gaup har svart på mange av spørsmålene i sine bøker og nå vil jeg gå til innkjøp av dem. Jeg gleder meg. Samtidig er mange av spørsmålene besvart hist og her inne på sjamansonen allerede. Formålet med dem var bare å fokusere. Jeg håper noen vil ta seg tid til å gi sine svar. Ingen svar er riktige eller gale heller, det er bare å ha ulike meninger om ting.