Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hei dere, som alle sikkert vet er karma belønningen eller straffen man får for å gjøre en bestemt ting. feks gi penger til en god sak kan gjøre mange folk glade som igjen gjør en ting som ender tilbake som noe positivt hos deg selv.
men en tanke slo meg nettopp og lurer litt på om jeg har rett.
vil det egentlig si at karma er en evig sirkel av enten noe negativt eller positivt?
sett at du stjeler en bil, da får du jo dårlig karma. karmaen vil forfølge deg og sikkert ende opp med at du feks blir tatt, kræsjer og skader deg, eller tilogmed at eieren kommer å " tar" deg.
tenk at eieren kommer å tar deg, banker deg helseløs og du ender opp på sykehus. der slo karmaen deg rett i tryne og du fikk svi, men han som slo deg har nå fått negativ karma på seg. sett at du da ligger på sykehus og planlegger hevn, du fører den ut i live og han blir skadd eller hva verre er. den dårlige karmaen er dermed over på deg igjen, kanskje den tidlige eieren eller noe familie, eller venner tar hevn igjen, da er den negative karmaen på dem og slik fortsetter det.
har det seg da at det e tror er at karma kan være en evig sirkel av negativitet eller positivitet??
de sier jo at alt skal ha en balanse, yin og yang. sort og hvit.
det samme kan jo selvsagt skje i positiv vending men håper dere skjønner hva jeg vil fram til.
( skulle posten vært lagt feil kan dere flytte den til en bedre plass for min del. hehe)
GjenopprettetMedlem
Ja slik kan det være og slik har menneskene skapt historien. Det er opp til oss å bryte sirkelen.
Karma er konsekvens av handlingene våre, ikke belønning eller straff.
Vi kan endre den når vi ønsker.
GjenopprettetMedlem
hehe.. e mente konsekvens. men hadde glemt det så bare skrev belønning eller straff, er klar over at man kan endre den, boken tibetansk legekunst og livsvisdom handler mye om å endre karmaen til det positive, veldig god bok.
desverre har min økende kunnskap om karma begynt å ødelegge for tv- tittingen. hehe. for hver gang noe forferdelig skjer begynner e å tenke på hva de gjorde i tidligere liv for å fortjene det,.hehe

GjenopprettetMedlem
Historien om Issai
Det var en gang en mann som het Issai. En dag rømte Issais flotte hingst. Naboene ville trøste ham og spurte: "Er du ikke lei deg nå?" Issai trakk på skuldrene og svarte: "Det er greit". Noen dager senere kom hingsten tilbake med en vakker hoppe. Naboene kom og gratulerte ham, men Issai bare trakk på skuldrene og sa: "Det er greit". Etter en tid fødte hoppen et føll. Og føllet vokste til en fin ponni. Men når Issais sønnesønn skulle klatre opp på ponnien falt han av og brøt benet. Naboene sa: "Stakkars gutt, han var forferdelig uheldig". Issai sa: "Det er greit". Straks deretter ble det krig i landet. Etter som Issais sønnesønn var skadet behøvde han ikke rykke ut som soldat, og han kunne bli hjemme og hjelpe til på gården. "Så heldige dere er!" sa naboene. Issai sa: "Det er greit, ikke noe problem".
Det er heller ikke alltid så lett å vite om karmaen ens er "negativ" eller "positiv".
UlveMor
GjenopprettetMedlem
En nydelig historie, Ulvemor.

Det er litt å lære av Issai.

