Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I en annen tråd started av Bast kommer twisted med følgende kommentar som jeg ønsker å ta opp her, siden jeg har hørt noe om dette, men vet ingenting.
"twisted":
Før, utførte sjamaner kamper mot hverandre. De hadde kamper som gikk på livet løs, og jeg har hørt at "ånde-navn" hører hjemme i den åndelige verden og skal ikke deles ut eller brukes i den fysiske verden - fordi om en annen sjaman ville kjempe med/mot din frisjel kunne han bruke sin viten om ditt åndenavn til å komme i kontakt med sjelen eller lokke den til seg.
Så er det blitt meg fortalt.
Hvem kan og ønsker å fortelle mer om slike møter mellom sjamaner som måler krefter?
Den populære japanske animé-serien "Shaman King" handler stort sett om opplæring og trening for stevner mellom sjamaner som måler kreftene sine - i kampsport ånd.
Jeg skal se nærmere på denne serien nå angående "budskap" og oppfatning av sjamanisme.
Kanskje den bygger på en større historisk kjerne enn jeg først antok...; i hvert fall fortelles det i typisk manga stil.
Mange episoder er tilgjengelige på youtube, gjerne med engelsk tekst eller "dubbed".
GjenopprettetMedlem
mye japansk anime tror jeg baserer seg på ting som vi vestlige ikke klarer å "lese mellom linjene" ennå, feks shaman king, kan godt være det ligger noe skjult bakom der, samme er det med naruto serien. der trener de som ninjaer, og de blir trent opp i det som kalles chi, chakraer og bruken av dem, mye stemmer faktisk med ting som kan skje.
håper det også stemmer at man isåfall kan løpe opp vegger og på vann ved bruk av chi. høres gøy ut

hehe
GjenopprettetMedlem
En gang var jeg med da två personer målte krafter
Etterpå spurte jeg meg (i meditasjon) hvad dette nyttet til, fikk følgende svar:
Pröva krafter hjälper ingen
samla krafter är en hjälp
när vi skall gå ut i livet
är det bra att hjälpa till
Mäta (=måle) är en liten sak
dum och rutten
ska ej prövas
Då man faller blir ett vrak
gamla mönster
gamla strider
i en annan mötesvärld
Nu är ljuset
i det mörka
allting vidgas
så är skrivet
lugnet kommer
uti stormen
stormens öga
söker ro
Lev i vinden
väx dig stark
solens rötter värmer dig
vaja
stanna
du är du
vinden viner
ögat tåras
nu skall dagen bliva
sann
Bing [Bot]
Takk Gunilla. Du er en volve!
GjenopprettetMedlem
Hei Susy!
Brita Pollan har endel historier om kamper mellom sjamaner i det gamle dagers sjamaneriet,i Samiske Sjamaner,og Samiske Beretninger.
Kjekke bøker,men endel historier er skrevet av de kirkelige og deres syn på sjamanismen,en skal være litt obs-obs-obs.
Ellers syns jeg du kan lese om Amazonas sjamaner og deres kamper mellom sjamaner.
Jeg leste et skriv av M. Harner om maikua(Datura),og hvordan denne planten brukes til å skaffe seg Tsen-Tsak-pilene (åndehjelpere) og hvordan de brukes i healing og til å bekjempe konkurrenter med.
Temmelig heftig stoff syns jeg.
Det står litt om dette i Sjamanens vei,men dette skrivet fant jeg på nettet og stod ikke i boka.
Det er en mere detaljert beskrivelse av anskaffelse av Tsen-Tsak.
Peace!

Nutch/CVS [Bot]
"susy guts":
Hvem kan og ønsker å fortelle mer om slike møter mellom sjamaner som måler krefter?
Det finnes mange måter å måle sjamankreftene på. Du kan lese mye i tektster om det. Men husk: du var i år sommer vitne til en slik kamp (ingen døde heldigvis).
Gåååja
Anonymous
Takk gunilla og teleterkji!
Ja, gåååja, hendelsen er filmet inn i hukommelsen.
"tigerseye":
mye japansk anime tror jeg baserer seg på ting som vi vestlige ikke klarer å "lese mellom linjene" ennå, feks shaman king, kan godt være det ligger noe skjult bakom der, samme er det med naruto serien.
Helt enig, tigerseye.
Jeg kjenner forresten også til "Naruto". Den er bra, den. Jeg unnlot å nevne den i første omgang siden temaet er mer indirekte relatert til sjamanisme sammenlignet med "Shaman King". Men det finnes en sammenheng.
Vi i Europa misforstår også lett animé som genre/sjanger fordi man ikke kjenner til manga-tradisjonen. "Manga" er en stilart som ikke begrenser innholdet. Det vil si at japanske tegneserier har alltid vært til dels meget seriøse og pålitelige i sitt historiske innhold.
Det finnes seriøse serier om II. Verdenskrig og den franske revolusjonen, bl.a.
Selvfølgelig finnes det også mye tull eller ren underholdning, men man kan ikke gå utifra at en Manga er basert på det. Derfor lønner det seg absolutt å se nærmere på "Shaman King".
Det finnes et fint norsk prosjekt om manga og animé:
http://www.chuckpalahniuk.net/workshops ... kessay.php
http://folk.uio.no/rajahr/skd_og_anime- ... anime.htmlGjenopprettetMedlem
eg har to manga bøker og så har eg sett alle episodene. veldig kjekkt og morsmot

. litte trolig at sjamaner sloss mot hvarandre.