Anonymous
Du lurer alltid inn fine historier du, og den fineste har du lurt inn i sinnet mitt uten at du vet det selv.
Men når vi snakker karma... Så kan man godt tenke på det gamle fine ordtaket: Man høster det man sår.
Sår man glede får man glede. Sår man spit får man spit.
Hver dag er et valg.
Og det var slik en vakker dag i dag.
Kjenner meg rent forelska i livet og solen og trærne og fuglene rundt meg.
For første gang en

fra meg
GjenopprettetMedlem
Ops! har jeg lurt deg uten å selv vite det.....det er det beste jeg vet

GjenopprettetMedlem
var veldig fin historie det ja, godt å vite at jeg kan få igang en liten samtale på et emne jeg lurer litt på.
Anonymous
Ordet karma kommer fra sanskrit og betyr handling, så i ordet ligger det, etter min oppfatning, at hver eneste ting man gjør er en spire, og at vi er medskapere til enhver tid. Fokuset vi har bestemmer hva som blir vår virkelighet.
Her står litt om det:
http://no.wikipedia.org/wiki/KarmaGjenopprettetMedlem
"UlveMor":
Historien om Issai
Det var en gang en mann som het Issai. En dag rømte Issais flotte hingst. Naboene ville trøste ham og spurte: "Er du ikke lei deg nå?" Issai trakk på skuldrene og svarte: "Det er greit". Noen dager senere kom hingsten tilbake med en vakker hoppe. Naboene kom og gratulerte ham, men Issai bare trakk på skuldrene og sa: "Det er greit". Etter en tid fødte hoppen et føll. Og føllet vokste til en fin ponni. Men når Issais sønnesønn skulle klatre opp på ponnien falt han av og brøt benet. Naboene sa: "Stakkars gutt, han var forferdelig uheldig". Issai sa: "Det er greit". Straks deretter ble det krig i landet. Etter som Issais sønnesønn var skadet behøvde han ikke rykke ut som soldat, og han kunne bli hjemme og hjelpe til på gården. "Så heldige dere er!" sa naboene. Issai sa: "Det er greit, ikke noe problem".
Det er heller ikke alltid så lett å vite om karmaen ens er "negativ" eller "positiv".
UlveMor
nettop!!
skal vi bryte eller slutte sirkelen?
bryte den ved å sette en stopper for det negative....
...eller slutte den ved å la det positive komme tilbake?
vanskelige valg det her..!!
"Kristin":
Ordet karma kommer fra sanskrit og betyr handling, så i ordet ligger det, etter min oppfatning, at hver eneste ting man gjør er en spire, og at vi er medskapere til enhver tid. Fokuset vi har bestemmer hva som blir vår virkelighet.
Her står litt om det: http://no.wikipedia.org/wiki/Karma
Velger vi utfra handlingene vi har gjort..
...eller handler vi utifra valgene vi gjør?
Karma er for meg noe man bestemmer til en hver tid hva skal være..
Dvs. jeg velger hvordan jeg vil se på det, om det er godt eller ondt..
alt i forhold til hva man sammenligner det med og ser det i forhold til..
Karma er mulighetene til forbedring.. muligheten til å forandre..
Alt avhenger av hverandre og vi er selv den som bestemmer i hvilken grad og rettning..
Karma er bindeleddet i vår virkelighetsoppfattelse kanskje?
Alle tenker vi på og prøver å finne grunner til at ting skjer, som vi kan akseptere og godta..
Er vi ikke fornøyd med en forklaring bytter vi den gjerne ut med en som er lettere å akseptere..
Det er vel det som er den enkleste måten å leve livene våres på?
mvh jonathan
GjenopprettetMedlem
Men jeg syns ikke man skal være så redd for dårlig karma. Jeg mener, ikke forstå det som en straff en går og er redd for. Jeg tror den er en lærer og den gir oss mulighet til å lære nettopp hvilke ting som er virkelig bra for oss og det som er tilsynelatende bra, men likevel ikke. Det er litt som, man kan ønske seg ting eller gjøre ting som ikke er fra hjertet, men det vil alltid ha en pris. Er det kanskje dette som er karma? Jeg er ikke så vant til å bruke det begrepet.
Jeg tror ikke alltid at karma er handler så mye om ytre rettferdighet, som at man må leve med seg selv etterpå. Det blir en slags bagasje å bære på, som blir tyngre og tyngre. Sånn ser jeg det for meg. Se på onkel skrue, han har mye rikdom, men alt livet handler om er å beskytte den rikdommen. Det finnes sikkert bedre eksempler i levende livet, men jeg har lest litt mye donald i det siste

GjenopprettetMedlem
karma er uansett et interessant begrep synes jeg, men mange misforstår begrepet. jeg pratet med en kamerat på jobben iforgårs og sa at jeg trodde på karma, han viste stor skeptisk til det siden han er ateist. for han har alltid trodd at karma var knyttet til religionen hinduismen og slike østlige religioner, men da jeg forklarte at jeg mente ikke at karma var knyttet til noen som helst religion men var et faktum av reaksjon til handling skjønte han litt mer.
ga han også eksempelet at hvis jeg hadde kastet en teip rull på formannen min som sto under oss fem meter lengre ned ville jeg skape negativ karma for min del. mest sannsynlig i form av en skikkelig skjennepreken fra han som fikk teipen i hodet.hehe
GjenopprettetMedlem
karma kan hver ren tilfeldighet slik som historien til ulvemor eller så er det logik. eks. viss du er god med en person skal det mye til for at den personen ikke skal hver god med deg. la oss nevne saddam, han styrte forferdeligt og han ble hengt, tror du at det var fordi han hadde dårlig karma?...tenk over det.
karma kan sees og forstås forskjellig. hvem styrer så denne karmaen? jeg tror ikke på karma hva nå en det er.
GjenopprettetMedlem
vil det egentlig si at karma er en evig sirkel av enten noe negativt eller positivt?
Karma er konsekvens av handlingene våre, ikke belønning eller straff. Vi kan endre den når vi ønsker.
vi kan kke endre små ting. Fastkjørte mønstre og dårlige tankesirkler som fører til negative handlingsmønstre kan endres. Man kan bruke freuds vei gjennom psykoanalysen. Personlig sjelegransking eller mystisk sjamanisme. Alt etter behag.
Men små eller store ting som vi ikke har innflytelse over, de vil vi forbli uten innflytelse over. All karma er bare loven om årsak og virkning. Ikke noe magisk eller religiøst i dette. Ingen straff eller belønning. Bare et uendelig spill av krefter. Noen krefter kan vi påvirke. Andre vil forbli utenfor vår innflytelse og rekkevidde.
GjenopprettetMedlem
"tigerseye":
... boken tibetansk legekunst og livsvisdom handler mye om å endre karmaen til det positive, veldig god bok.
Litt om forfatteren til den veldig gode boka:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 0#msg32830
Hva slags karma tror du han pådrar seg?
GjenopprettetMedlem
Jeg synes jo at historien om Issa forteller noe om å ikke dømme ting som skjer. Noe "negativt" skjedde, men han tok det ikke negativt. Kanskje viste han at det ville skje noe "positivt". Og når det skjedde noe "positivt" så viste han at noe "negativt" ville skje. Det viser jo at der kanskje ikke er noen grunn til å dømme ting så mye som vi gjør.
Kanskje er det når vi ikke dømmer og stritter så mye i mot at tinga flyter litt lettere....og kanskje går de seg mer mot balanse når vi har tillitt til at det som skjer det skjer fordi det "må" skje? Må som i karma altså

Og i det bryter vi muligens det vi kaller dårlig karma.
GjenopprettetMedlem
Life solutions from Dattatreya Siva Baba
"I have come here to this world to put an end to karma so you don't have to continue to go through your existing karmic life. You can start a new life from this moment.
"There is an overwhelming Love in me that makes me want to dissolve your problems -- health, money, loneliness . . . I know that. Nothing gives me more happiness than healing you and your diseases, helping you to solve your problems. It gives me immense joy and makes me incredibly happy to do this for you." - Dattatreya Siva Baba
http://www.sivababa.org/
http://tinyurl.com/348uxk